Betaling betekenis vonnis, welke gevolgen?

Nash62
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Betaling betekenis vonnis, welke gevolgen?

#1 , 11 mei 2022 22:39

Beste

Ik ben verwerende partij.

1) Eiseres heeft bericht gestuurd dat zij 170 euro gestort heeft naar de deurwaarder, ik moet dan naar hem de resterende 173,38 euro storten volgens haar. Kan en mag ik dat doen zonder nadelige gevolgen voor mezelf?
(eiseres lijkt na 4 jaar plotseling zeer ongeduldig en stuurt constant berichten hierover)

2) In het vonnis van okt 2018 (echtscheiding op grond van onherstelbare ontwrichting) staat dat een notaris zou worden aangesteld, maar we hebben toen beiden papieren opgemaakt en ondertekend met verdeling van goederen. In het vonnis staat een periode van 6 maanden vermeld. Is de notaris nog wel nodig?
Sindsdien, een tijd later, heb ik ook nieuwe spullen aangekocht natuurlijk, die wil ik niet moeten afgeven aan haar.
(zie hieronder een gedeelte tekst uit het vonnis)

"Gelet op het feit dat verweerder gemachtigd wordt afzonderlijk te verblijven in de voormalige
gezinswoning, waar zij beiden voorlopig nog samen verblijven en gelet op het feit dat partijen
op 9 maart 2018 een akkoord hebben bereikt over de verdeling van de goederen, komt het
gepast voor het voorlopig bezit van de gemeenschappelijke roerende goederen aan partijen
toe te kennen conform deze overeenkomst (stuk 7 bundel eiseres). ...

... nadat de echtscheiding tussen partijen werd voltrokken, door het ambt van notaris
xxxxxx met standplaats te xxxxx zal worden overgegaan tot de verrichtingen van
- vereffening en verdeling van het ontbonden huwelijksstelsel ...

... aan partijen verbod wordt opgelegd op van vervreemden, verpanden, bezwaren of
verplaatsen van de gemeenschappelijke roerende goederen, zonder medewerking,
medeweten of toestemming van de andere echtgenoot; zegt voor recht dat deze maatregel
zal gelden voor de duur van zes maanden vanaf huidig vonnis; ...

... notaris xxxxxx wordt aangeduid voor het opstellen van een
inventaris op verzoek van de meest gerede partij en waarvan de kosten bij helften te verdelen
zijn; ...

... kent aan partijen het voorlopig bezit toe van de gemeenschappelijke roerende goederen
conform de overeenkomst van 9 maart 2078; zegt voor recht dat deze maatregel zal gelden
-'voor de duur van zes maanden vanaf huidig vonnis; ... "


Alvast bedankt voor snelle eventuele raad!
Ik had deze vraag blijkbaar in een verkeerde thread gepost, waarvoor excuses.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Devin
Berichten: 113
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2022 22:20

Betekenis van het vonnis heeft niets te maken met de vereffening/verdeling dacht ik.

Normaliter staat er in het vonnis wie de betekenis moet betalen, bij een EOO is dat meestal 50/50. Dat moet betaald worden dacht ik?

Waarschijnlijk is het zo van zodra de betekenis is voltrokken dat de partijen de keus hebben of in vrijwillige onverdeeldheid blijven of uit onverdeeldheid stappen, ik neem aan dat jullie geen vastgoed hadden. Ook van zodra je roerende goederen hebt gekocht die je na de datum van inleiding scheiding hebt gekocht dan vallen deze niet meer onder het te verdelen massa.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”