Alimentatie door indexering onbetaalbaar

GeorgBecker
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Alimentatie door indexering onbetaalbaar

#1 , 19 sep 2022 18:30

Zoals in de titel staat snap ik niet dat er geen aanpassing aan de alimentatie mogelijk is door de belachelijk hoge indexering.
Door de aanpassing van dit jaar is er bij de alimentatie ondertussen een goeie 35% bovenop gegaan sinds de scheiding.

Ik woon met mijn nieuwe vrouw in het buitenland (zijn gevlucht van de pesterijen van mijn ex) en mijn vrouw is zwanger van ons tweede kindje.

Mijn ex is een leerkracht die meer thuis zit met een "burnout" dan ze werkt en de kinderen bleven meer bij haar ouders dan wat anders. De alimentatie werd gebruikt voor snoepreisjes en Tinderdates en de kinderen lopen rond in afdankertjes.
Als er een nieuwe bril nodig is voor mijn dochter, betaald mijn ex haar moeder de rekening en ik krijg de rekening voor de helft (standaard 2x per jaar een nieuwe bril en sinds dit jaar een zonnebril op sterkte van €300 erbij).

Op papier zijn de kinderen 100% bij haar, maar in realiteit zijn ze elk 2de weekend bij mijn ouders, waar wij dan ook naartoe gaan om ze te zien.
Ik heb al gevraagd of daar in de alimentatie rekening mee gehouden kan worden, waarop het antwoord was dat mijn ouders (en wij) ze dan nooit meer mogen zien.

Nu gaat mijn ex kostenloos bij haar ouders wonen en ik ben het eerlijk gezegd beu om daar zoveel voor te moeten blijven betalen als het geld dan toch niet naar de kids gaat.
In Belgie komt er ook een loonsverhoging van 2% door de spilindex die ik in mijn huidig land niet krijg.
Uiteraard is mijn ex hier compleet niet over aan te spreken en lieg ik. Hoewel ik ze bv in de midden van een schoolweek op de luchthaven in London tegen het lijf ben gelopen (ik was er op zakenreis), zij op date.
Is dit iets om mee naar een advocaat of de familierechtbank te gaan? Haar beste vriendin is advocate en doet zowat alles pro deo voor haar.
Ik kan uiteraard niets bewijzen want haar mama speelt het spelletje mee... Ze hebben al gezegd dat ze een schijnbedrag zou overschrijven als huur, dat dan keurig teruggestort wordt om toch maar bewijs te hebben als ik ermee zou verder gaan...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22214
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 19 sep 2022 20:09

2 x per jaar een nieuwe bril??? En door een bril met verdonkerende glazen te nemen ('iets duurder) hoef je helemaal geen zonnebril. Ik draag al meer dan 25 jaar een bril, en heb nog nooit een zonnebril nodig gehad. Mijn glazen verdonkeren als ik in de zon kom.

LeenW
Berichten: 12770

#3 , 19 sep 2022 21:20

De indexering is niet belachelijk hoog, ze volgt de inflatie en stijgende energieprijzen.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2220
Juridisch actief: Nee

#4 , 19 sep 2022 21:28

Dat u in het buitenland woont en daardoor uw loon niet geïndexeerd wordt, kan uw ex-partner natuurlijk ook niks aan doen.

Ik wil maar aangeven dat dit soort argumenten makkelijk onderuit gehaald kunnen worden.

Ook het date-gedrag van uw ex-partner is een pure privé-zaak die niks met de alimentatie te maken heeft.

Franciscus
Berichten: 38479

#5 , 19 sep 2022 21:48

Ik vermoed dat de alimentatie toch voor uw kinderen is. Dat u wel omgangsrecht hebt maar dat kinderen door overeenkomst tussen partijen of door rechtbank rechstreeks aan moeder zijn toevertrouwd?
EOT of EOO van wanneer?

In principe is het omgangrecht 50/50 dus wat staat er in uw vonnis .
Wat is de reden van steeds een nieuwe bril? Als kind heb ik jaren dezelfde bril gehad wel andere glazen. Opzetzonnebril kan ook.
Kan uw ex alleen beslissen over die zaken?

GeorgBecker
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 sep 2022 15:09

In de EOT staat dat de kinderen 100% bij haar zijn omdat zij weigerde het bezoek bij mijn ouders te laten vastleggen en mijn advocaat is daar destijds mee akkoord gegaan omdat hij dacht dat zij daar wel redelijk over ging zijn.

De brillen gaan oftewel kapot oftewel verloren. Steeds keurig 1tje in de lente alvorens zij op snoepreis vertrekt en 1 in de late zomer nadat ze terug is.

Het geld wordt absoluut niet aan de kinderen besteed, daar mijn zoon afgedragen kleden en schoenen van zijn 5 jaar oudere nicht draagt.
De kinderen gaan nu ook bij de ouders van mijn ex wonen. Het huis en de grond errond kan je best als een stort omschrijven en de vader van mijn ex lijdt aan zware alzheimer en reageert vaak heel agressief.

Ik lees ook dat het date-gedrag van mijn ex privé zaak is, maar geld dat ook als de kids bij vreemden op de zetel moeten slapen terwijl mama mee boven is?
Of dat de kids (toen 6 en 8) zelf moeten opstaan omdat mama stomdronken in de badkamer ligt te slapen?
Allemaal aangegeven bij de politie e.d., niets aan gedaan. Zelfs geen controle.
Maar blij om weten dat dat volledig normaal is. Ik zal als man maar de alimentatie blijven betalen tot we terug naar België kunnen verhuizen en ik het hoederecht kan aanvechten zeker? Komt dan zeker ook weer niets van...

Franciscus
Berichten: 38479

#7 , 22 sep 2022 21:29

U kan altijd voor de familierechtbank waar de kinderen wonen een nieuwe rechtszaak opstarten rond verblijf en kosten.
Ter info seder 13april 1995 is het hoederecht uit de wetgeving verdwenen en is er in principe en 50/50 omgang- en verblijfsregeling.
Er is dus omgangsrecht voor beide ouders en ook
Wat zegt de school en het CLB over hun toestand?
Hebt u al eens gaan praten met de jeugddienst van de politiezone waar de kinderen wonen?
Is de politiezone van de ouders dezelfde als die van moeder?

En neen of moeder een date of zo heeft is geen valabel argument.
Dat ze dronken is (stomdronken is een medisch probleem) kan best door politie vastgesteld worden.

Wat de kosten betreft staat er in het vonnis dat de moeder alleen kan beslissen over kosten?
U kan akkoord gaan met een ziekenkas model met telkens een doktersattest inzake de glazen en sterkte. Maar ook moeder moet zorgen dat er niet 'teveel' verliezen zijn en zorgvuldiger zijn.
Indien verlies ... zal moeder toch wel een verzekering hebben en daar ook terecht kunnen ?

Best terug een advocaat nemen...vermoedelijk zal deze ongeveer hetzelfde zeggen dan wat ik geschreven heb.

Franciscus
Berichten: 38479

#8 , 22 sep 2022 23:30

Nog aan toevoegen... gezien situatie en als politie al voorgaanden heeft mogelijk eens politie op zijn minst vragen een PV Verontrustende opvoedingssituatie op te stellen in vaktermen een VOS PV.
Dan zal sociale dienst van politie een opvolging opstarten en dan zal parket en of jeugdrechter kunnen optreden.

Terug naar “Echtscheiding”