onderhoudsgelden via deurwaarder - verdeling en stortingen ?

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

onderhoudsgelden via deurwaarder - verdeling en stortingen ?

#1 , 24 aug 2022 15:35

Beste,

maanden geleden al startte ik een procedure voor achterstallige onderhoudsgelden (sinds dec.2020 betalingen volledig gestopt door ex-partner)
Aangezien er een samenloop van schuldeisers is (> 20!) moest de deurwaarder een verdeling en rangorde maken etc., wat ik kon begrijpen.

Reeds begin juli kreeg ik bevestiging dat ik prioritaire schuldeiser was en recht had op X euro, terwijl er via loonbeslag al Y was ingehouden (Y> X)
Tot op vandaag nog geen euro gekregen, mijn advocaat had al eens reminder gestuurd ruim een maand geleden, vandaag ikzelf ook nog maar eens, en ik krijg nu eindelijk als antwoord dat er "eerstdaags" zal betaald worden.

Op mijn vraag "Aangezien dit een periodieke schuld/onderhoudsgelden betreft en de kans zeer klein (zoniet onbestaande) is, dat Dhr.xxx de betalingen spontaan zal hervatten, ga ik er van uit dat de toekomstige betalingen maandelijks zullen gebeuren ?'"
kreeg ik als reactie: "Het kantoor xxx zal steeds een ontwerp van verdeling dienen op te maken alvorens er gelden kunnen gestort worden. Dit zal niet maandelijks gebeuren."


nochtans vond ik o.a hier:http://www.mediationdedettes.be/Hoe-een ... en-stoppen
"Als een van de vorderingen een alimentatievordering is, moet deze maandelijks aan de onderhoudsgerechtigde worden uitbetaald. De wet geeft deze laatste dus een supervoorrecht, waardoor hij of zij bij voorrang wordt betaald ten opzichte van alle anderen. Om te voorkomen dat elke maand een verdeling moet plaatsvinden wanneer al bekend is dat het volledige bedrag aan de onderhoudsgerechtigde zal worden toegewezen, mag de deurwaarder in dat geval de verdeling laten vallen en het onderhoudsgeld elke maand doorstorten."

Kan de deurwaarder idd "naar eigen goeddunken" wachten om mij het verschuldigde onderhoudsgeld door te storten ??? Wat kan ik doen om dit toch maandelijks te laten gebeuren (wetende dat 2 maanden achterstal al recht geeft op actie via Davo of dergelijke, is het toch te gek dat ik via een deurwaarder mogelijks ettelijke maanden moet wachten, tot deze het eens nodig acht een verdeling te doen ?)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 aug 2022 11:48

Is er werkelijk niemand die me kan adviseren waar ik terechtkan of wat ik nog kan ondernemen ?

Deurwaarder lijkt me nogal willekeurig/nonchalant om te gaan met het doorstorten van onderhoudsgeld dat mij overduidelijk toekomt (tot op vandaag heb ik nog steeds niets ontvangen ondanks talloze mails...), is er nergens een ombudsdienst of dergelijke om toch wat meer druk te zetten ? Het kan toch niet dat zij zo "almachtig" zijn ?

Intussen is het morgen alweer 1 september en is er dus al een derde bijkomend verschuldigde onderhoudsbijdrage sinds die "verdeling", als ik de achterstal al niet krijg, wanneer zie ik dan ooit de meer recent verschuldigde bedragen...
Ik kan gelukkig mijn kind nog alles geven wat hij nodig heeft maar stel me toch vragen wat iemand moet doen die echt afhankelijk is van deze bijdragen..

Franciscus
Berichten: 38479

#3 , 15 sep 2022 17:35

Ga eens langs een www.caw.be in uw buurt met het volledige dossier.
Alimentatie heeft sowieso totale voorrang.
Achterstallen indien bij vonnis opgevraagd evenzo bij mijn weten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”