notaris neemt in boedelbeschrijving niet alle voorwerpen op

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

notaris neemt in boedelbeschrijving niet alle voorwerpen op

#1 , 12 sep 2022 22:47

Gerechtelijke vereffening-verdeling, boedelbeschrijving.

De notaris gaf mijn ex en mij opdracht een inventaris te maken van alle roerende goederen in ons bezit.
Na afspraak komt Notaris langs in beiden woningen om na te gaan welke spullen we uit de gemeenschap in eigendom hebben. In mijn woning is de klus snel klaar, ik heb minder dan 10 voorwerpen die tot de gemeenschap behoren.
Bij ex-man aangekomen gaat notaris met de vooraf gemaakte inventaris van ex door het huis. De inventaris die ik maakte over onze gemeenschappelijke goederen, gebruikte hij niet. De inventaris van ex, is vaag, veel dingen staan er niet op. Telkens we in een kamer komen waar goederen staan die ex niet vermeld, maak ik notaris daar attent op. Notaris noteert niets, mijn raadsman volgt de notaris en zegt amper iets. Voor de notaris is mijn inventaris blijkbaar een vodje papier van geen enkele waarde. Na ronde door het huis moeten we eed afleggen dat we niets hebben weggemaakt. Ik heb ondertussen al wat bewijsmateriaal dat ex meineed pleegde. Mijn raadsman wil geen klacht indienen, niemand doet iets. Wat kan ik doen, de notaris is niet onpartijdig. Ben bijna 14 jaar bezig en dit is notaris nummer 3 door rechtbank aangesteld.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
builder
Berichten: 186

#2 , 12 sep 2022 23:21

Hebben de niet-vermelde goederen een objectieve economische waarde?
vb.: kunst, antiek, gouden juwelen, zeer recent aangekochte goederen ...

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#3 , 13 sep 2022 07:38

Het gaat over allerlei voorwerpen, lijst is te lang om op te sommen.
Afwerkingsmaterialen die nog in verpakking zitten en roerend zijn. Ex neemt ze niet op in inventaris, hij vindt dat die bij het huis horen en onroerend zijn. De totale waarde is tussen 5.500-6.000 euro alleen voor afwerkingsmaterialen. Notaris volgt dus redenering, zijn onroerend en horen bij huis. Ik vermeld betonmolen in inventaris. Notaris neemt die niet op, bij bezoek staat betonmolen er niet. Ik toon met foto´s aan dat ex die gaf aan 1 van de kinderen, notaris blijft negeren. Ik kan nog voorbeelden aanhalen, maar dat is nutteloos. V

Reclame

481974
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 sep 2022 08:38

hoi
ik heb binnenkort boedel ( ook al bijna 3 jaar uit elkaar). ik heb een lijst doorgestuurd waarin ik alles moest opsommen. Dit moest mijn ex ook doen.
Nu staan daar inderdaad ook een heleboel zaken niet op.
Ik zie aan je berichten dat het reeds een zeer zware lange strijd is, heel pijnlijk is dit.
Vraag mij af of ik er goed aan doe mijn advocaat een brief te laten sturen naar tegenpartij waarin opgenomen is dat veel zaken niet vermeld zijn op zijn inboedelbeschrijving? Die brief wordt ook naar notaris verstuurd dan. Dan is er tenminste een ' bewijs '?

Excuses dat ik niet kan antwoorden op je vraag, het is voor jou zeer frustrerend, petje af dat je het volhoudt...

cocohilde
Topic Starter
Berichten: 132

#5 , 14 sep 2022 11:25

De inventaris maakte ik op geheugen in 2009 en ex ook. Meteen maakte ik als opmerking via advocaat, dat inventaris ex vaag was en niet compleet. Antwoord raadsman: je moet wel kunnen bewijzen dat het er was. Van bepaalde dingen had ik foto´s en die gebruikte ik om te staven dat ze er waren op het moment dat ik huis verliet. Helpt niet, notaris doet geen moeite. Van bepaalde zeer grote aankopen (meer dan 35.000 euro) had ik geen facturen. Bepaalde firma´s gaven na lang aandringen copy van factuur. Daarmee kan ik dan aantonen, dat hij bepaalde zaken ouder maakt dan ze zijn. Ex-anti-dateerde facturen, notaris blijft er ongevoelig voor. Het lijkt erop dat wie in het huis verblijft, kan doen en laten wat hij of zij wil. Raadsman ziet het niet zitten om klacht in te dienen voor bedrieglijke verberging ,o.w.v.vertraging vereffening-verdeling. Gerechtelijke vereffening verdeling kan snel gaan, indien notaris meewerkt. Ik las in masterproef over gerechtelijke-vereffening verdeling, dat een notaris voor zijn werk niet goed betaald wordt. Het zal daarom zijn dat bij mij alles zolang duurt.

481974
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 sep 2022 11:40

beste,
een familielid van mij is notaris en het zijn inderdaad dossiers die ze liever niet doen. Ik zou het ook niet graag doen eerlijk gezegd. Ik heb antwoord van mijn advocate dat ik alles erbij moet zetten wat ik weet. Blijkbaar zijn er bij mij geen koelkasten, wasmachines, grasmachine,.. noem maar op. Omgekeerd zal hij wel met zijn vergrootglas bij mij ( mijn eigen eigendom dan nog(!!)) zitten. Verschillende vrienden geven aan laat die niet binnen. Hij heeft geen recht om er te zijn ( omdat ik gekocht heb na scheiding). En het is bij mij ook zo, voor de 6 items die er staan.. ik ga een lijdensweg tegemoet denk ik. Mijn ex heeft de eerste inboedel bijeenkomst al weer een maand weten te verplaatsten ( dringend naar buitenland....), terwijl ik weet dat hij die dag dat hij zogezegd weg moest, hij gewoon nog in Belgie was. Diegene die blijft wonen is de regisseur. Dat is ook mijn besluit. Ik heb nog wel wat achter de hand, waarmee ik druk kan uitoefenen. Het is ellendig.

Terug naar “Echtscheiding”