Kindregeling ouders: brengen van kind

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Kindregeling ouders: brengen van kind

#1 , 23 sep 2022 18:17

Volgens het vonnis moet mijn ex ons kind brengen telkens op vrijdag 6pm naar mij thuis.
Meestal haal ik haar zelf op om haar moeite en kosten te besparen.
Maar enkele weken terug had ik mijn ex op maandag verwittigd dat ik vrijdag niet aanwezig kon zijn bij mij thuis om 6 pm, beroepshalve ben ik veel op zakenreis, maar dat mijn vriendin die officieel bij mij samenwoont haar zal opvangen tot ik thuis ben ongeveer 2 uur later. Mijn kind is 10 Jaar en heeft een zeer goede relatie met mijn vriendin. Maar mijn ex ging hier niet mee akkoord, omdat ze mijn vriendin niet vertrouwd. Pittig detail mijn ex is Russisch en mijn vriendin komt uit Oekraïne.
Die bewuste vrijdag is ze met ons kind aan mijn deur geweest, mijn vriendin heeft opengemaakt toen wou mijn ex mijn kind niet afgeven. Ze heeft alles op video opgenomen en is diezelfde avond naar de politie gestapt samen met mijn dochter die alles geprobeerd heeft dit te verhinderen. Later diezelfde avond heb ik mijn dochter bij mijn ex afgehaald en bij aankomst thuis heeft ze mijn vriendin al huilend omarmt.
Mijn vraag is heeft ze hier een punt om mij aan te klagen wegens niet naleven van het vonnis of kinderverwaarlozing? Mijn ex beweert dat ik het vonnis niet naleef, er staat namelijk nergens in dat ik aanwezig moet zijn. Moet ik verplicht persoonlijk aanwezig zijn ook als mijn dochter totaal geen probleem heeft om enkele uurtjes door te brengen met mijn vriendin? Een andere vraag, kan ik mijn vriendin vragen om bij uitzondering mijn dochter terug te brengen op zondag naar mijn ex? Of is dit ook verboden bij wet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8825

#2 , 23 sep 2022 19:11

U bent als ouder perfect gewettigd - binnen uw verblijfstijd - een andere persoon aan te stellen om uw kind bij te houden. Dat behoort tot de privé organisatie van uw gezin en daar heeft de andere ouder geen zeg in.Uw vriendin mag dus ook uw kind terugbrengen naar de andere ouder. Stuur een beleefde mail naar de andere ouder waarin u verwijst naar dit voorval en dat u haar aanraadt zich juridisch te informeren over haar weigering omdat u het erg vervelend zou vinden dat ze veroordeeld zou worden voor het niet opvolgen van een rechtelijk vonnis.

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 sep 2022 20:09

Vriendelijk bedankt voor de reactie. Ze had me al gezegd dat ik een notariële acte moet laten opstellen om mijn vriendin officieel de machtiging te geven mijn kind te mogen ontvangen bij wissel als ik er niet ben.
In het vonnis staat wel dat het kind door de ouder wordt gebracht, maar ik vermoed dat dit standaard text is.

Reclame

eylis
Berichten: 8825

#4 , 23 sep 2022 20:37

Een notariële akte is helemaal niet nodig. Dat u het vooraf laat weten via mail volstaat.

Franciscus
Berichten: 38479

#5 , 23 sep 2022 23:55

Als u gehoord wordt door politie kan u alvast zeggen dat ze uw kind niet in uw huis heeft laten binnengaan.
Ergo zij overtrad hierbij het vonnis.
Voor de rest zie @eylis

Lac
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 okt 2022 15:19

Dank u voor het advies. De storm is even gaan liggen tot vandaag. Nu beweert ze dat als ik bij de wissel niet thuis ben en als ik wil dat mijn vriendin die bij mij woont mijn dochter zal opvangen tot ik thuis kom ze daar op voorhand van moet worden verwittigd per mail, ook als mijn vriendin mijn kind zou brengen wat nog maar 1 keer is gebeurd. Moet ik inderdaad telkens opnieuw verwittigen als ik bij de wissel niet thuis ben? Ik denk het niet toch?

eylis
Berichten: 8825

#7 , 03 okt 2022 17:47

U kan dat vooraf melden, maar eerlijk gezegd is dat geen verplichting. Zeg haar dat ze zich best informeert bij een neutrale juridisch deskundige om haar eis af te toetsen. Onnodige eisen stellen bevordert immers het co-ouderschap niet.

Terug naar “Echtscheiding”