Verdeling bouwgrond met woning bij scheiding

ArmaCon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verdeling bouwgrond met woning bij scheiding

#1 , 19 jul 2022 22:03

Beste,

Meer dan 20 jaar geleden heeft mijn partner en haar zus een bouwgrond in schenking gekregen van de ouders. Deze bouwgrond werd geschat op 3.000.000 Belgische frank. Mijn partner heeft de zus uitgekocht, en ikzelf heb 550.000 frank inbreng gedaan voor de grond. Op akte staat onderstaand uitgeschreven:

De aanstaande echtgenoten nemen het wettelijk stelsel aan ...

Het gemeenschappelijk vermogen zal samengesteld zijn uit de inkomsten van de echtgenoten, hun besparingen en de aanwinsten door de echtgenoten samen of alleen verworven evenals uit alle goederen waarvan niet bewezen is dat zij eigen zijn.

Zullen eigen blijven aan iedere echtgenoot:
De goederen waarvan hij eigenaar zal zijn op het ogenblik van het huwelijk, de goederen waarvan hij in de toekomst eigenaar zal worden door erfenis, schenking of een gelijkaardige titel,

Indien voorgeschreven goed nog onbebouwd is, zal bij de ontbinding van het gemeenschappelijk vermogen, anders dan bij overlijden, de aanstaande echtgenote het recht hebben, voor de verdeling, het ingebrachte goed in natura vooraf te nemen uit de huwgemeenschap, mits betaling van een vaste som van 18.600 euro aan de heer ...
Indien voorgeschreven goed bebouwd is, zal, bij ontbinding van de huwgemeenschap, anders dan overlijden, zelfde huwgemeenschap vergoeding verschuldigd zijn aan mevrouw ... voor een bedrag van 37.000 euro.

Het goed is natuurlijk bebouwd.

Reeds meer dan twintig jaar ben ik ook de grote verdiener thuis. Ik verdien op maandbasis meer dan het dubbele dan mijn partner. Dat ik bij een scheiding nu haar moet terug betalen voor de grond, smaakt bitter. Bijkomend vraag ik mij af of het geschreven bedrag 'as is' is of dat dit onderhevig is aan de index?

Concreet bij scheiding concludeer ik dat alles in twee wordt verdeeld, en dat ik van mijn deel 37.000 euro aan haar uitbetaal? Ik moet ook wel toegeven dat de bouwgrond nu een pak geld waard is.

Is dit correct? Op het ogenblik van de akte was dit voor mij heel correct, nu zoveel jaren later lijkt het mij niet fair meer te zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 jul 2022 04:51

Ik zou eerder stellen dat deze clausule serieus nadelig is voor uw echtgenote.

Standaard wordt bij eigen inbreng ook de meerwaarde in verhouding uitbetaald. Hier gaat het om een vast afgesproken bedrag, wat nadelig voor haar is bij inflatie maar ook bij realisatie van meerwaarde op de woning.

Als u volgens het wettelijk stelsel getrouwd was, maakt het niet uit wie het geld verdiende tijdens het huwelijk. Dat is net de essentie hiervan.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 20 jul 2022 19:07

Het wettelijk stelsel is “scheiding van goederen doch gemeenschap.van aanwinsten”.

In mensentaal: wat bewijsbaar van u of haar was - verworven voor het huwelijk of schenkingen/erfenissen tijdens het huwelijk - keert terug naar u of haar.

Wat verworven werd tijdens het huwelijk en overbleef na geleefd te hebben is voor elk de helft. Ongeacht wie wat binnenbracht.

Reclame

ArmaCon
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 jul 2022 23:15

Bedankt voor jullie inbreng. Dus ik zie het correct, alles in twee en van mijn deel betaal ik 37.000 aan haar.

Ik begrijp de essentie van het wettelijk stelsel, toch voelt het vreemd aan dat bedrag aan haar nu te storten.

Maar concreet is het dus het geschreven bedrag, en niet rekening houdende met de waardeschatting van de grond en het gebouw nu, of eventuele toepassing van indexering op het bedrag?

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 jul 2022 05:27

Als er moest rekening gehouden worden met een schatting van de waarde nu, had het toen zo moeten opgenomen zijn.

Terug naar “Echtscheiding”