onverdeeldheid

ornelia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

onverdeeldheid

#1 , 02 nov 2022 10:06

Wij zijn wettelijk samenwonend en mijn man zal eenzijdig dit stopzetten, om volgende stappen te kunnen ondernemen:
Wij hebben samen grond aangekocht en daar een huis op gebouwd elk voor de onverdeelde helft. In de akte is een beding van aanwas opgenomen.
Ook dit wil hij eenzijdig stopzetten en wil dan overgaan tot verkoop huis (beide niet in de mogelijkheid om elkaar uit te kopen).
Ik ga niet akkoord omdat ik geen vragende partij ben en zo lang als mogelijk in het huis wil blijven wonen.
Als het wettelijk samenwonen is stopgezet kan hij 3maanden voor de 2jaarlijkse vervaldag het beding van aanwas eenzijdig annuleren waar ik dan aangetekend op de hoogte zal van gebracht worden.
Dan blijven we allebei elk voor de onverdeelde helft eigenaar van de woning.
Wat staat er mij te wachten? Kan hij de verkoop eisen? Wat zijn de wettelijke bepalingen en uitspraken ivm hoelang kan ik daar nog blijven wonen, moet ik uiteindelijk akkoord gaan met de verkoop?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#2 , 02 nov 2022 10:51

Beste

Niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Dus finaal zal de woning verkocht worden en hernemen beiden hun vrijheid. Als jij daar alleen wil blijven wonen zolang de verkoop niet is gerealiseerd kan hij een woonstvergoeding vragen gelijk aan de helft van een gangbare huishuur.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ornelia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 nov 2022 11:23

Beste
Hoe gaat dit allemaal in zijn werk nadat hij wettelijk samenwonen heeft stopgezet en beding van aanwas heeft stopgezet?

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 02 nov 2022 11:36

Beste

Niemand kan gedwongen worden in onverdeeldheid te blijven. Dus finaal zal de woning verkocht worden en hernemen beiden hun vrijheid.
Klopt niet: ingeval van een vrijwillige gezamenlijke aankoop is art. 815 BW niet van toepassing.
Het beperkt zich tot onvrijwillig tot stand gekomen onverdeeldheden, zoals een gezamenlijke erfenis.

Met een arrest van 20 september 2013 besliste het Hof van Cassatie dat artikel 815 van het Burgerlijk Wetboek niet van toepassing is op de vrijwillige mede-eigendom.

meer: https://www.notaris.be/faq/successiepla ... 2Deigendom.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

ornelia
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 nov 2022 11:53

Heb art 815 gelezen maar ben er niet wijzer van geworden.
kan je mij nog een beetje uitleg geven op mijn vraag?
hartelijk dank.

Inazuma
Berichten: 9726
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 02 nov 2022 17:34

Is die wetgeving niet veranderd door nieuw BW ?

(eind naar onder scrollen)

https://www.elfri.be/rechtspraak/vrijwi ... eidtreding

Thomas Morus
Berichten: 5904
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 02 nov 2022 17:59

Blijkbaar....gewijzigd.
Zal in dit geval afhangen van wat er in de tontine staat.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Echtscheiding”