Ex respecteert EOT niet

Canard
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ex respecteert EOT niet

#1 , 06 jun 2022 13:20

Hallo,

ik ben sinds 2019 officieel gescheiden met EOT (Gehomologeerd voor de rechtbank). Om mijn ex financieel niet te benadelen had ik in de EOT laten opnemen dat haar twee kinderen uit een vorig huwelijk en mijn dochter ten hare laste bleven zodanig dat zij het maximum aan belastingvrije sommen kon blijven genieten. Er werd overeengekomen (EOT) dat zij één zesde van de belastingvrije som die mijn dochter toekomt aan mij zou overmaken (zijnde 1/18 de van de totale som voor drie kinderen).
Zij heeft dit nog nooit gedaan, vind dat ze recht heeft op dat geld omdat ze mijn dochter tijdens de vakanties zou opvangen (wat nog nooit gebeurd is).
Toen ik haar hierover een sms stuurde haalde ze allerlei zaken aan die niets ter zake deden. Ze heeft toen out of the blue beslist om de vakantieregeling om te gooien. In de EOT staat hierover dat dit gebeurt in onderlinge toestemming, maar sinds het begin werd de zelfde regeling toegepast. Na mijn vraag om het belastinggeld te storten had ze plots een vakantie geboekt en moest ze stages begeleiden tijdens de periode dat mijn dochter bij mij verblijft en vond ze dat het haar beurt was om de periode die ik sinds het begin doorbreng met mijn dochter te gebruiken. Mijn vakantieperiode ligt al vast sinds eind januari en zij staat in het onderwijs. Het gaat hier om pesterijen (die al jaren duren). Er zijn nog zaken die niet gerespecteerd worden, maar ik wil er verder niet over uitwijden. Wat kan ik hier aan doen, wetende dat elke stap van mij een soort kernexplosie van verwijten en bedreigingen veroorzaakt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 06 jun 2022 14:41

Laat een advocaat een AS sturen met de mededeling dat een EOT door een rechter bekrachtigd is en aldus dezelfde status als een rechterlijk vonnis. Het niet respecteren van een vonnis kan bij de rechtbank aangevat worden zodat de "pleger" een strafmaatregel en/of boete opgelegd kan krijgen van rechtswege. Raad in uw mail de andere ouder ten stelligste aan deze informatie bij een juridisch onderlegde persoon af te toetsen, alsook de actuele éénzijdige beslissingen omdat u de afspraken van het co-ouderschap wil bewaken.

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 19 jun 2022 13:01

Niet vergeten aangifte bij politie te doen wanneer kinderen er niet zijn zoals de regeling voorziet.

Ook Burg WB art 387 ter niet naleven van een vonnis en art 372 inzake ouderlijk gezag
https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet
TITEL IX. [1 - Ouderlijk gezag en pleegzorg.]1
----------
(1)<W 2017-03-19/08, art. 2, 076; Inwerkingtreding : 01-09-2017>

HOOFDSTUK I. [1 - Ouderlijk gezag.]1
----------
(1)<Ingevoegd bij W 2017-03-19/08, art. 3, 076; Inwerkingtreding : 01-09-2017>

Art. 371. <W 1995-04-13/37, art. 5, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> Een kind en zijn ouders zijn op elke leeftijd aan elkaar respect verschuldigd.

Art. 372. <W 1995-04-13/37, art. 6, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> Een kind blijft onder het gezag van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.

Art. 373.<W 1995-04-13/37, art. 7, 003; Inwerkingtreding : 03-06-1995> Wanneer de ouders samenleven, oefenen zij het gezag over de persoon van het kind gezamenlijk uit.
Ten opzichte van derden die te goeder trouw zijn, wordt elke ouder geacht te handelen met de andere ouder wanneer hij, alleen, een handeling stelt die met gezag verband houdt behoudens de bij de wet bepaalde uitzonderingen.
Bij gebreke van instemming kan één van beide ouders de zaak bij de [1 familierechtbank]1 aanhangig maken.
De rechtbank kan één van de ouders toestemming verlenen alleen op te treden voor één of meer bepaalde handelingen.
----------


Art. 387ter.<Ingevoegd bij W 2006-07-18/38, art. 4; Inwerkingtreding : 14-09-2006> § 1. [1 Ingeval één van de ouders weigert de rechterlijke beslissingen met betrekking tot de verblijfsregeling van de kinderen of het recht op persoonlijk contact uit te voeren, kan de zaak opnieuw voor de reeds geadieerde familierechtbank worden gebracht [2 , overeenkomstig de in artikel 1253ter/7 van het Gerechtelijk Wetboek voorziene procedure]2
De rechter doet uitspraak met voorrang boven alle andere zaken.
[1 ...]1.
Hij kan nieuwe beslissingen nemen met betrekking tot het ouderlijk gezag of de huisvesting van het kind.
Onverminderd strafvervolging kan hij de partij die het slachtoffer is van de miskenning van de in het eerste lid bedoelde beslissing toestaan een beroep te doen op dwangmaatregelen. Hij bepaalt de aard van deze maatregelen en de nadere regels betreffende de uitoefening ervan, rekening houdend met het belang van het kind en wijst, indien hij zulks nodig acht, de personen aan die gemachtigd zijn de gerechtsdeurwaarder te vergezellen voor de tenuitvoerlegging van zijn beslissing.
De rechter kan een dwangsom uitspreken om te waarborgen dat de te nemen beslissing zal worden nageleefd en, in die hypothese, stellen dat voor de tenuitvoerlegging van die dwangsom, artikel 1412 van het Gerechtelijk Wetboek van toepassing is.
De beslissing is van rechtswege uitvoerbaar bij voorraad.
§ 2. Dit artikel is eveneens van toepassing wanneer de rechten van de partijen geregeld zijn door een overeenkomst zoals voorzien in artikel 1288 van het Gerechtelijk Wetboek. In dit geval, en onverminderd § 3, wordt de zaak bij de [1 familierechtbank]1 aanhangig gemaakt door middel van een verzoekschrift op tegenspraak.
§ 3. In geval van absolute noodzaak, en onverminderd de mogelijkheid om een beroep te doen op artikel 584 van het Gerechtelijk Wetboek, kan bij eenzijdig verzoekschrift de toestemming worden gevraagd om een beroep te doen op de dwangmaatregelen als bedoeld in § 1. De artikelen 1026 tot 1034 van het Gerechtelijk Wetboek zijn van toepassing. De verzoekende partij moet het verzoekschrift staven met alle dienstige stukken die aantonen dat de weigerende partij daadwerkelijk werd aangemaand haar verplichtingen na te komen en dat zij zich heeft verzet tegen de tenuitvoerlegging van de beslissing.
De inschrijving van het verzoekschrift is kosteloos. Het verzoekschrift wordt gevoegd bij het dossier van de rechtspleging die aanleiding heeft gegeven tot de beslissing die niet werd nageleefd, tenzij de zaak inmiddels bij een andere rechter aanhangig is gemaakt.
§ 4. Dit artikel doet geen afbreuk aan de internationale bepalingen die België verbinden op het vlak van de internationale ontvoering van kinderen.
----------
(1)<W 2013-07-30/23, art. 65, 065; Inwerkingtreding : 01-09-2014>
(2)<W 2014-05-08/02, art. 47, 066; Inwerkingtreding : 01-09-2014>



Daaraan gekoppeld art Ger WB 1253 -1288 - 2026 tot 2034
dwansommen in art 1412



""" J, demoor heeft hier ooit geschreven in een andere case:

“Art.372.Een kind blijft onder het GEZAG van zijn ouders tot aan zijn meerderjarigheid of zijn ontvoogding.”(Burgerlijk Wetboek=B.W.).

‘Nu zijn we zover dat ze besloten heeft om bij haar vader te blijven.’

Zij dient te verblijven waar het vonnis of de gehomoleerde overeenkomst dit opleggen, ook tegen haar eigen wil of die van haar vader.

“Art.432.§3.Wanneer over de bewaring van het minderjarige kind mocht zijn beslist...dan worden de straffen bepaald in de §§1 en 2 toegepast op de vader of de moeder die het minderjarige kind onttrekt...aan de bewaring van hen aan wie het krachtens de beslissing is toevertrouwd,die het niet afgeeft aan degenen die het recht hebben het op te eisen of die het,zelfs met zijn toestemming,ontvoert of doet ontvoeren...“(8 juni 1867 Strafwetboek).
‘De onthouding van een ouder om zijn gezag te doen gelden teneinde de weerstand van een kind tegen de uitoefening van het bezoekrecht van de andere ouder te overwinnen kan,naar omstandigheden...het in art.369bis(nu 432) bedoelde misdrijf opleveren‘[Cass. 21 oktober 1986,R.W. 1986-87,1609-1610,noot;Cass. 28 oktober 1987, J.Dr.Jeun. 1988,7;Cass. 15 maart 1989, J.T. 1989,666;Cass. AR7009,8 februari 1994(X.), onuitg.,geciteerd door TRD&I 1994,545].

“Art.1385bis. De rechter kan op vordering van één der partijen de wederpartij veroordelen tot betaling van een geldsom,dwangsom genaamd,voor het geval dat aan de hoofdveroordeling niet wordt voldaan ..."(Ger.W.).Zie Benelux-Gerechtshof 11 mei 1982(LADAN t. DE BRUIN en WESSENBURG t. PETIT),F.B.U.,III.1.50.3-1,http://www.courbeneluxhof.be/arresten/N ... 1_3_86.pdf

Leg strafklacht neer bij de politie tegen de vader en stel u bij seponering burgerlijk partij bij de onderzoeksrechter. U kan ook bij de burgerlijke rechter vorderen dat de vader u een dwangsom per dag betaalt telkens hij het kind niet afgeeft zoals het moet."""

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”