Afzetten op school ondanks geen consensus

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Afzetten op school ondanks geen consensus

#1 , 26 aug 2022 08:36

Dag allen,

Ik ben een vader van 3 dochters.
De middelste dochter zou graag naar een andere school gaan. Maar de moeder werkt dit zeer hard tegen, voornamelijk voor persoonlijke redenen (niet willen rondrijden,...).
De dochter is in 2 scholen ingeschreven, omdat zij zelf nog niet echt kon beslissen welke school. sinds half juli is deze beslissing voor haar zelf gevallen en had ze dit ook meegedeeld aan de moeder. Maar deze blijft dit weigeren. Hoewel de EOT omschrijft dat we bij 12-jarige kinderen ook hun mening moeten respecteren of in beraad nemen.
Dus er is tot op heden nog geen consensus tussen beide ouders.
Er is wel een onderzoek van deskundigen lopende (op vraag van familierechtbank) maar dit begint pas op 1 september te lopen. En gaat over verblijfsregeling en schoolkeuze.
Ook is er nog op 7/9 een zitting bij de familierechtbank over deze schoolkeuze. Echter kan ook dit vonnis tot 1 maand nadien op zich laten wachten.

Ikzelf heb al een voorstel gedaan:
- ofwel de dochter thuis houden van beide scholen. Waarbij ze als afwezig wordt beschouwd en dienen we dit te wettigen eventueel adhv het vonnis.
- ofwel ze, onder voorbehoud, voorlopig naar de school sturen van haar voorkeur.

Beide scholen hebben al bevestigd dat de inschrijvingen mogen blijven bestaan tot de beslissing door rechter of ouders definitief is gevallen.

Echter krijg ik hier geen enkele respons op. Ook niet via haar advocaat naar mijn advocaat.
Meer nog, ze heeft deze week achter mijn rug om geprobeerd om de inschrijving in de voorkeurschool te annuleren. Gelukkig heeft de school eerst bevestiging gevraagd bij mij, wat dus door mij geweigerd werd.

Toch ben ik er zeker van dat zij de dochter op de andere school zal afzetten op 1 september.

- Kan ik, indien dit zo is, hiervoor klacht neerleggen of melding doen bij politie? Om eventueel te gebruiken bij de rechtbank op 7/9 ?
- Dochter heeft ook al aangegeven dat zij zou willen weglopen van school, tot bij mij thuis, omdat zij daar niet naar school wil gaan. (op donderdag komen zij, na school, allen normaal gezien naar mij tot en met maandagochtend). Welke stappen dien ik hieromtrent te nemen? Melding bij politie, school verwittigen, advocaten op de hoogte brengen,....?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 aug 2022 08:50

even een reflexie: luisteren naar de gevoelens en mening van een opgroeiend kind is zeker aan te bevelev. Maar een 12jarig kind laten beslissen naar een andere school te gaan omdat ze dat "graag" wil, is om de organisatie van een tweehuizencoördinatie sterk te bemoeilijken. Als uw kind te kennen geeft dat ze de eerste schooldag van de school zal weglopen, moet u haar ten strengste verbieden. Ik hoop dat u over de inhoud van uw discussie met de andere ouder niet met uw dochter spreekt, want dat veroorzaakt mogelijk een hopeloze loyaliteitsproblematiek bij het kind. De enig raad die ik kan geven: hak samen met de andere ouder echt die knoop door. Anders blijft dit kissebissen voor zowat alle opvoedkundige zaken tot de kinderen volwassen zijn. Bedenk het volgende: hoe zouden jullie dit angepakt hebben als koppel?

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 aug 2022 09:29

Het is niet zomaar omdat ze dat graag wil.
Het is de enige school in de omgeving die de studierichting aanbied die ze wil volgen, waar ze ook zichzelf ziet werken in de toekomst na afstuderen. In de andere school moet ze nog 3 andere vakopties kiezen uit 6 mogelijkheden, van alle 6 opties is er maar 1 die iets of wat haar interesse heeft. Wat dus neerkomt dat ze dus 2/3 van het schooljaar lessen gaat krijgen die haar interesse niet hebben. Bijkomend dat ze dan dyslexie heeft en dyscalculie en op het ASS-spectrum zit, maakt het dat het huiswerk sowieso al moeilijk is voor haar. Laat staan als ze dan huiswerk moet maken die haar niets interesseert. Wat een strijd wordt dat. Terwijl in de andere school ze volledig haar interesse heeft en dus meer gemotiveerd zal zijn om er voor te werken.

Als we dit als koppel zouden doen, zouden we geluisterd hebben en haar de school van voorkeur laten volgen.
Echter is het de moeder die dit nu tegenwerkt omdat het voornamelijk niet haar eigen idee was en om die persoonlijke argumenten (zoals niet willen rondrijden, mag geen bus nemen,....) Alle argumenten die de moeder aanhaalt kunnen worden tegen geargumenteerd, met minstens evenredige of zelfs betere argumenten.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 26 aug 2022 09:37

Het is niet aan u om uit te maken wie de beste argumenten heeft. U gaat er toch onderling moeten uitkomen, of wachten op de uitspraak van de familierechtbank.

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 aug 2022 09:39

Blijft nog altijd de openstaande vraag:

Kan ik bepaalde stappen ondernemen als zij de dochter dan toch op school afzet?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 26 aug 2022 09:44

Wat is het alternatief, de leerplichtige dochter thuis houden tot er een akkoord is?

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 aug 2022 09:53

Dat is inderdaad 1 van de alternatieven.
Scholen hebben ook al aangegeven dat ze deze "langdurige" afwezigheid mogelijks kunnen laten vallen, wegens uitzonderlijke situatie en gewettigdheid adhv het vonnis.

Anders gaat het er op uitdraaien dat ik ze de dag nadien naar de andere school zou brengen, om dan de volgende week weer van school te wisselen tot aan de uitspraak. Bijkomend probleem dan nog, woensdag na school wisselen ze nogmaals van ouder tot donderdag na school.... Dus dit zou eer zeer grondig heen en weer spelletje worden.

Het is niet omdat zij eenzijdig de dochter naar een school brengt, dat zij op deze manier dit kan afdwingen naar de dochter toe, noch naar mij toe.
Volgens mij speelt het dan zelfs in haar nadeel in de rechtszaak, als zij dit eenzijdig zou doen en alle communicatie en voorstellen hieromtrent gewoon negeert? Of zie ik dat verkeerd?

CLB heeft duidelijk aangegeven dat de dochter MOET thuisblijven tot er een consensus is. Hiervan is de moeder ook op de hoogte.

iota
Berichten: 830

#8 , 26 aug 2022 10:36

Dat uw ex niet wil rondrijden, is begrijpelijk. Maar niet dat een 12-jarige geen bus zou mogen nemen om naar school te gaan!
Voor de rechtbank zou ik toch ook aanvoeren dat ze er perfect zelf kan geraken met de bus.

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#9 , 26 aug 2022 10:44

Dat uw ex niet wil rondrijden, is begrijpelijk. Maar niet dat een 12-jarige geen bus zou mogen nemen om naar school te gaan!
Voor de rechtbank zou ik toch ook aanvoeren dat ze er perfect zelf kan geraken met de bus.
Het leuke is dat de bus van bij mij thuis voor 3/4 van het traject, dezelfde weg volgt als de bus van bij de moeder thuis. En het is gratis, want ze krijgen via mijn werk vrijverkeerskaarten voor De Lijn. En ik heb beide trajecten al geoefend met de dochter tijdens deze vakantie.

Daar bovenop, heeft de moeder al geopperd dat ze de bus zullen moeten nemen, naar de andere school, wanneer zij ooit bij haar nieuwe partner zou intrekken. Dus dan zou een busrit wel van toepassing zijn? Wel zeer tegenstrijdig.

iota
Berichten: 830

#10 , 26 aug 2022 17:41

Wat is dan het argument van uw ex dat uw dochter geen bus zou mogen nemen?

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 29 aug 2022 06:35

Wat is dan het argument van uw ex dat uw dochter geen bus zou mogen nemen?
1) Hierbij haalt ze aan dat de busrit op zich te chaotisch zou zijn voor onze dochter die ASS-heeft. Zeker na een lange dag school en dan op een overvolle bus.
De dochter en ik hebben dit uitgetest in volle schoolspits, vorig schooljaar. Zij vond zelf die busrit zeer relax. En als ze te veel last zou hebben van de drukte stelde ze zelf voor om oortjes in te steken en naar muziek te luisteren. De plaats waar ze zou opstappen na school, is er meer dan genoeg plaats om zelfs nog een zitplaats te hebben.

2) ze zou zogenaamd te laat thuis zijn om dan nog aan huiswerk te beginnen en dergelijke.
Ze zou amper 15 minuutjes later thuis zijn dan dat ze met de auto van school zou gehaald worden op de andere (huidige) school die maar enkele km's van het huis van moeder is. Hoewel het nu regelmatig voorvalt dat ze na school naar de nieuwe vriend van de moeder gaan en hun huiswerk zelfs in de auto moeten maken....

iota
Berichten: 830

#12 , 29 aug 2022 10:44

Ik snap de overwegingen van uw ex wel, zeker gezien zij degene is die het grootste deel van de week met een overprikkeld kind zou zitten als die busrit niet zou lukken.
Maar u hebt de busrit tijdens de schoolspits uitgetest met uw dochter en het blijkt dus wel te gaan. Bovendien kan uw dochter dan de studierichting van haar keuze volgen, wat toch zou moeten doorwegen, al helemaal met haar problematiek. Indien niet, hoe zit het dan met overprikkeling, oververmoeidheid en demotivatie? Plus in haar geval extra belangrijk dat ze leert zelfstandig te zijn.

Blijkbaar haalt uw ex nu regelmatig de kinderen op van school en rijdt ze dan meteen door naar haar nieuwe vriend. Dan zou ze dus eerst terug naar huis moeten rijden om de middelste dochter op te halen. Begrijpelijk dat ze dat lastig vindt, maar de keerzijde is dat een kind met complexe leerstoornissen dan een richting moet volgen die ze niet ziet zitten.
(Trouwens, huiswerk in de auto... )

Eigenlijk kan u momenteel niet veel anders dan erop vertrouwen dat de deskundigen de situatie zien zoals ze is en het belang van het kind vooropstellen in hun advies aan de rechtbank. En kalm blijven en de ogen houden op het grotere geheel, ongeacht wat uw ex doet op 1 september.
Als ze jullie dochter ondanks het advies van het clb toch naar school brengt, kan u daar niet veel tegen doen. Er is nog geen beslissing gevallen, dus is er niets waar ze zich bindend aan moet houden en kan ze hiermee niets overtreden. Het advies van het clb is een advies.
De dochter op 2 september naar de andere school brengen, zou ik niet doen. Dan gedraagt u zich hetzelfde als uw ex en wordt het kind een speelbal.
Dan is het een betere optie om het advies van het clb op te volgen en haar thuis te houden op de dagen dat ze bij u is.

Geen zekerheid over hoe een rechter zal oordelen en geen zicht op het volledige plaatje. Maar ik heb in mijn omgeving toch al ervaren dat het niet geapprecieerd wordt als één partij zijn wil doordrukt zonder rekening te houden met de mening van de andere.

Peterke25472
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#13 , 29 aug 2022 11:12

Ik snap de overwegingen van uw ex wel, zeker gezien zij degene is die het grootste deel van de week met een overprikkeld kind zou zitten als die busrit niet zou lukken.
Maar u hebt de busrit tijdens de schoolspits uitgetest met uw dochter en het blijkt dus wel te gaan. Bovendien kan uw dochter dan de studierichting van haar keuze volgen, wat toch zou moeten doorwegen, al helemaal met haar problematiek. Indien niet, hoe zit het dan met overprikkeling, oververmoeidheid en demotivatie? Plus in haar geval extra belangrijk dat ze leert zelfstandig te zijn.
We hebben de kinderen telkens evenveel. Er is in elke week gewoon 1 dag waar ze nog eens heen en weer gaan. Deze probeer ik nu ook via het gerecht er uit te krijgen en te werken naar volledige week-weekregeling.

Op zich weegt die ASS niet zo hard door. Ze heeft vooral moeite met Sociaal-emotionele zaken. Dus voornamelijk problemen met vrienden maken, en ruzie en intriges en dergelijk. Heel af en toe wat overprikkeling door lawaai bij toetsen als ze zich moet concentreren. Maar zelf geeft ze duidelijk aan dat ze de busrit dan kan gebruiken om te kalmeren, zeker als ze dan muziek kan luisteren. Dan is ze tegen dat ze thuis is terug klaar om aan haar huiswerk te beginnen.

Er is bij Coacs een auti-coach aangesteld waarbij de dochter, samen met mij sessies volgt om bepaalde zaken te bespreken en te leren uit elkaar en de situaties. Dit komt op aanraden van de diagnose van ASS door Triangel. Maar ze spraken hier van de sessies per gezinssituatie te laten verlopen. Echter langs de kant van de moeder wordt hier helemaal niets mee gedaan.
Eigenlijk kan u momenteel niet veel anders dan erop vertrouwen dat de deskundigen de situatie zien zoals ze is en het belang van het kind vooropstellen in hun advies aan de rechtbank. En kalm blijven en de ogen houden op het grotere geheel, ongeacht wat uw ex doet op 1 september.
Als ze jullie dochter ondanks het advies van het clb toch naar school brengt, kan u daar niet veel tegen doen. Er is nog geen beslissing gevallen, dus is er niets waar ze zich bindend aan moet houden en kan ze hiermee niets overtreden. Het advies van het clb is een advies.
De dochter op 2 september naar de andere school brengen, zou ik niet doen. Dan gedraagt u zich hetzelfde als uw ex en wordt het kind een speelbal.
Dan is het een betere optie om het advies van het clb op te volgen en haar thuis te houden op de dagen dat ze bij u is.

Geen zekerheid over hoe een rechter zal oordelen en geen zicht op het volledige plaatje. Maar ik heb in mijn omgeving toch al ervaren dat het niet geapprecieerd wordt als één partij zijn wil doordrukt zonder rekening te houden met de mening van de andere.
Goed, dan overweeg ik wel om ze thuis te houden. Tonen dat ik het grotere plaatje bevat en rekening hou met de dochter.

LeenW
Berichten: 12839

#14 , 29 aug 2022 11:14

Is het advies van CLB niet illegaal, gelet op de wetgeving rond leerplicht?

iota
Berichten: 830

#15 , 29 aug 2022 11:35

Nee, is natuurlijk niet illegaal.

Om te beginnen is er leerplicht, geen schoolplicht. De leerling die ingeschreven is op een school, moet wel komen. Als de leerling meer dan 5 halve dagen ongewettigd afwezig is, schakelt de school het clb in, dat dan moet uitzoeken wat er aan de hand is.
Maar in het geval van de dochter van TS is er geen sprake van ongewettigde afwezigheid.

Kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen kunnen het vaak niet aan om een heel schooljaar elke dag aanwezig te zijn. Dan wordt met het clb per geval bekeken wat haalbaar of een mogelijke oplossing is.
Afhankelijk van de leerling zelf en waartoe de school en leerkrachten bereid zijn, is er van alles mogelijk.

Terug naar “Echtscheiding”