schulden na echtscheiding

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

schulden na echtscheiding

#1 , 10 mei 2022 08:39

Iemand die me kan geruststellen ?
Situatie: gescheiden sinds januari 2020, notaris opende werkzaamheden voor vereffening-verdeling in september. Grootste "nog af te handelen" kwestie was een samen aangekocht vastgoed (gehuwd in gemeenschap van goederen)
Over die verkoop werd vrij snel een akkoord bereikt met een koper, voor een mooi bedrag.

Echter had mijn intussen ex-echtgenoot heel wat schulden gemaakt (tijdens laatste periode huwelijk maar vooral ook daarna, commanditaire vennootschap, faillissement uitgesproken december 2020) De curator die nu bezig is met de afhandeling mailde eerder deze week naar de raadsmannen (wegens kwestie rond beslag/verkoop vastgoed die vast zit, maar die details doen hier nu minder ter zake), maar ik lees in diens mail "Dhr. xyz en zijn ex-echtgenote zijn met de gemeenschap en voor de heer X met zijn eigen vermogen hoofdelijk gehouden om het passief en de kosten van de curatele te dekken."

Ik verbaas me over die "gemeenschap", die eigenlijk al niet meer bestond op moment van faillissement, alsook zou dat betekenen dat ik mee moet opdraaien voor professionele schulden ? (zijn echt niet gemaakt "voor het gezin")
Of interpreteer ik die zin verkeerd ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mei 2022 12:32

Intussen vond ik zelf https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 2.1N.41-NL
dus lijkt me dat idd eerst de vereffening-verdeling dient te gebeuren, aangezien (gelukkig !) de echtscheiding al tegenstelbaar aan derden was vóór het faillissement...
Echter rust er een beslag op het vastgoed dat het grootste deel uitmaakt van de "postcommunautaire onverdeeldheid" (hierover stelde ik eerder hier al vragen) en nu blijft iedereen naar elkaar kijken: beslaglegger wil niet opheffen als ze geen garantie hebben op hun geld, curator kan niet verder want kan niets betaald worden als vastgoed niet verkocht raakt, notaris kan vereffening-verdeling niet doen want verkoop gaat niet door zolang er beslag op ligt...

men poogt bovendien mij te "chanteren" door me te trachten overtuigen een (voor mij uiteraard nadelige) dading mee te ondertekenen... (ik zou moeten garant staan voor betalen van bedrag aan die beslagleggende schuldeiser en eerder wil men beslag niet opheffen...)

Neilorak
Topic Starter
Berichten: 43
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 mei 2022 20:22

ik vraag me af of we niets kunnen doen wegens "tergend en roekeloos beslag" want uiteindelijk heb ik helemaal niets met de hele zaak te maken, niet als stille vennoot en niet vanuit de gemeenschap (die niet eens meer bestond, slechts een "postcommunautiare onverdeeldheid")

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”