Studietoelage secundair onderwijs

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

Studietoelage secundair onderwijs

#1 , 07 aug 2022 11:16

Beste, ex-partner claimt geen studietoelage te ontvangen voor beide kinderen.
Kan ik ergens opvragen of ze daar recht op heeft en bijgevolge deze wel ontvangt?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 07 aug 2022 17:34

Als een ouder (na indienen van het aanvraagformulier) geen studietoelage ontvangt voor de studerende kinderen, is daar minstens een officiele brief bij die informeert dat de kinderen er geen recht op hebben. In het kader van het gedeeld ouderschap is deze ouder verplicht deze informatie te delen met de andere ouder. U heeft het recht om de antwoordbrief van de dienst studietoelage in te zien. Als de ouder dit weigert, kan u melden dat u hiervoot klacht kan neerleggen voor het niet naleven van de ouderschapsrechten en of vonnis/EOT.

Hutselpot
Topic Starter
Berichten: 38
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 aug 2022 23:15

Als een ouder (na indienen van het aanvraagformulier) geen studietoelage ontvangt voor de studerende kinderen, is daar minstens een officiele brief bij die informeert dat de kinderen er geen recht op hebben. In het kader van het gedeeld ouderschap is deze ouder verplicht deze informatie te delen met de andere ouder. U heeft het recht om de antwoordbrief van de dienst studietoelage in te zien. Als de ouder dit weigert, kan u melden dat u hiervoot klacht kan neerleggen voor het niet naleven van de ouderschapsrechten en of vonnis/EOT.
Bedankt Elyis voor de bevestiging.
Enkele bijkomende vragen:
1. Ex vraagt geld voor verlenging busabonnementen van de 2 kinderen zonder bewijs van overschrijving. Prijzen heeft ze gevonden via de website van de NMBS. Vorig schooljaar heb ik dit blindelings betaald terwijl er uiteindelijk slechts 1 abonnement gekocht is . Ik denk dat ik wel recht heb op bewijs van overschrijving voor dit schooljaar.
2. Zoon gaat praktijkexamen doen voor rijbewijs bromfiets voor een totaalbedrag van 346€, ik krijg via messenger enkel een printscreen van de kosten van de rijschool doorgestuurd maar geen bewijs van overschrijving of betaling.
3. Ik krijg via messenger een printscreen voor de verzekering van de scooter van de zoon terwijl hier niets van in het vonnis staat.
4. De 15 jarige zoon heeft tijdens zijn vakantiejob een stukje metaal in zijn oog gehad. Alle dokterskosten, zalfjes etc. stuurt ze mij door. Ik heb haar gemeld dit maar allemaal te regelen met de verzekering van het werk.
5. Inschrijvingskosten van het eerste middelbaar van de dochter bedroegen 660€. Ik heb via overschrijving de helft gestort terwijl de ex de maandelijks kon afbetalen. Blijkt er nog een creditnota te zijn gekomen van +- 136.12€ terwijl de ex zei niets te hebben ontvangen.
6. De ex heeft de dochter ingeschreven op het tweede middelbaar met de optie 4 uren paardrijden per week ipv 2 uren. Ik heb haar laten weten niet akkoord te gaan maar ze blijft volharden. Ter info, 4 uren is 34€ per week, dus 136€ per maand zonder inschrijving, kleding, schoolboeken, uitstappen etc.

Ze dreigt met een advocaat als ik niet aan al deze wensen voldoe :-).

Mijn vraag is simpel: kan ik het teveel betaalde bedrag van het busabonnement, 86€ en het bedrag van de creditnota, 68.02 gewoon verrekenen?

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 08 aug 2022 11:16

U heeft recht op een heldere boekhouding, gestaafd met betalingsbewijzen. Maw: vooraf meldt de ouder welke kosten gemaakt zouden worden. U geeft akkoord of stelt bvb. een goedkopere oplossing voor ( een bril van 100 euro ipv een bril van 300 euro bvb.) De ouder doet de aankopen en verzamelt per maand de betalingsbewijzen en overhandigt die aan u. U stort de afgesproken aankopen terug.

Voor de aankoop van de vorige busabonnementen vraagt u de betalingsbewijzen (of het abonnement zelf om het te bekijken). Als blijkt dat er maar 1 gekocht werd, meldt u dat u dit verrekent met de volgende abo's.
Optie-uren paardrijden: als dit behoort tot het leerprogramma van de school, denk ik dat het inderdaad gedeelde kosten zijn.

Verzekering brommer: als u mede betaalt in het busabonnement, dan is de brommer voor vrijetijdsbesteding (neem ik aan) Daar zou u in kunnen overeen komen dat elke ouder 1/3e betaalt en de zoon zelf 1/3e bekostigt. Het is per slot van rekening géén noodzakelijke uitgave. (met het openbaar vervoer kom je overal :-)

verwonding vakantiejob is uiteraard verzekering werkgever.

U stuurt een mail naar de andere ouder met de info mbt de werkwijze ivm terugbetaling van onkosten en meldt dat dit de gangbare manier is voor een successvol en vlot gedeeld ouderschap zonder misverstanden. Meldt haar dat ze zich best bij haar advocaat informeert over deze gang van zaken.

peperkoek
Berichten: 63

#5 , 09 aug 2022 09:04

Hallo,

De studietoelage voor het secundair onderwijs wordt in de maand september uitbetaald door de uitbetalen van het groeipakket. Nu heet dit de selectieve participatietoeslag. Je moet hier zelf niets voor doen, gaat automatisch.

U zou naar 1700 kunnen bellen hiervoor om de bedragen of uitbetaler te kennen, of een attest op te vragen.

Terug naar “Echtscheiding”