Voorlopige overeenkomst voor EOT

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

Voorlopige overeenkomst voor EOT

#1 , 25 okt 2022 20:57

Zoals ik elders op dit forum reeds geschreven heb, staan mijn echtgenote en ik op punt te scheiden.

Voor een definitieve EOT op te stellen wil mijn vrouw de tijd nemen.

Maar nu heb ik echter de opportuniteit om in de buurt een huis te huren.
Als ik zomaar vertrek, hang ik natuurlijk vast aan de huur + de helft van de hypotheek.

Mijn vrouw zou echter akkoord zijn om onderling reeds op papier te zetten dat zij vanaf mijn vertrek de hypotheek verder alleen zou betalen.
Al de rest (verblijfsregeling kinderen, financiën,...) zou ze later willen regelen met een bemiddelaar.

Houdt dit steek? Kan ik al vertrekken met enkel een onderlinge overeenkomst over de hypotheek, of is dit echt een slecht idee en schiet ik mezelf hiermee in de voet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5364

#2 , 26 okt 2022 11:32

Da s een heel specifieke case. Stel haar voor om naar bemiddelaar te gaan voor enkel dat punt. De rest regel je dan later.

Idealiter neemt zij het huis over en koopt je uit: dan ben je zeker. Zal de bank haar aanvaarden als enige kredietnemer?

Zolang het huus van jullie beiden is zal de bank bij wanbetaling bij u beiden komen aankloppen als er bv na de gedwongen verkoop nog een restschuld is.

eylis
Berichten: 8825

#3 , 26 okt 2022 12:04

@Sirkii: ik zie het juridische nut niet om voor dit éné punt al naar een bemiddelaar te stappen. Immers die afspraak bij die persoon geeft geen enkele juridische afdwingbaarheid wat betreft de hypothecaire aflossing. Poster kan beter bij de notaris samen met zijn echtgenote een akte ter voorlopige maatregelen in het kader van een toekomstig EOT opmaken.

Reclame

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 okt 2022 13:42

Naar een bemiddelaar gaan, zou inderdaad wel op termijn het idee zijn om alles deftig te regelen.

Nu staat er echter een huis te huur dat me erg interesseert.
En we zouden dan nu gewoon onderling op papier zetten dat zij de volledige hypotheek op haar zou nemen, omdat een bemiddelaar niet op twee weken geregeld is. Ik blijf wel eigenaar, en hetgeen zij dan meer zou betalen van het moment dat ik weg ben, zou worden verrekend bij de vereffening/verdeling.

Ik weet wel dat de bank hier geen boodschap aan heeft, maar het is toch beter dan niets op papier zetten?

Maar verlies ik dan andere rechten als ik de woning verlaat? Of doe ik mee kwaad dan goed met enkel dat van de hypotheek op papier te zetten?

Over latere overname van het huis, zal later nog gepraat worden. De bank gaat sowieso niet toestaan dat zij de hypotheek enkel op haar naam heeft.

Over al de rest (kinderen, onderhoudsgeld,...) wil ze sowieso nu nog niets tekenen.
Maar ik ben bang dat, als ik wacht op een bemiddelaar oid, ik dat huurhuis aan mijn neus zie voorbij gaan...

Franciscus
Berichten: 38479

#5 , 26 okt 2022 14:11

Ik volg @eylis een afspraak bij bemiddelaar is niet tegenstelbaar aan derden. Geldt dus enkel tussen de partijen.
Een akte bij notaris wel.
Edoch een hypotheek is een contract en dat blijft uiteraard wel gelden gezien er meerdere partijen zijn. De bank - en de twee andere partijen.

Maar u maakt het uzelf heel moeilijk. Van het moment dat u er niet meer woont - u verhuisd - betaald diegene die er nog woont een huurvergoeding aan de mede-eigenaar die verhuisd is gezien deze ook nog eigenaar is.
Dat bedrag kan gelijk zijn aan de helft van de hypotheek. Vaste kosten vallen ook ten laste van de bewoner - de eigenaars kosten blijven voor beide => verzekering huis (inboedel is voor bewoner) - nutsvoorzieningen zijn voor huurder enz enz.

Hoe het dan zit met hypotheek zal met bank moeten besproken.

Maar op die wijze kan u rustig huren en dan verder de zaak bespreken met bemiddelaar of via notaris.

Ik ben gescheiden met EOT via notaris. Die heeft met ons beiden afzonderlijk gesproken en dan pas samen.
Nu onze kinderen waren volwassen - wij hadden samen een huis maar geen enkele gemene rekening - wel een zaak (bvba). Maar daar heb ik gewoon afstand van gedaan.
Ik woonde al lang ergens anders in 2019 alvorens de echtscheiding uitgesproken was en daarna is het huis pas verkocht geworden gezien partner nog poos daar gewoond heeft.

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#6 , 26 okt 2022 18:24

Ik dacht dat die huurvergoeding, oftewel bezettingsvergoeding, pas verschuldigd is nadat er officieel iets op papier staat in de zin van een EOT.
Maar het nadeel is ook nog eens dat zij kan vragen om die bezettingsvergoeding pas te regelen bij de vereffening/verdeling als het huis verkocht wordt.

Zo zou zij moeilijk kunnen doen en mij opzadelen met 1. Huurprijs van 1100€, + 2. Helft van de hypotheek (800€), terwijl zij blijft wonen aan 800€ en dat zo max. 5 jaar rekt (moeilijk doen bij elke koper bijvoorbeeld), waarna dan uiteindelijk wel de bezettingsvergoeding geregeld wordt.

Dus ik zou wel deftig vergoed worden op het einde, maar de eerste 5 jaar zijn wel enorm zwaar om te dragen.
En dat wil ik dus vermijden door nu onderling op papier te zetten dat zij nu ofwel mijn helft van de hypotheek betaalt, ofwel nu al die bezettingsvergoeding.

Terug naar “Echtscheiding”