auto kopen voor echtscheiding

heoun
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

auto kopen voor echtscheiding

#1 , 10 nov 2022 19:23

hallo,

mijn ex-man liet me vandaag weten dat hij maandag tekent voor een nieuwe auto die hij wilt leasen, hij vertelde me dat ze in de garage vroegen of ik moeilijk ga doen(bij de notaris de helft opeisen),
ik moet immers niet tekenen maar we zijn officieel nog getrouwd(aanstaande woensdag gaan we naar de notaris), we zijn getrouwd zonder contract dus met gemeenschap van goederen.

mijn vraag is nu:
wat zijn de mogelijke consequenties voor mij aangezien ik niet van plan ben om bijvoorbeeld de auto op te eisen?
En wat als hij effectief na de echtscheiding stopt met het betalen van zijn lening? ben ik hiervoor dan nog aansprakelijk? ook als ik nergens voor teken?

alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 12 nov 2022 10:55

Hangt af van contract met ex als in samenlevingscontract of huwelijkscontract enz enz.

Sirkii
Berichten: 5365

#3 , 20 nov 2022 11:20

Daar je gehuwd bent/was volgens het wettelijk stelsel zijn alle aanwinsten tijdens het huwelijk van elk de helft. Enkel wat bewijsbaar van de een of de ander was voor je huwde (en erfenissen) zijn van de een en van de ander.

Het gedeelte dat contant betaald werd met gemeenschappelijk spaargeld “moet” verrekend worden. Idemdito indien aflossingen zo betaald werden.

Je lijkt het je ex te gunnen. Wat respectvol is. Stop dan bv de verrekening van aflossingen op de datum dat hij vertrok als ze niet uit de gemeenschap betaald werden.

Reclame

mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 20 nov 2022 12:00

Het gaat hier blijkbaar om een leasewagen. Die blijft toch eigendom van de leasemaatschappij, en maakt gaan deel uit van de gemeenschappelijke eigendommen van het koppel

Terug naar “Echtscheiding”