Alimentatie wordt betaald aan papa maar kind woont er niet

Sdb8519
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Alimentatie wordt betaald aan papa maar kind woont er niet

#1 , 13 sep 2022 21:27

Hallo
Mijn zoon is officieel gedomicilieerd bij zijn vader maar verblijft effectief bij zijn grootouders als hij niet bij mij is wat om de 14 dagen een weekend is. Ik betaal 186 euro alimentatie aan de papa maar mijn zoon is maar 1 dag in de maand bij hem en dan nog soms 2 maanden niet want hij heeft er "geen tijd" voor. Kan ik via de rechtbank of op een goedkopere manier alimentatie doorstorten naar de grootouders en dit op papier laten zetten want het lijkt mij maar eerlijk dat aangezien zij hem onderhouden (eten, drinken, verbruik elektriciteit, water, enz...) alimentatie aan hen betaald wordt?

Met dank

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38479

#2 , 13 sep 2022 21:32

Hoe oud is zoon en waar staat hij ingeschreven?
Fijn dat u daaraan denkt dat de kosten in feite door grootouders worden gemaakt.

Indien er sprake is van verontrustende opvoedingssituatie bij vader best langs jeugddienst lokale politiezone - daar zeker al eens gaan praten.

Voor doorschuiven van alimentatie best is via jeugdrechter familierechtbank (zeker als vader niet meewerkt).
Zelf kan u geld niet overmaken aan grootouders.
Als er nog kan gepraat worden dan kan een geschreven en ondertekende overeenkomst tussen beide ouders wel. Maar hij behoud wel het fiscaal voordeel -- bij familierechtbank gaat dat bij wijzigng dan ook naar plaats inschrijving dus naar grootouders.

Thomas_A
Berichten: 2217
Juridisch actief: Nee

#3 , 14 sep 2022 05:42

Dus uw zoon is elke 2 weken 12 dagen bij u en 2 dagen bij de vader.

Waarom is deze dan bij de vader gedomicilieerd en waarom betaalt u maandelijks alimentatie?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38479

#4 , 14 sep 2022 20:53

Tijdens termijn dat kind bij een van de ouders verbijft bepaald deze ouder wel wat en hoe kind opgevangen cq verzorgd wordt.
Daarom mijn hint naar VOS situatie.

Marcus Aurelius
Berichten: 3782
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 sep 2022 22:45

#3 Ik lees om de 14 dagen een weekend bij de moeder. De rest is hij bij de vader die zijn zorgplicht aan de grootouders van het kind toevertrouwt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Echtscheiding”