Terugeisen gedeelde schulden

Werner68
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Terugeisen gedeelde schulden

#1 , 03 jun 2022 15:35

Hallo,

Bij mijn echtscheiding hadden ik en mijn ex bij de KMS een regeling uitgewerkt omtrent de allimentatie en bezoekrecht voor de kinderen alsook de boedelverdeling/schuldenverdeling.
Mijn ex heeft geweigerd deze overeenkomst te tekenen zodat wij gescheiden zijn zonder maatregelen. Het gevolg was dat alle schulden die er waren (46000 euro) bij mij terecht kwamen. Ik ben in schuldbemiddeling moeten gaan om dit af te betalen, iets wat me op een relatief korte tijd gelukt i
Nu ik hiervan verlost ben wil ik de helft hiervan terugeisen via een gerechtelijke procedure.
Mijn vraag is als volgt: indien ik mijn eis stel, kan mijn ex terug een eis voor allimentatie instellen ook al heeft ze de overeenkomst van de KMS geweigerd te tekenen ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 03 jun 2022 16:05

Het lijkt me zeer eigenaardig dat een familierechbank een scheidingvonnis zou uitspreken zonder dat de partijen een gezamenlijk voorstel voor het omgangsrecht mbt de kinderen zouden ingediend hebben, toch in het geval van een EOT. Werd er dan ook geen melding gemaakt van de schuldenberg in de scheidingsaanvraag?

Werner68
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 jun 2022 18:17

Nee die melding is nooit gemaakt geweest. Mijn ex heeft waarschijnlijk ook niet getekend omdat ze evengoed wist dat ze mee voor de schulden zou opdraaien indien ze dit wel gedaan had. Nu moet ik echter wel een nieuwe procedure opstarten om mijn deel van het geld terug te vorderen. Ik zou alleen niet willen dat mijn ex een tegeneis kan stellen ivm allimentatie aangezien zij er zelf vanaf gezien heeft bij de scheiding

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 03 jun 2022 22:07

Een scheidingsaanvraag via EOT moet de omgangsregeling mbt de kinderen en de financiële afspraken bevatten. Als u dat niet gezamenlijk ondertekend heeft, kan een rechter geen scheidingsvonnis uitspreken. Hoe is de scheiding dan wel verlopen?

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#5 , 04 jun 2022 08:25

Beste

Onderhoudsplicht ten aanzien van je kinderen is een wettelijke plicht waaraan je je niet kan onttrekken. Je kan dus zeker niet uitsluiten dat je ooit alimentatie voor de kinderen moet betalen. Het zijn trouwens twee verschillende relaties.
Jullie gemeenschappelijke schulden (van jou en je ex) is onder jullie twee te regelen en kan je waarschijnlijk wel een terugvordering doen.
Je alimentatie heeft de kinderen als begunstigde (niet je ex) en je kan je verplichtingen jegens je kinderen niet in de weegschaal leggen versus de financiële regeling met je ex.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Echtscheiding”