Uitkoopsom woning ruwbouw

Jeroen1000
Topic Starter
Berichten: 20

Uitkoopsom woning ruwbouw

#1 , 30 jun 2022 18:32

Ik ben wat in de war over mijn specifiek geval. Hopelijk kan iemand me helpen. Uiteraard ga ik binnenkort ook naar de notaris.

Stel, een lening van €300.000. Huis staat nog in de ruwbouw en is pakweg €200.000 waard. Er is nog maar €10.000 van de lening afbetaald.
Ik neem het huis over.

200.000 - 290.000 = - 90.000€. Dus dat zou willen zeggen dat ik mijn ex 0 euro moet want het saldo is negatief?

Er staat ook nog deze clausule in het huwelijkscontract:
Het goed wordt ingebracht onder de ontbindende voorwaarde van ontbinding van
het huwelijksstelsel door echtscheiding, zodat de hiervoor beschreven woning voor
de verdeling van het gemeenschappelijk vermogen en zonder dat een vergoeding
verschuldigd is voor deze terugname (dit wil zeggen, zonder dat hij het op zijn
aandeel in de huwgemeenschap dient aan te rekenen), terugkeert naar het eigen en
persoonlijk vemogen van diegene die het goed heeft ingebracht.

Mijn concrete vraag is nu: moet ik mijn vrouw de €5000 terug die ze mee heeft afbetaald aan de lening?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4617
Locatie: Diest

#2 , 01 jul 2022 13:15

Beste

Hoeveel is er al opgenomen van het woonkrediet? Want lening 300° en waarde 200° betekent dat er nog een heel deel opgenomen dient te worden van het woonkrediet?
Wat was de eigen inbreng bij aankoop en bouw tot op heden? En graag detailleren : hoeveel en met wiens middelen voor notariskosten enz. Hoeveel en met wiens middelen voor betaling aankoopprijs bouwgrond? Hoeveel en met wiens middelen voor betaling bouwfacturen?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”