niet-naleven EOT - wisselmoment

ZonderTwee
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

niet-naleven EOT - wisselmoment

#1 , 25 jul 2022 09:09

Deze zomervakantie zijn de kinderen gedurende de helft van de tijd bij mij, de andere helft bij de moeder.
De drie kinderen zijn nu bij hun moeder. Eén kind (10j) is op chirokamp, waarbij de terugkomst gepland is op de wisseldag. Echter, het kind moet gehaald worden om 11u30 op een uur rijden van bij mij, het wisselmoment is al om 10u.
Ik werd vooraf niet op de hoogte gesteld door moeder dat kind op chirokamp zou gaan. Ik vroeg er vorige week achter, en moeder antwoordde dat ze ervan uitging dat ik daarvan al op de hoogte was.
Ze vindt ook dat aangezien het einde van het kamp in mijn periode valt, ik het kind moet gaan halen.

Ik heb tot voor die mail nooit een vraag of melding gekregen van de moeder dat het kind op kamp zou gaan, dat er een stuk in mijn periode zou vallen en er kwam dan ook geen enkele vraag of ik dat ok vind. Laat staan dat er bij mij een besef was dat ik dan mijn voormiddag kan spenderen aan het ophalen van mijn dochter, terwijl de afspraak (EOT) is dat de kinderen gebracht worden op de wisseldag.

Vorig jaar was er gelijkaardige situatie, maar dan omgekeerd. Ik heb toen op voorhand gemeld dat kind een paar uur in haar periode op kamp zou zijn, en dat indien ok, ik het kind zou gaan terughalen (1u30 rijden) en bij haar afzetten zodra we terug thuis waren. Dat was voor de moeder geen enkel probleem.

Wat kan ik hier aan doen? Volgens mij is dit een falikant niet-naleven van de EOT, er werd geen afspraak gemaakt rond het aanpassen van het wisselmoment, er werd in mijn plaats beslist dat ik mijn dochter maar moet ophalen.

Stel dat ik dezelfde logica aan hou, dan kan het volgend jaar evengoed zijn dat ik mijn dochter volgend jaar ergens in Frankrijk kan gaan halen van een of ander kamp. Dat kan toch niet?

Ter info: Bij een wisselmoment eerder in de vakantie meldde ik dat ik vanwege een festival in de buurt van de moeder moeilijkheden zou hebben om tot bij haar voordeur te geraken (plaatselijk verkeer). Moeder antwoordde dat er volgens haar verschillende mogelijkheden zijn om mij te verplichten de EOT na te komen. Dat stond overigens in dezelfde mail als die waarin ze me vertelde dat ik mijn dochter zelf maar moet gaan halen.

Ter info 2: het is niet de eerste keer dat de EOT niet wordt nageleefd. Het zijn allerlei kleine pesterijtjes rond afspraken die volgens haar niet gelden als zij ermee geconfronteerd wordt, maar waar ze des te meer zwaait als ik ermee in aanraking kom.
Zo vindt ze dat de kinderen zelf maar moeten zeggen wanneer ze hun maandstonden voor de eerste keer krijgen, dat mijn nieuwe partner telkens in diskrediet gebracht mag worden, dat ze eerst met iets akkoord kan gaan en vervolgens kan zeggen dat ze dat helemaal niet geschreven heeft. Ze vond ook eens dat alleen ik de kinderen mocht gaan afzetten, niet mijn partner of vader. Ze vond dan weer wel dat ze me kon verplichten om gezamenlijk een fiets te konden voor de kinderen, terwijl de kinderen hier bij mij al een fiets hadden staan.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 25 jul 2022 09:59

U stuurt best een mail met de volgende communicatie:
Dat u wenst dat het vlotte co-ouderschap, de correcte naleving van de EOT-bepalingen worden nageleefd en zo mogelijke misverstanden worden vermeden. Dat voor deze correcte voortgang de moeder zich best over deze communicatie en haar opinie daarover informeert bij een neutrale juridische professinal.
en dat aldus:
-u wenst dat gebeurlijke wijzigingen in de EOT-bepalingen vooraf en per mail worden gevraagd.
- dat een toestemming per mail wordt gegeven.
- dat de volgende kindwissel gebeurt zoals bepaald in het EOT.
- dat een gebeurlijke latere aankomst (vertraging) vooraf per mail of SMS wordt gemeld.
- dat binnen de verblijfstijd elke ouder juridisch gezien zelf een vertrouwenspersoon kan aanstellen om de kinderen op het wisselmoment te brengen mits vooraf een mailtje of SMS met de info welke persoon dat zal zijn.
- dat de aankoop van gebruiksvoorwerpen voor de kinderen (fietsen, computers, sportuitrustingen) samen gefinancieerd worden als deze voorwerpen ook in beide huishoudens gebruikt worden. aldus worden deze voorwerpen ook telkens mee verhuisd bij elke kindwissel.

ZonderTwee
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 jul 2022 16:13

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga die dingen inderdaad doorsturen. Al lossen ze dit acute probleem niet op. Het lijkt erop dat ik melding moet gaan doen bij de politie van deze cavalier-seul, of zelfs een klacht wegens niet naleven van de EOT.

De twee onderstaande puntjes waren in het verleden al beantwoord, daar had ik een bemiddelaar voor nodig want van mij wilde de ex-vrouw het niet aannemen. De bemiddelaar zei exact hetzelfde en toen was er plots geen probleem meer. Ze dienen enkel ter staving dat er iemand gewoon haar zin doet, wars van enige afspraken of regels.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 26 jul 2022 11:45

Aangifte bij politie (is geen klacht want geen klachtmisdrijf) dat vonnis niet nageleefd wordt.
Los van dat kan u mogelijk terug een bemiddelaar inschakelen.

Evi (Odos)
Berichten: 355
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#5 , 26 jul 2022 17:01

De eerste en misschien belangrijkste vraag is: wil je hier echt je tijd, geld en energie insteken? Omdat een kamp volledig in de periode van de andere ouder, op één uurtje na. Er wordt je zelfs niet gevraagd om mee te betalen aan het kamp blijkbaar.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”