bezettingsvergoeding en inkomsten huurpanden

481974
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

bezettingsvergoeding en inkomsten huurpanden

#1 , 07 sep 2022 18:54

goeiemiddag
sinds begin 2020 uit elkaar. inzet tot scheiding augustus 2020.
Mijn ex is blijven wonen in ons gemeenschappelijk huis. Er is een schatter ( bindend ) aangesteld, die het huis geschat heeft, evenals de huurwaarde van het huis, en het overige onroerend goed.
Er zijn nog dus overige huurinkomsten die ongeveer gelijk zijn als de geschatte huurwaarde van het huis. ( alles is gemeenschappelijk).
Gezien het zorgwekkende uitgavenpatroon van mijn ex man heb ik de huurinkomsten op een aparte rekening gezet waar hij niet aankon.
Bij de rechter heeft hij 1/2 van die inkomsten opgeeist, en ik heb deze vanaf het vonnis doorgestort.
Nu zie ik het aankomen dat hij nog jaren tegen alles zal ingaan, ondertussen betaalt hij geen bezettingsvergoeding, deze loopt ondertussen al op tot meer dan 20 000 euro. ( groot huis, hoge geschatte huurprijs). Tegen mijn zoon had hij gezegd dat het nog wel wat jaren zou duren eer we vereffend en verdeeld waren.

Ik heb dus vanaf het vonnis tot nog toe 1/2 van de huurinkomsten doorgestort naar hem toe, en ik stort een evenredig bedrag naar mij toe.

Mijn vraag is: er is opnieuw een zitting eind dit jaar, kan ik de huurinkomsten gewoon niet meer doorstorten, en mij daar verantwoorden bij een rechter?
Hij bezet ondertussen al bijna 3 jaar ons huis, wil 1/2 van de huurinkomsten ( waar hij recht op heeft), maar logischerwijze bezet hij ook ons gemeenschappelijk huis.
Ik weet dat alles wel verrekend wordt bij vereffening verdeling, maar zoals ik hierboven aanhaalde, het zal hem worst wezen dat het nog 5 of 10 jaar duurt. En het bedrag loopt op, ik besef dat ook, en het komt wel eens, maar ondertussen zit ik met studerende kinderen waar hij ook al amper iets voor betaalt.

Mij lijkt het niet onredelijk dat ik, gezien er een gemeenschappelijk huis is dat hij bewoont ( en waar ik niet binnen mag), en gezien er een ongeveer evenredig bedrag per maand aan gemeenschappelijke inkomsten binnenkomt van huur, zou kunnen vragen dat de huurinkomsten vanaf een bepaalde datum mij toebehoren en hij dan geen bezetting betaalt vanaf die datum. Het is wel makkelijk zo vind ik, blijven wonen voor niks momenteel, vereffening sabotteren, en helft van huurinkomsten eisen.

Vraag mij alleen af hoe een rechter daartegenover staat. Hij bezet 100 procent ons huis, en van inkomsten eist hij 50 procent op. Ik weet niet waar ik goed aan doe. Elke mail tot betaling van het kleinste bedrag wordt door hem teruggestuurd met niet akkoord, of: ik denk erover na, waarna ik niks meer hoor en het alsnog weer ophoest. Ondertussen heb ik ook een hypotheek, afbetaling, studerende kinderen die 90 procent op mij leunen,....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5414

#2 , 07 sep 2022 19:40

Een vonnis moet je uitvoeren. Laat evenwel je advocaat een bezettingsvergoeding voor de gezinswoning vorderen met terugwerkende kracht en laat m voorstellen om die vergoeding in te houden op de huurinkomsten.

481974
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 sep 2022 05:14

goeiemorgen. Dit is inderdaad een goeie. Ik zal dit voorstel overmaken aan mijn advocaat. alvast dank voor de insteek

Reclame

Franciscus
Berichten: 38602

#4 , 08 sep 2022 12:49

(Wettelijke ) intresten niet vergeten vanaf beteken van dit vonnis.

481974
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 sep 2022 10:29

dag franciscus wat bedoel je daarmee?

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 09 sep 2022 13:29

https://financien.belgium.be/nl/over_de ... ransacties

Voor 2022 is dat 1,5% in 2020 was dat nog 1,75 kijk maar na.

481974
Topic Starter
Berichten: 17
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 sep 2022 11:09

dat is dan wettelijke interest op bezettingsvergoeding?
kan deze ook geindexeerd worden? ik indexeer ook de huurpanden....

vr gr X

Terug naar “Echtscheiding”