alimentatie

bryan712
Topic Starter

alimentatie

#1 , 26 mar 2009 16:33

Heb een vraagje ivm mijn alimentatie..ik ben al 5 jaar weg bij mijn man,waarvan al iets meer dan één jaar gescheiden.Ik heb alles geregeld met een prodeo advocaat.Die hoor ik nu dus al meer dan een jaar niet meer,was er ook niet zo tevreden over.Nu,ik krijg alimentatie van april 2004,maar sindsdien is het nog nooit geindexeerd,terwijl dat wel in het vonnis staat,maar ik durf niet goed meer ten rade bij mijn vorige advocaat.Mag ik hiervoor nu bij een andere advocaat gaan,en kan dit dan ook prodeo?Want ik sta op invaliditeit,en ik kan dat niet betalen.Zou daar veel bijkomen,want normaal denk ik dat dat al vanaf 2005 moest geindexeerd zijn,maar ik heb hier niet zoveel verstand van.Ik heb 340 euro alimentatie,dus mijn vraag is of het de moeite is om er een andere advocaat mee lastig te vallen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 26 mar 2009 18:43

Alimentatie dient jaarlijks geïndexeerd te worden. Het is de betaler van de alimentatie, die op eigen initiatief de indexering moet toepassen.
De indexering van het alimentatiegeld verjaart pas na vijf jaar. Dit geeft de mogelijkheid met een terugwerkende kracht van 4 jaar nog een aanpassing te vragen of een invordering van het alimentatiegeld.

Daarvoor heb je eigenlijk geen advocaat nodig.

Je kan de berekening zelf maken op deze site en ook op deze.

bryan712
Topic Starter

#3 , 26 mar 2009 19:36

heel erg bedankt voor je antwoord,maar als ik tegen mijn ex ga zeggen dat hij al die achterstel moet betalen,weet ik niet of hij dat zomaar gaat doen.Kan ik hem dat zomaar zelf zeggen,en vragen?Moet ik het dan toch via advocaat doen als hij niet wil?

Reclame

karin-m-k

#4 , 27 mar 2009 15:11

Kan je dan na 5 jaar geen indexatie gehad te hebben, nooit nog indexatie aanvragen? :roll:

Rebel-with-a-cause

#5 , 27 mar 2009 21:13

heel erg bedankt voor je antwoord,maar als ik tegen mijn ex ga zeggen dat hij al die achterstel moet betalen,weet ik niet of hij dat zomaar gaat doen.
Volgens een vluchtige berekening kom ik aan iets meer dan 1.000 €.
Als je dit nu niet vraagt, heb je er misschien later nog minder kans toe!
Kan ik hem dat zomaar zelf zeggen,en vragen?
Ik weet natuurlijk niet hoe jullie verstandhouding is, maar wie niet waagt, niet wint.
Moet ik het dan toch via advocaat doen als hij niet wil?
Als je een vonnis hebt, is dit meestal met een uitvoerbare titel, daarmee kan je eventueel rechtstreeks naar een deurwaarder stappen. De kosten van de deurwaarder zul je wel eerst zelf moeten voorschieten.

bryan712
Topic Starter

#6 , 28 mar 2009 13:30

bedankt alweer hoor.
Ik heb het hem vandaag gezegd(zag hem op de voetbal van zoon),en hij wou het wel toepassen,maar vanaf nu..ik zei dat het zo in het vonnis stond,en hij was eerst wat kwaad,hij zei,waar moet ik dat geld halen?Maar ik ga nu niet beginnen uitleggen waarom ik ooit zelf bij hem weg ging,maar heb hééél erge dingen meegemaakt,door hem ben ik mijn werk kwijt,sta ik al meer dan 3 jaar op invaliditeit..we hadden samen gebouwd,hij heeft mij ook goed liggen gehad ivm ons huis dat hij ingekocht heeft,het is maar 9 miljoen geschat,terwijl het een goort,open bebouwing is,volledig afgewerkt,grote tuin,maar door chantage moest ik toegeven,had mijn geld zo nodig...nu heeft hij ondertussen terug al veel kosten gedaan aan het huis,dus hij heeft wel geld hoor.Ik mag nu geen compasie krijgen,ik heb recht op zoveel meer,maar dat is nu te laat,dus mag hij blij zijn als hij er met die 1000 euro vanaf komt.Ga het hem straks laten weten...(en ik heb het geld broodnodig)

bryan712
Topic Starter

#7 , 06 aug 2009 18:53

het is aleen tijdje dat ik hier voor de eerste keer mijn vraag stelde.Mijn ex wil nu de achterstallige alimentatie betalen,probleem is dat we geen van ons 2 er echt in thuis zijn in het herberekenen.zou iemand dit voor mij willen doen,of is dit te moeilijk?Hij moet dus alimentatie betalen van 1 april 2004,met begin bedrag 350 euro,dit is tot op de dag van vandaag nog steeds hetzelfde bedrag.Ik zou dus graag weten wat hij mij eigenlijk vanaf nu elke maand moet betalen,en wat hij mij van achterstal van deze 5 jaar moet betalen.Ik ben al blij dat hij het wil betalen,maar ik zou dan wel moeten weten wat en hoeveel,en ik kan het echt niet berekenen,dus als iemand het voor mij zou willen doen zou je mij hier een groot plezier mee doen.

Vandebos

#8 , 06 aug 2009 19:24

huidig bedrag dat hij zou moeten betalen:

€ 391.045 (op basis van index cijfer april 2009)
achterstallen:

van april 2005 tot maart 2006: € 115.92
van april 2006 tot maart 2007: € 200.64
van april 2007 tot maart 2008: € 278.76
van april 2008 tot maart 2009: € 464.64
van maart 2009 tot augustus 2009: €205.20

totaal achterstallen: € 1265.16

bryan712
Topic Starter

#9 , 07 aug 2009 09:59

héééél hééél héééél erg bedankt dat je dit voor mij wou doen,ik kon wel berekenen hoeveel hij mij nu moet,maar ik kon het niet uitrekenen wat hij mij nog moet als achterstal,dus echt bedankt hiervoor!

Vandebos

#10 , 07 aug 2009 10:08

Ach 't was een kleintje. Het is de vermelde website die 99% van het werk heeft gedaan.

Terug naar “Echtscheiding”