Echtscheiding en verdeling woning

CHS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Echtscheiding en verdeling woning

#1 , 04 jul 2022 09:11

Beste allemaal,

Ons EOT scheiding verloopt spoedig maar op één puntje heb ik advies nodig.

Mijn man is eigenaar van het huis waar wij in samenwoonde. Hij had het huis in 2002 gekocht toen hij nog single was. Wij zijn er in 2007 gaan wonen en hebben er samen in gewoond tot februari 2022. Er zijn de nodige aanpassingen, verbouwingen en onderhoud gepleegd in die jaren en ik heb er ook financieel aan bijgedragen.

Er is besloten dat mijn man mij €25.000 uitbetaal voor mijn deel. Ik ben hiermee akkoord maar nu komt:

Hij wil het huis niet verkopen, hij kan ook geen tweede hypotheek nemen wegens omstandigheden, hij kan mij nu ook niet uitbetalen. Hij heeft wél een levensverzekering die op 7-7-2027 een groot bedraag uitbetaald en heeft voorgesteld dat ik 5 jaar wacht op mijn geld. Dit zou worden opgenomen in de EOT. MAAR.... als hij intussen het huis verkoopt of hij komt te overlijden, wat dan? De bemiddelaar stelt voor dat mijn man een testament op laat stellen waarin ik benoemd wordt met het afgesproken bedrag maar een testament is alleen geldig bij de laatste versie. Daarmee bedoel ik dat hij over een jaar gewoon een nieuwe testament kan maken zonder dat ik daarvan af weet en hij kan mij uitsluiten.
Graag advies hoe ik dit zo waterdicht mogelijk kan vastleggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6858

#2 , 04 jul 2022 10:07

U zou kunnen overwegen om uzelf begunstigde te laten maken van die levensverzekering.

Dit dan voor een bedrag dat het overeengekomen bedrag omvat, plus interesten of kosten.

Let wel maak er een aanvaardde begunstiging van, die kan niet meer terug gedraaid worden.

En laat meteen ook vastleggen wat er gebeurt met die begunstiging bij overlijden zowel als bij leven op de voorziene datum.
Kijk ook na of het mogelijk is om een deel van het kapitaal bij leven op voorhand te ontvangen, onder vorm van een voorschot. Daar wordt dan wel een interest betaald, maar anderzijds blijft het geld op de polis ook nog “iets” opbrengen

Sirkii
Berichten: 5414

#3 , 04 jul 2022 11:48

Testament is geen goede oplossing want dit kan eenzijdig herroepen/gewijzigd worden.

Ik zou een “lenings”kontrakt/overeenkomst maken waarin staat dat op xx/yy/2027 y€ te betalen is bij leven en eerder mocht de woning voor die datum verkocht worden.

Reclame

Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#4 , 05 jul 2022 10:33

Nog een reden waarom een testament geen goed idee is, naast bovenstaande: je bent juridisch op dat moment een "vreemde" en zal zeer veel successierechten betalen op het geërfde bedrag.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Terug naar “Echtscheiding”