aangifte in de personenbelasting wordt opgevraagd

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

aangifte in de personenbelasting wordt opgevraagd

#1 , 22 aug 2022 14:20

Beste,

In een procedure voor de familierechtbank (betreffende een minderjarig kind) wordt mijn aangifte in de personenbelasting opgevraagd.

Mijn ex hoeft toch niet te weten wat er allemaal op mijn aangifte vermeld staat? Mijn ex zou dan ook mijn aangifte aan iedereen kunnen doorsturen of publiek maken op het internet.
Op die manier kunnen mijn privégegevens "overal" terechtkomen.

Is mijn bezorgdheid over mijn privacy legitiem?
Kan mijn weigering nadelige gevolgen hebben?

Dank voor de reacties!
Sieggy

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 22 aug 2022 15:32

Neen, het is wel gebruikelijk dat er een kopij van de personenbelasting gevraagd wordt (van de ouder) in een gerechtszaak om o.m. de kinderalimentatie of financiele regeling te vonissen. Met een doodgewone loonfiche heeft de rechter geen volledig beeld van het jaarinkomen. Met de kopij personenbelasting heeft men dat wel en kan er een zo eerlijk mogelijke regeling gevonnist worden. Als u dit weigert te geven, maakt u zich eerder verdacht dat u inkomsten wenst te verbergen. Dat kan nadelig uitvallen voor u...

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

#3 , 22 aug 2022 17:19

Jaja, daar zijn ze allemaal sterk in om te zeggen dat je je verdacht maakt.

En wat met mijn privacy?
Er bestaat ook zoiets als een privacywet (bescherming van persoonsgegevens).
Het kan toch niet dat ik mijn privégegevens zomaar te grabbel moet gooien voor Jan en alleman??

Reclame

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

#4 , 22 aug 2022 17:27

https://www.belgium.be/nl/justitie/priv ... betrokkene

recht van verzet: u heeft het recht u te verzetten tegen het gebruik van uw gegevens

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

#5 , 22 aug 2022 17:30

Dus als je gebruik maakt van je recht op je privacy, dan maak je je verdacht.

Het privacyrecht is dus eigenlijk een fictie, want je kan het niet gebruiken.

LeenW
Berichten: 12840

#6 , 22 aug 2022 17:48

Privacyrecht is van ondergeschikt belang tegenover het recht op een eerlijk proces. De tegenpartij heeft die gegevens immers nodig.

eylis
Berichten: 8842

#7 , 22 aug 2022 18:20

ik geef u enkel de informatie omtrent deze materie. Wat ik daar zelf van vind is niet relevant, dus deel ik dat niet mede. Maar ventirleer gerust uw mening tov de rechter als u de fiche weigert te overhandigen mbt. financiele regeling. Het zal hem/haar zeker benieuwen.

sieggy
Topic Starter
Berichten: 30

#8 , 26 aug 2022 16:34

Dank voor uw meningen!

Terug naar “Echtscheiding”