onderhoudsregeling meerderjarige

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

onderhoudsregeling meerderjarige

#1 , 24 jul 2022 13:24

een paar vraagjes;
Ik heb een meerderjarige student (19 jaar) in week/week verhouding.
Mijn zoon zit de meeste tijd bij mij,laten we zeggen 80% van de tijd waarvan ik de meeste kosten betaal.
Zijn moeder heeft "persoonlijke" problemen en zit meerendeels in een instelling terwijl mijn zoon daar alleen zit met zijn minderjarige broer.
Nu mijn vragen..
Als mijn zoon 2 weekends bij zijn moeder wil zijn en rest bij mij.Moet dit opnieuw voorkomen voor de jeugdrechter?
Moet mijn zoon dan ook gehoord worden door een jeugdrechter?
Tot wanneer betaal ik allimentatie?tot zijn eerste werkdag na school?

In mijn vonnis staat dat de moeder al de inkomsten van mijn zoon (studietoelage,enz..) moet voorleggen op het eind van het jaar.waarvan de rest verdeeld word onder de partijen.Echter doet zij dit niet,ze legt al 4 jaar niets voor,ze weigert iedere medewerking.Wat kan ik daar nu mee doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 24 jul 2022 13:44

De meerderjarige zoon kan zelf kiezen bij wie hij verblijft. Gezien hij meerderjarig is kan hij zelf de studietoelage en kinderbijslag ontvangen. Hij kan zelfstandig zijn domicilie laten wijzigen op uw adres. Voor de jongere broer richt u de aanvraag voor hoogdringende maatregelen ( domicilie, hoofdzakelijk verblijf en kinderbijslag bij u) bij de familierechtbank met als reden dat de moeder wegens veelvuldige opnames in instellingen niet voor de kinderen kan zorgen. Vraag ook een sociaal onderzoek aan voor de huiselijke omstandigheden op het thuisadres. U bent onderhoudsplichtig totdat het kind werkt en/of een (vervangings)loon kan ontvangen.

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 24 jul 2022 16:31

Laat door politie ook een PV opstellen inzake een Verontrustende Opvoedingssituatie (VOS).
Doe dat best via de lokale politiezone - dienst jeugd. Zijn meestal ook diegene die in opdracht van familierechtbank het sociaal onderzoek zullen moeten doen.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 25 jul 2022 19:46

Begrijp ik het goed dat de jongere, minderjarige broer niet uw kind is?

Een meerderjarige mag inderdaad zelf kiezen waar hij woont. Meer nog, familierechtbanken homologeren geen overeenkomsten over verblijfsregeling van meerderjarigen, enkel over een kostenregeling kunnen zij zich nog uitspreken.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#5 , 28 jul 2022 20:51

Begrijp ik het goed dat de jongere, minderjarige broer niet uw kind is?

Een meerderjarige mag inderdaad zelf kiezen waar hij woont. Meer nog, familierechtbanken homologeren geen overeenkomsten over verblijfsregeling van meerderjarigen, enkel over een kostenregeling kunnen zij zich nog uitspreken.
Om een lang verhaal kort te houden...
De jongste is ook mijn zoon,maar die zie ik niet meer.Mijn ex heeft all inclusieve en ik betaal een vast bedrag voor mijn zoon.
Maar het gaat over mijn oudste...

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 28 jul 2022 23:14

En waarom ziet u de jongste niet ?

Qbek
Topic Starter
Berichten: 257

#7 , 17 aug 2022 15:31

En waarom ziet u de jongste niet ?
Laat ik het zo stellen,ik heb vast werk,mijn ex niet.
Ik ben opgeroepen door rechtbank brugge in 2007;20012;2013;2014;2015;2016;2017;2018 en als laatst in 2019.
Financieel niet meer te betalen om te vechten voor een kind waar ik niets aan te zeggen heb.
Mijn ex heeft exlusiviteit gevraagd omdat ik niet dezelfde mening heb omtrend de "gezondstoestand" van mijn kind.
De rechter volgde de mening van mijn ex en die van de psychol. en zij kreeg daardoor exlusiviteit.
Ik heb haar de volledige voogdij gegeven in 2018.Ik betaal nu een vast bedrag per maand en er is geen reden meer om te "vechten".
Nu kan ik weer een leven opbouwen......kort door de bocht uitgelegd...

Franciscus
Berichten: 38596

#8 , 17 aug 2022 15:38

Maar jongste kan toch niet alleen daar bijven ?? als moeder in een instelling is opgenomen?

Terug naar “Echtscheiding”