Scheiding - woning en inboedel verdelen

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

Scheiding - woning en inboedel verdelen

#1 , 23 okt 2022 16:37

Hoi allen,

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. We hebben samen een woning die op een kleine 6000 euro afbetaald is. Zij blijft in de woning en zal mij uitbetalen. Ik dien dus op zoek te gaan naar een nieuwe woonst. Mijn vraag is de volgende: zou de bank bij echtscheiding toestaan de lopende lening enkel op mijn naam verder te zetten? De debetrentevoet bedraagt 2.29%. Ik heb echt geen idee waar ik sta in deze om alleen een woning te kopen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#2 , 23 okt 2022 16:38

Ik bedoel dus de bestaande lening verder te zetten voor een nieuwe woonst.

Thomas_A
Berichten: 2217
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 okt 2022 19:25

Hoe bedoel je juist?

Je zegt dat de lening zo goed als afbetaald is. Hoe wil je deze dan verder zetten?

Als je wil weten of je financieel sterk genoeg staat om alleen een huis te kopen en een lening af te betalen, kan je dit op voorhand met je bank (of een andere bank) bespreken.

Gezien de lening bijna is afbetaald, betekent uitkopen door je ex-partner dat ze de helft van de huidige waarde van de woning aan jou betaalt. Dat moet toch al een aanzienlijk bedrag zijn en dus een serieuze eigen inbreng voor een nieuwe eigen woning.

Reclame

medic112
Topic Starter
Berichten: 27

#4 , 23 okt 2022 19:53

Klopt wat u schrijft. Met het verder zetten van de lening bedoel ik de huidige lening (nog tot 1/1/2025) verderzetten maar enkel op mijn naam, en in uitbreiding het bedrag verhogen met wat ik nodig heb. Ik weet dat dat vroeger vaak werd gedaan, een uitbreiding.

Thomas_A
Berichten: 2217
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 okt 2022 20:38

Heropname van een reeds afbetaald bedrag (bv. voor een verbouwing) werd nog gedaan, maar hier is het bovendien een andere ontlener (u alleen i.p.v. beiden) en waarschijnlijk wenst u een andere looptijd. Praat erover met uw bank, maar dit lijkt me gewoon een nieuwe lening.

Zoals gezegd: door investering van wat uw ex u uitbetaalt is de eigen bijdrage hoger dan gewoonlijk en het risico van de bank kleiner. Dit kan compenseren voor het feit dat u alleen afbetaalt en in het beste geval voor een betere intrestvoet zorgen.

basejumper
Berichten: 4596
Locatie: Diest

#6 , 28 okt 2022 21:32

Beste

Gaat niet mogelijk zijn.
Huidige kredietopening staat op twee namen.
Uw huidige woning is het onderpand
Ze is bijna afbetaald.
Hypotheek Max 30 jaar geldig.
Een wederopname ze le is altijd een nieuwe lening dus aan de rente van vandaag.
Dus gewoonweg nieuwe lening aan te gaan.
Er zal ook moeten blijken of uw huidige echtgenote in de mogelijkheid is om te lenen en u de helft uit te betalen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”