Contact ouder - kind

Woestijn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Contact ouder - kind

#1 , 07 jul 2022 03:42

Beste

Wegens grote afstand tussen mijn ex-partner en de kinderen, zien de kinderen hun vader slechts een aantal keren per jaar.
De relatie tussen de jongste (11 jaar) en de vader is gaandeweg verslechterd en de laatste keer dat ze elkaar zagen is uitgedraaid op een zwaar conflict, waarbij de vader verbaal agressief werd & zei tegen de jongste dat hij haar nooit meer wou zien.
Na een paar maanden kreeg de vader spijt en is hij teruggekomen op zijn uitspraak. Hij wenst nu de jongste ook terug te zien maar de jongste voelt zich niet goed meer bij haar vader en weigert contact.
In de EOT staat dat hij recht heeft om beide kinderen te zien maar ik ben bang dat de situatie tussen hen terug gaat escaleren. Ik heb het gevoel dat we in een patstelling terecht zijn gekomen.
Enerzijds vind ik het belangrijk dat de kinderen contact hebben met hun vader, anderzijds vind ik dat hun veiligheid primeert. We zitten ook met een EOT waarin de vader recht heeft om de kinderen deze vakantie te zien.
Ik weet eerlijk gezegd niet goed, hoe met deze situatie om te gaan.

Hartelijk dank alvast.

vriendelijke groeten
Woestijn

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4629
Locatie: Diest

#2 , 07 jul 2022 08:37

Beste

Beide ouders hebben hun ouderlijke (wettelijke) rechten. Een minderjarige kiest zijn ouders niet. Ook niet bij niet gescheiden ouders waar de relatie moeilijk kan zijn.
Het is alleszins niet aan u op te bepalen wat primeert en eenzijdig te beslissen over zijn ouderlijke rechten. En een verbaal conflict is er ooit wel eens met alle ouders en hun kinderen. 'prioriteit geven aan hun veiligheid' lijkt me dus een wat zware inschatting die ik eerder zou gebruiken voor misbruik, geweld, risicovolle gezondheidsomgeving enz.
Het enige correcte wat u kan doen is een grondig gesprek met de vader waarin u uw bezorgdheden uit alsook de emotionele houding van de kinderen.
Mogelijk zal de vader zijn excuses moeten aanbieden en wat gebeurd is uitpraten met de kinderen. Een goed gesprek lost veelal het probleem op.
Secundo is het belangrijk dat u als ouder zorgt voor een compromis met de vader en dat beiden ook verdedigt naar de kinderen. Ook als is dat moeilijk.
In elk geval : de feiten zoals nu geschetst zijn niet van die aard dat u hem zijn ouderlijke rechten kan ontzeggen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 07 jul 2022 12:49

U moet alles in het werk stellen zodat vader toch contact heeft met kinderen.
Op enerlei wijze 'tegenwerken' kan leiden dat u vervolgt wordt voor parentale ontvoering.
Stel het hier eventjes wit zwart maar opletten eens het OM er zich moet mee bezighouden - belang van het kind is primair - maar u zou een serieuze tik kunnen krijgen ...wat dan voor uw relatie met kinderen weer niet goed zal zijn.

Reclame

Woestijn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 07 jul 2022 23:30

Beste

Hartelijk dank allebei voor uw reactie. Het ligt zeker niet in mijn bedoeling om iemand uit de ouderlijke rechten te laten zetten. Een gesprek met de vader is ondertussen gebeurd.

vriendelijke groeten
Woestijn

Terug naar “Echtscheiding”