onderhoudsplicht bij niet naleven studies en geen communicatie

KVC72
Topic Starter
Berichten: 9

onderhoudsplicht bij niet naleven studies en geen communicatie

#1 , 18 jul 2022 21:16

Situatieschets. Mijn zoon is 23 jaar en woont voor 100% bij zijn moeder - domicilie. Ik betaal elke maand de bepaalde onderhoudsbijdrage. SInds 1 jaar heb ik geen contact meer met hem (eenrichtingsverkeer van mjin kant). Ik heb ook geen contact met zijn moeder. Hij is ingeschreven aan de universiteit dit nu al voor 5 jaar. Via via weet ik dat hij dit jaar terug slechte resulaten heeft waardoor hij nog een 6de jaar zal nodig hebben om een bachelor diploma te halen - dubbel van de tijd (het is een master opleiding). Daarnaast heeft hij plots vorig jaar (één jaar geleden) een VOF (vennootschap onder firma) opgericht om een zaak op te starten (zonder vraag van advies of zelfs toestemming - hij is meerderjarig) welke naar alle waarschijnlijkheid al zijn tijd, energie wegneemt waardoor zijn studies verwaarloosd worden. Ik heb totaal geen controle of zeggingsschap in zijn opvoeding en waarschijnlijk laat de moeder beloop. Dit omdat ze door het kindergeld, kind ten laste en de onderhoudsbijdrage eigenlijk zelf geen kosten aan haar zoon heeft.
De vraag:
A) Is er een manier waarop ik druk kan zetten naar mijn zoon om in eerste instantie zijn studies af te werken binnen het jaar. Zijn VOF stop te zetten. En met mij zijn schoolresultaten en studiepunten te communiceren.
B) Is er een manier waarop ik de moeder kan verplichten om mij meer inzage te geven in de situatie (praten kan niet).
C) Is het stopzetten van de onderhoudsbijdrage een juist drukkingsmiddel?
Mvgr

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38596

#2 , 02 aug 2022 12:23

Gezien de EOT of EOO tussen u en uw ex partner is zal u dat in eerste instantie aan uw ex moeten vragen. U kan dat ook aan uw kind.
Gezien meerderjarig is er nog wel onderhoudsverplichting maar geen omgangsregeling meer verplicht.
Stel ze beiden met een apart Aangetekend Schrijven best met een Antwoord / Reponse kaart ( voor de handtekening ontvanger) dat u binnen de 14 dagen of welke termijn u wil aangeven graag de norige documenten - inschrijving unif / hogeschool en de resultaten wil.
Tevens de gegevens van de VoF en de jaarrekening gezien zoon blijkbaar over een inkomen via de firma beschikt.
Bij niet bezorgen u terug naar falilierechtbank zal stappen om een wijziging van vonnis te bekomen.
C is geen goed drukkingsmiddel ..

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”