Apart verder

CHS
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Apart verder

#1 , 08 mei 2022 08:29

Ik ben 15 jaar getrouwd. Het is een moeilijke tijd geweest want hij bleek een narcistische persoonlijkheidstoornis te hebben. Daarbij is alcohol een grote rol gaan spelen en ook huiselijk geweld. Ik ben inmiddels verhuisd want ik ging er zelf aan onderdoor.
Wij zijn een EOT scheiding begonnen waar hij heel veel heeft belooft maar niets is nagekomen. Dit betreffende bewijs stukken, afspraken nakomen e.d.
Ik heb de EOT stopgezet omdat het duidelijk was dat het niet ging werken. Er staat nu een rekening van de advocaat voor €2100 en ik ben geen stap verder. Ik heb geen recht op pro deo. Deze rekening moet door beide betaald worden, dat besef ik. Als ik zelfstandig verder ga met een scheiding komen er nog vele duizenden euro’s bij. Volgens de advocaat zal het, gezien de omstandigheden, wel rond de €10 duizend of meer kunnen worden. Mijn spaarcentjes verdwijnen en ik beland voor de rest van mijn leven in een armoedige situatie.
Dit brengt mij bij mijn vraag:
Wat als wij gewoon getrouwd blijven maar apart wonen en geen contact met elkaar hebben? Ik krijg zowiezo geen onderhoudsgeld want zijn inkomen is niet voldoende. Ik leef van een uitkering. Wij ‘delen’ de belasting, verder niets, alles is apart.
Wat zijn de consequenties, voor en nadelen van apart verder gaan en toch officieel getrouwd zijn?
Hij heeft een vriedin, ik ben alleen
Nog een reden om om voor bovenstaand te kiezen is dat hij niet weet waar ik woon. Bij alle scheidings papieren is mijn adres zichtbaar. Dit beangstigd mij want hij kan nogal vervelend zijn als hij dronken is. De wijkagent kent de situatie.

Ik zie graag advies tegemoet

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 08 mei 2022 11:16

Als u uw domicilie op uw nieuw verblijadres heeft gezet, kan u de EOO (scheiding op grond van onherstelbare ontwrichting aanvragen bij de familierechter. U dient deze aanvraag in bij de rechter op grond van het feit dat uw echtgenoot een nieuwe relatie heeft en het huwelijk dus onmogelijk is geworden.Formuleer in uw aanvraag ook de bepalingen voor de in/verkoop an uw gezamenlijke woning en de verdeling van de bezittingen. Uw (v)echtgenoot kan hier niet onderuit, want als hij de verkoop van de woning weigert te laten voltrekken, stelt de rechter een notaris aan die de gedwongen openbare verkoop zal voltrekken. Interessant weetje voor de echtgenoot: als de woning openbaar verkocht wordt, zal deze veel minder opbrengen dan dat u die samen verdeelt/verkoopt met o,nderlinge toestemming. Bovendien kan u in afwachting van de verkoop een maandelijkse genotsderving voor de woning eisen. (ten belope van de helft van de mogelijke woonhuur)
Als er geen kinderen zijn, kan deze zaak opgelost worden met zo'n 4K aan advocaatskosten. De notariskosten zijn dan per vonnis ook te betalen door beiden.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”