Bevoegde familierechtbank

Ydnic
Topic Starter
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

Bevoegde familierechtbank

#1 , 15 jun 2022 13:10

Beste

In het kader van de verblijfsregeling van mijn dochtertje (8 jaar), werd een 3-tal jaar geleden een vonnis uitgesproken door de familierechtbank in Dendermonde.
Spijtig genoeg ziet het er naar uit dat we opnieuw naar de rechtbank moeten stappen aangezien mijn ex deze verblijfsregeling niet langer respecteert.
Echter, de toenmalige rechter en griffier zijn beiden kennissen van mijn ex, en dus naar mijn inziens niet geheel onpartijdig, vandaar mijn vraag:
Ben je verplicht om - op basis van de woonplaats van zowel mij als mijn ex - naar dezelfde rechtbank te gaan of kan je in bepaalde situaties kiezen of je je richt naar een familierechtbank in een ander gerechtelijk arrondissement (bv. Sint-Niklaas).

Indien dit niet kan, is het dan eventueel mogelijk om te vragen een andere rechter (en griffier) toegewezen te krijgen. Hoe dien je dat dan aan te pakken? Dien je de rechter in kwestie dan te "wraken"? Dien je daartoe harde bewijzen voor te leggen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38601

#2 , 15 jun 2022 13:29

Als dat inderdaad 'kennissen' zijn vind ik het al raar dat die zelf geen stap opzij hebben gezet.
Uw advocaat kan dat zeker best op voorhand via Vztr Rechtbank eerste aanleg aankaarten.
Zo loopt de procedure geen vertraging op.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”