afbetaling hypotheek na scheiding

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

afbetaling hypotheek na scheiding

#1 , 20 okt 2022 14:54

We gaan dus, zoals velen hier op dit forum, door een moeilijke tijd thuis waaruit vermoedelijk een echtscheiding zal vloeien.
Een EOT zal waarschijnlijk wel lukken. Twee jonge kindjes in het spel...

Aangezien de vrouw het gezamelijk huis niet wil verlaten, zal ik degene zijn die zal moeten vertrekken om de vrede te bewaren.
Aanvankelijk wou ik een regeling waarbij elk na mijn vertrek nog steeds de helft van de hypotheek betaalt, en zij mij een bezettingsvergoeding betaalt (weliswaar te verhalen bij verkoop van het huis, maar een deel zou ik al onmiddellijk uitbetaald willen zien, om het financieel draaglijk te maken) zo lang het huis niet verkocht is.

Nu zou zij echter liever gewoon de volledige hypotheek willen blijven betalen als ik vertrek. En dit dan vereffenen bij verkoop van het huis. Dit zou dan wel op papier worden gezet natuurlijk. Zo kan ik rustig iets anders gaan huren (voorlopig), en moet ik me van he huis niets meer aantrekken. Pas als het ooit verkocht wordt (zal geen jaren duren, want zij kan de volledige hypotheek - 1600€ - niet lang dragen als ze ook nog wil leven.

Maar... zijn er addertjes onder het gras?

Ik weet ook dat, stel da zij plots stopt met betalen, de bank even goed bij mij kan komen aankloppen. Maar zijn er verder nog dingen die ik over hoofd zie?
Ik wil haar absoluut niet "de duvel aandoen", maar wil mezelf ook niet in de voet schieten of blok zetten natuurlijk.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8825

#2 , 20 okt 2022 17:32

in zo'n situaties kan je kiezen verschillende mogelijkheden: de blijvende eigenaar betaalt solo de hypotheek af en de vertrekkende eigenaar ontvangt geen woonstvergoeding (in de situatie dat de maandelijkse huurwaarde van de woning evenveel is als de maandelijkse kredietinlossing) belasting op KI wordt samen betaald. Andere mogelijkheid: zowel de blijvende als de vertrtekkende eigenaar dragen samen de maandelijkse kredietaflossing, maar aan de vertrekker wordt maandelijks ook een woonstvergoeding uitbetaald ter waarde van de helft van de huurwaarde. In onverdeeldheid blijven, kan telkens voor 5 jaar en wordt bij de notaris geakteerd.

Franciscus
Berichten: 38479

#3 , 20 okt 2022 17:51

Best bespreken met een gezamenlijke notaris die ineens ook de EOT kan afwerken.
Gezien hypotheek een document is dat beide getekend hebben lijkt het me aangewezen om beide hypotheek te blijven betalen.
OF de hypotheekhouder moet er ermee akkoord gaan dat hypotheek op een naam wordt beschreven.
Moet goed in een akte staan om verdere problemen bij niet betalen in een later stadium te voorkomen.

Reclame

Deppe123
Topic Starter
Berichten: 33
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 okt 2022 12:26

Bedankt voor de reacties.

Voor de duidelijkheid... Stel dat ik vertrek, en er staat nog niets op papier, dan heb ik de helft van de hypotheek + de volledige huur van een nieuwe woning voor mijn rekening te nemen, hé? (getrouwd met scheiding van goederen).
En stel dat zij niet meewerkt, en ik langs een advocaat moet passeren om het een en ander in gang te zetten... Dan zou ik recht hebben op een bezettingsvergoeding van haar? En geldt dat vanaf de maand dat de procedure gestart is? (Dus vanaf ik via een advocaat de scheiding laat in leiden?)

Want zo kan zij het me natuurlijk moeilijk maken. In het ergste geval vertrek ik, moet ik 1900€ per maand leggen (1100€ huur + 800€ helft hypotheek), en kan zij rustig blijven wonen aan 800€, en dit volhouden door bij elke eventuele verkoop dwars te liggen. En dit zo voor max 5 jaar?

Terug naar “Echtscheiding”