verdeling liquide middelen van voor het huwelijk

stef1415
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verdeling liquide middelen van voor het huwelijk

#1 , 24 okt 2022 11:29

Beste,
Mijn vrouw en ikzelf gaan als vrienden uiteen met een EOT.
Om onze situatie even kort te schetsen zijn wij in 2009 feitelijk gaan samenwonen in een appartement als studenten. Deze periode hebben we elke maand evenveel gestort op een gezamelijke rekening. In 2015 hebben we een huis gekocht en zijn we wettelijk gaan samenwonen. Om dan in 2017 te trouwen volgens het wettelijk stelsel.
De periode van 2015-2017 hebben we steeds ons loon op gezamelijke rekening laten toekomen. Wat neerkomt dat ik 40000euro in die periode meer betaald hebt aan onze gezamelijke rekening dan mijn vrouw.

Heb ik recht om die verschil terug te krijgen? Of is dit pure goodwill?

Met vriendelijke groeten
Stefaan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8825

#2 , 24 okt 2022 12:05

Probeer het samen uit te dokteren want als u er een rechtszaak van moet maken, wordt dat een gehakketak van jewelste waarvan de uitkomst niet erg zeker is. . Enerzijds heeft u inderdaad méér op de gemeenschappelijke rekening gestort tijdens die ( 2 jaar) wettelijke samenwoning. Anderzijds bent u daarna gehuwd en stonden deze gelden al op deze gemeenschappelijke rekening. Men kan redelijkerwijze aannemen dat beiden dit met stilzwijgende instemming beschouwden als gemeenschappelijk.

Sirkii
Berichten: 5364

#3 , 24 okt 2022 12:17

Trouwen wettelijk stelsel: dat is scheiding van goederen doch gemeenschap van aanwinsten. In mensentaal: wat bewijsbaar van u of haar was voor het huwelijk blijft van elk (idemdito voor erfenissen tijdens het huwelijk).

Wat evenwel verdiend wordt tijdens het huwelijk is voor elk de helft. Ook al brengt de ene veel meer binnen dan de andere.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2220
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 okt 2022 05:21

Sirkii, ben overtuigd dat TS dit wel weet, aangezien hij expliciet naar de inkomsten in de periode van wettelijk samenwonen vraagt.

TS, door dit op een gezamenlijke rekening te laten toekomen en samen te gebruiken voor gezinsuitgaven, Is dit volledig vermengd geraakt en niet te traceren.

Lijkt ook de intentie van beide partijen te zijn geweest.

Terug naar “Echtscheiding”