Schuldbemiddeling

Flipper1965
Topic Starter

Schuldbemiddeling

#1 , 27 mar 2009 00:50

Kan er mij iemand helpen bij het vinden van een voorbeeldbrief ivm schuldbemiddeling ?
Mijn vriendin haar ex man, die enorme schulden had, heeft zich op het ocmw laten zetten en doet nu aan schuldbemiddeling. Hij heeft nog nooit 1 frank voor zijn kinderen betaald maar nu kan mijn vriendin dus aan het ocmw schuldbemiddeling vragen ivm het onderhoudsgeld dat hij dient te betalen via vonnis van de rechtbank.
Kunnen we ergens een standaardbrief vinden die we kunnen overmaken aan het Ocmw ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 27 mar 2009 20:31

Artikel 1575/4 §2, 7° en 9°.
Het verzoekschrift vermeldt elke schuld met de gegevens van de schuldeisers, om de griffier toe te laten hen een afschrift van de door de rechter verleende beschikking te bezorgen.

Concreet betekent dit dat de ex-man van jouw vriendin alle schuldeisers, waaronder dus ook de ontvangster van de achterstallige alimentatie, moet aangeven in het verzoekschrift aan de beslagrechter.
Het OCMW heeft slechts een uitvoerende taak.
Indien je enige twijfel hebt dat dit niet zo gebeurd is, moet je contact opnemen met dit OCMW en zij bezorgen je dan wel de nodige documenten.

j.demoor

#3 , 30 mar 2009 17:01

Ik ga ervan uit dat ‘op het ocmw laten zetten en doet nu aan schuldbemiddeling’ NIET betekent ‘Collectieve schuldenregeling’ uit art.1675/2 e.v. Gerechtelijk Wetboek.

Schrijf aan het OCMW: “hierbij kopie van (identificeer het vonnis) met verzoek mij de bedragen te willen betalen waartoe (identificeer de ex-man) veroordeeld werd.”.U kan die brief ook aan het OCMW afgeven en zo nodig toelichten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

charel

#4 , 29 jan 2011 13:39

ik zit al een 2 jaar in collectieve schuldbemiddeling de schulden die nog te batalen zijn staan en stonden op de naam van mijn vrouw van voor ons huwelijk (belastingsschuld aankoop auto)
wat kan ik doen om deze schulden niet meer verder te moeten betalen als we gescheiden zijn of moet ik daar zowizo de helft van betalen ookal waren deze van voor het huwelijk
ik ga ook weg zonder iets mee te nemen
ik laat alles achter en begin op nieuw
het is niet dat ik ze wil pesten of zo
maar gescheiden is gescheiden vandaar zou ik zo snel mogelijk een nieuw leven willen opbouwen

JohnD

#5 , 29 jan 2011 17:39

Ik heb een zeer sterk vermoeden dat het feit dat u nu gescheiden bent, niets afdoet aan het feit dat u de aankoop van de wagen gezamelijk gedaan hebt en ook de schulden hieruit voortvloeiend gezamelijk zal moeten blijven afbetalen.
Buiten de politiek correcte krijtlijnen durven denken is per definitie reactionair. Kortom, kritisch nadenken is rechts geworden. Dat is niet echt een compliment voor links" : Mia Doornaert in De Standaard

Terug naar “Echtscheiding”