Mijn ex heeft zonder toestemming het domicilie van mijn dochter (17 jaar) gewijzigd naar zijn adres.

Chantal13
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Mijn ex heeft zonder toestemming het domicilie van mijn dochter (17 jaar) gewijzigd naar zijn adres.

#1 , 26 jul 2022 15:19

Domicilie adres van mijn dochter gewijzigd. Ze is 17 jaar. Kan ik hier juridische iets tegen beginnen. Volgens vonnis heeft ze hoofdverblijf bij mij en hebben we gezamenlijk ouderlijk gezag. Volgens de gemeente telt het vonnis niet omdat de wijkagent een onderzoek heeft gedaan en dit gaat volgens hun voor op vonnis.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 26 jul 2022 16:20

De wijkagent heeft fysiek de vaststelling gedaan dat jullie dochter feitelijk verblijft bij haar vader. Zodoende heeft de gemeente haar domicilie ook geplaatst op dat adres, vermits de domiciliewetgeving verplicht dat men zijn domicilie vestigt op het adres waar men hoofdzakelijk verblijft en men zijn belangen en activiteiten behartigt.

Anderzijds is er het vonnis dat het domicilie van de dochter bepaalt op het adres van de moeder. Van het feit dat de vader het vonnis niet respecteert (hij zou de dochter moeten aansporen bij de moeder te blijven wonen) kan u bij de politie ook aangifte doen, zodat er een bewijs bestaat van het negeren van dit vonnis. Dit kan u bij de familierechtbank aanvatten. Het niet naleven van een vonnis kan namelijk ook tot een veroordeling leiden.
Tenslotte moet u zich misschien de vraag stellen of u de inspanning, de tijd en de kosten voor een rechtszaak wil en kan investeren .
Jullie dochter wordt (dit jaar nog?) 18 jaar en dan vervalt de verplichting tot domicilie bij u, ze is dan immers meerderjarig en kan dan wonen waar ze wil.

Chantal13
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 jul 2022 16:29

Ze is net 17 geworden . Mijn ex volgt het vonnis al 4 jaar niet en doet enkel wat hij wil. Er zijn ontelbare PV ' s opgemaakt. Op dit moment is de sociale politie erbij betrokken omdat er ook interfamiliaal geweld is. Ik ben dus ook zeer bezorgd om de opvoedingssituatie bij mijn ex. Hij woont 70 km verder en hij wilt de dochter volledig in isolement steken. Andere school, weg van vrienden en familie,...

Reclame

LeenW
Berichten: 12826

#4 , 26 jul 2022 16:40

Maar wat is de feitelijke situatie? Is het adres bij de vader de hoofdverblijfplaats?

Chantal13
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 26 jul 2022 16:56

Nee, volgens vonnis is hoofdverblijf bij mij. Ze verblijft bij ons beide. Hij heeft gezorgd dat ze vakantiewerk moet doen bij hem in de buurt zodat ze dan bij hem moet verblijven en in die periode is wijkagent langs geweest. Hij betaalt geen alimentatie en sinds dit jaar krijg ik mijn voorschot van DAVO. Door het domicilie van de dochter te veranderen wil hij hier onderuit komen.

Terug naar “Echtscheiding”