Tennislessen fiscaal aftrekbaar of niet?

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

Tennislessen fiscaal aftrekbaar of niet?

#1 , 23 mei 2022 12:14

Mijn zoontje van 12 volgde in 2021 een tenniskamp en 20 tennislessen. Toen ik naar de fiscale attesten vroeg van deze activiteiten, zei de secretaris met dat enkel het kamp fiscaal aftrekbaar is, en de lessen niet. Dit leek me vreemd aangezien ik van de muziekacademe, tekenacademie, etc... allemaal fiscale attesten gekregen heb, en dit zijn ook gewoon "lessen". Ook op de website van een andere tennisclub vond ik dat lessen fiscaal atrekbaar zouden zijn: https://www.oxaco-tennis.be/aanbod/tennislessen/najaar/

Aangezien dit geen goedkope lessen zijn, gaat het fiscale voordeel al snel over €100 of meer. Iemand een idee of deze dus effectief fiscaal aftrekbaar zijn of niet?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 mei 2022 12:22

https://www.vzwsportenspel.be/info_fiscaal.php

max € 14.40 per dag
U kunt zelf uitrekenen wat u in totaal betaald heeft en het aantal dagen, dus kamp en lessen = € 14.40 per dag

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mei 2022 12:31

Ja, ik kan zelf wel uitrekenen wat ik zou kunnen inbrengen, maar dit moet wel gedekt worden door een fiscaal attest, niet? Als de sportclub me zo geen attest wil geven, kan ik die kosten toch niet zomaar inbrengen?

Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 mei 2022 12:47

U vermeldt zelf dat de secretaris zei : enkel kamp is fiscaal aftrekbaar. Dus moet hij zeker daarvoor een fiscaal attest bezorgen.

https://www.tennisvoorkids.com/pages/whoWeAre klikken links op fiscaal attest
zie laatste puntje van de link : OPGELET

Zoals ik kan uitmaken uit de info topic : is het hier een tenniskamp + extra tennislesuren
zal dus waarschijnlijk al zeker boven de max € 14.40 per dag uitkomen, en zullen hoogst waarschijnlijk 2 verschillende zaken zijn.

p.s. Ik beweer ook niet dat ge niet kunt berekenen ??

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2022 12:58

Jamaar, LYNXX, nu geef je me een link waarop het tegendeel beweerd wordt van wat in de link staat die je eerst postte?

Het gaat inderdaad om eeen stage (in het zomververlof), en tennislessen die vanaf september startten. Over de stage is geen discussie, daarvoor heb ik een attest. Het gaat enkel over de lessen die nadien gegeven zijn en waarvan de secretaris zegt dat dit niet fiscaal aftrekbaar is, terwijl ik op de website van andere clubs vind dat ze WEL fiscaal aftrekbaar zijn. De eerste link die jij postte zegt ook dat ze fiscaal aftrekbaar zijn. De tweede link die je postte zegt dat ze NIET fiscaal aftrekbaar zijn.

Wat is het nu? Wel of niet?

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mei 2022 13:33

Joris,

Ik denk dat beide linken hetzelfde bedoelen, ik heb ook andere linken geraadpleegd.
Mijn conclusie ( kan de bal misslaan ) maar en is een onderscheid dat overal gemaakt wordt
tussen kampen/stages en aparte lesuren buiten de kampen.

Zoals ik kan lezen op uw link van Oxaco :
vermelde prijzen zijn deze voor lessenreeks van 7. Zo er uiteindelijk meer lessen worden gevolgd ( is geen verplichting ), betaal je per extra les ... Ook deze betaling is fiscaal aftrekbaar tot 14 jaar. ( de club zorgt voor attest ).

Mijn conclusie is dat de extra lessen te samen vallen met het kamp en dan samenhoren bij het tenniskamp.

https://www.certifisc.be/nl/nieuws/1334 ... t-is-nieuw

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#7 , 24 mei 2022 14:52

Ik vind héél veel tegenstrijdige info terug. Ik heb het dus voor de zekerheid aan de belastingsdienst zelf gevraagd. Ik laat het weten als ik van hen een antwoord heb.

Thomas_A
Berichten: 2298
Juridisch actief: Nee

#8 , 25 mei 2022 05:54

Sportkampen zijn, net als andere opvangmogelijkheden voor kinderen zoals jeugdkampen of speelkampen, fiscaal aftrekbaar. Sportlessen op zich niet.

https://www.lokaalsportbeleid.be/themas ... ortkampen/

Soms is er wel een tegemoetkoming van mutualiteiten voor een deel van het inschrijvingsgeld.

Ik begrijp dat je in verwarring bent met de lidgelden van de muziekschool en tekenacademie, maar dit is een andere reglementering over het deeltijds kunstonderwijs. Dit is dus niet vergelijkbaar.

https://onderwijs.vlaanderen.be/nl/dire ... tonderwijs

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2022 19:56

Ik vrees dat de belastingsdienst zelf ook in de war is, dan. Zij mailden me enkele dagen geleden terug dat tennislessen inderdaad fiscaal kunnen ingebracht worden... ? Wat een soep!

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#10 , 31 mei 2022 10:53

Heu... waarom staat mijn onderwerp plots in het subforum "echtscheidingen"??? Ik ben redelijk zeker dat ik het bij "belastingen" gezet had, toch?


Omdat nogal wat van dit soort vragen in kader van een echtscheiding zijn werd het door mij verplaatst zonder het volledig te lezen - hierbij teruggeplaatst - JurecaBE - moderator

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#11 , 31 mei 2022 11:28

Ik vrees dat de belastingsdienst zelf ook in de war is, dan. Zij mailden me enkele dagen geleden terug dat tennislessen inderdaad fiscaal kunnen ingebracht worden... ? Wat een soep!
JorisVB,

Indien u effectief dit op mail heeft ontvangen van FOD belastingen, aangeven in de belastingaangifte. Maar die attesten worden automatisch door die verenigingen rechtstreeks door gegeven aan de fiscus en staan reeds in tax on web. Wel mail bijhouden als bewijs.

Tip als ik u was deed ik het volgende :
Neem een kopie van de rekeningen inschrijving tenniskamp + kopie rekening 20 tennislessen en leg deze eens voor aan de dienst FOD Financiën dienst fiscaliteit van uw streek. Vraag hun officiële instructies voor de aangifte en gebruik deze dan.

Wij kunnen nog veel linken doorsturen die allemaal op hetzelfde neerkomen; maar de fiscus zelf kan u een sluitend antwoord geven.
Welk u dan kan gebruiken bij het invullen aangifte.
Dit is de enigste oplossing om eruit te komen.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#12 , 31 mei 2022 16:28

De secretaris van onze tennisclub is een gepensioneerde. Ook van het tenniskamp (wat dus wel zeker kan ingebracht worden), moest ik het attest bij hem navragen en heeft hij een modelattest met de hand ingevuld en me bezorgd. Het zou me verbazen als hij die attesten ook zelf aan de belastingsdiensten bezorgt, hoor.

Wat dat betreft heb ik wel automatisch attesten gekregen van muziekacademie en tekenacademie, maar enkel via mail. Deze zijn niet terug te vinden in tax-on-web (ook vorige jaren niet, trouwens). De enige fiscale attesten die digitaal in tax-on-web te vinden zijn (voor mijn situatie dan), zijn de attesten voor de hypotheekaflossing en het attest pensioensparen. Alle attesten die ik ontvangen heb voor kinderopvang (van de school, kampjes deze zomer en academies), heb ik enkel op papier of in een mail, niet in tax-on-web. Maar bon, heeft verder niet zo veel belang denk ik.

Anyway, als de secretaris weigert een attest te schrijven, kan ik het sowieso niet inbrengen... :roll:
Laatst gewijzigd door JorisVB op 31 mei 2022 16:32, 1 keer totaal gewijzigd.

JorisVB
Topic Starter
Berichten: 72
Juridisch actief: Nee

#13 , 31 mei 2022 16:30

Heu... waarom staat mijn onderwerp plots in het subforum "echtscheidingen"??? Ik ben redelijk zeker dat ik het bij "belastingen" gezet had, toch?


Omdat nogal wat van dit soort vragen in kader van een echtscheiding zijn werd het door mij verplaatst zonder het volledig te lezen - hierbij teruggeplaatst - JurecaBE - moderator
Heu... fiscale aftrekbaarheid van tennislessen in het kader van een echtscheiding? Ik ben niet goed mee, vrees ik, maar bon... Ik ben nog altijd gelukkig samen met mijn vrouw / moeder van mijn kinderen, dank u. :lol:

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#14 , 31 mei 2022 18:21

De secretaris van onze tennisclub is een gepensioneerde. Ook van het tenniskamp (wat dus wel zeker kan ingebracht worden), moest ik het attest bij hem navragen en heeft hij een modelattest met de hand ingevuld en me bezorgd. Het zou me verbazen als hij die attesten ook zelf aan de belastingsdiensten bezorgt, hoor.

Wat dat betreft heb ik wel automatisch attesten gekregen van muziekacademie en tekenacademie, maar enkel via mail. Deze zijn niet terug te vinden in tax-on-web (ook vorige jaren niet, trouwens). De enige fiscale attesten die digitaal in tax-on-web te vinden zijn (voor mijn situatie dan), zijn de attesten voor de hypotheekaflossing en het attest pensioensparen. Alle attesten die ik ontvangen heb voor kinderopvang (van de school, kampjes deze zomer en academies), heb ik enkel op papier of in een mail, niet in tax-on-web. Maar bon, heeft verder niet zo veel belang denk ik.

Anyway, als de secretaris weigert een attest te schrijven, kan ik het sowieso niet inbrengen... :roll:
Joris, in die gevallen kunt u beter zelf de bedragen invullen en de geschreven documenten bij u ter beschikking houden indien de fiscus ze moest opvragen ( wat niet zo vaak gebeurt ). Als ze maar in uw aangifte worden verwerkt.

En blijf maar zeker gelukkig bij uw vrouw.

AKLP
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

#15 , 01 jun 2022 15:13

Ik merk op dat er heel wat twijfels zijn omtrent aftrekbaarheid of niet.

Kinderopvang is ruim opgevat in de wetgeving om te genieten van de fiscale aftrekbaarheid.
Concreet: indien het gaat om NA schoolse opvang/ activiteiten/lessen is het fiscaal aftrekbaar met een max. van 14euro per dag (AJ 2022 *45%).

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”