Woning bij scheiding

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Woning bij scheiding

#1 , 02 nov 2022 11:51

Beste,

Onderstaande had ik eerder gepost:

Beste,

Meer dan 20 jaar geleden heeft mijn partner en haar zus een bouwgrond in schenking gekregen van de ouders. Deze bouwgrond werd geschat op 3.000.000 Belgische frank. Mijn partner heeft de zus uitgekocht, en ikzelf heb 550.000 frank inbreng gedaan voor de grond. Op akte staat onderstaand uitgeschreven:

De aanstaande echtgenoten nemen het wettelijk stelsel aan ...

Het gemeenschappelijk vermogen zal samengesteld zijn uit de inkomsten van de echtgenoten, hun besparingen en de aanwinsten door de echtgenoten samen of alleen verworven evenals uit alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij eigen zijn.

Zullen eigen blijven aan iedere echtgenoot:
De goederen waarvan hij eigenaar zal zijn op het ogenblik van het huwelijk, de goederen waarvan hij in de toekomst eigenaar zal worden door erfenis, schenking of een gelijkaardige titel,

Indien voorgeschreven goed nog onbebouwd is, zal bij de ontbinding van het gemeenschappelijk vermogen, anders dan bij overlijden, de aanstaande echtgenote het recht hebben, voor de verdeling, het ingebrachte goed in natura vooraf te nemen uit de huwgemeenschap, mits betaling van een vaste som van 18.600 euro aan de heer ...
Indien voorgeschreven goed bebouwd is, zal, bij ontbinding van de huwgemeenschap, anders dan overlijden, zelfde huwgemeenschap vergoeding verschuldigd zijn aan mevrouw ... voor een bedrag van 37.000 euro.

Het goed is natuurlijk bebouwd.

Reeds meer dan twintig jaar ben ik ook de grote verdiener thuis. Ik verdien op maandbasis meer dan het dubbele dan mijn partner. Dat ik bij een scheiding nu haar moet terug betalen voor de grond, smaakt bitter. Bijkomend vraag ik mij af of het geschreven bedrag 'as is' is of dat dit onderhevig is aan de index?

Concreet bij scheiding concludeer ik dat alles in twee wordt verdeeld, en dat ik van mijn deel 37.000 euro aan haar uitbetaal? Ik moet ook wel toegeven dat de bouwgrond nu een pak geld waard is.

>>> ik heb dit nu 100x gelezen en ging ervan uit dat de waarde van de woning gedeeld wordt in twee, en dat ik van mijn deel 37.000 euro aan haar wordt betaald. Dit werd door verschillende forumlezers bevestigd. Echter lees ik: Indien voorgeschreven goed bebouwd is, zal, bij ontbinding van de huwgemeenschap, anders dan overlijden, zelfde huwgemeenschap vergoeding verschuldigd zijn aan mevrouw ... voor een bedrag van 37.000 euro.

Wordt de 37.000 euro dan niet afgetrokken van de waarde van de woning, gezien er nog wordt gesproken van huwgemeenschap? Wat concreet zou betekenen dat ik niet 37.000 euro aan haar moet betalen, maar de helft?

Graag jullie inzichten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#2 , 02 nov 2022 19:48

Beste


Uw conclusie is mijns inziens fout. ‘De huwelijksgemeenschap is verschuldigd’ betekent niet ‘uw vermogen is verschuldigd’. Ik geef een voorbeeld. De woning wordt verkocht aan 400.000 euro. 37.000 euro komt aan haar toe. De rest wordt in twee gedeeld. U krijgt dus 181.000 en zij 181.000 + 37.000. Dat u meer verdiende doet niet terzake. U koos voor het wettelijk stelsel waarin inkomsten gemeenschappelijk zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 28 nov 2022 06:51

Dag Basejumper,

Ik wou u nog bedanken voor uw inzicht. Na uw reply hier te lezen zag ik inderdaad mijn fout in.

Mvg

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”