onderhoudsplicht bij niet naleven studies en geen communicatie

KVC72
Topic Starter
Berichten: 9

onderhoudsplicht bij niet naleven studies en geen communicatie

#1 , 21 jul 2022 20:28

Situatieschets. Mijn zoon is 23 jaar en woont voor 100% bij zijn moeder - domicilie. Ik betaal elke maand de bepaalde onderhoudsbijdrage. SInds 1 jaar heb ik geen contact meer met hem (eenrichtingsverkeer van mjin kant). Ik heb ook geen contact met zijn moeder. Hij is ingeschreven aan de universiteit dit nu al voor 5 jaar. Via via weet ik dat hij dit jaar terug slechte resulaten heeft waardoor hij nog een 6de jaar zal nodig hebben om een bachelor diploma te halen - dubbel van de tijd (het is een master opleiding). Daarnaast heeft hij plots vorig jaar (één jaar geleden) een VOF (vennootschap onder firma) opgericht om een zaak op te starten (zonder vraag van advies of zelfs toestemming - hij is meerderjarig) welke naar alle waarschijnlijkheid al zijn tijd, energie wegneemt waardoor zijn studies verwaarloosd worden. Ik heb totaal geen controle of zeggingsschap in zijn opvoeding en waarschijnlijk laat de moeder beloop. Dit omdat ze door het kindergeld, kind ten laste en de onderhoudsbijdrage eigenlijk zelf geen kosten aan haar zoon heeft.
De vraag:
A) Is er een manier waarop ik druk kan zetten naar mijn zoon om in eerste instantie zijn studies af te werken binnen het jaar. Zijn VOF stop te zetten. En met mij zijn schoolresultaten en studiepunten te communiceren.
B) Is er een manier waarop ik de moeder kan verplichten om mij meer inzage te geven in de situatie (praten kan niet).
C) Is het stopzetten van de onderhoudsbijdrage een juist drukkingsmiddel?
Mvgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8836

#2 , 25 jul 2022 13:02

U kan een AS sturen naar de moeder én ook 1 naar de zoon met de volgende inhoud:

- dat u voorlopig de verplichte alimentatiegelden op een derde geblokkeerde rekening stort totdat u regelmatig inzage krijgt op :
- het studieverloop van de zoon
- de inkomsten van het VOF

Meld dat de geblokkeerde gelden doorgestort worden indien op regelmatige basis gecommuniceerd wordt en de zoon in september slaagt voor de inhaalvakken.

Tegelijkertijd zou ik wel een verzoekschrift tot herziening van de alimentatie indienen bij de familierechtbank om de volgende redenen:

- 5 jaar universiteit om het Bachelorniveau te behalen.
- opstart eigen zaak.
- weigering u op de hoogte te houden van de studievoortgangb en inkomsten.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”