Loon zelfstandige opzoeken in kader alimentatie

tantetrien
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Loon zelfstandige opzoeken in kader alimentatie

#1 , 26 apr 2022 09:35

In het kader van alimentatie wil ik opzoeken hoeveel de andere ouder verdient. Hij is zelfstandige, dus dit zou je uit de jaarrekening moeten kunnen opmaken? Zo ja, welke code in de jaarrekening geeft de bezoldiging aan?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3796

#2 , 26 apr 2022 21:24

Als het een zelfstandige is, moeten er meestal geen jaarrekeningen neergelegd worden, en wordt dit bijgevoegd bij de belastingaangifte.
Voor vennootschappen moet er vaak wel (ook niet altijd) een jaarrekening zijn, doch dan is dit iets van de vennootschap en is dit geen inkomen van de persoon in kwestie.

Een jaarrekening consulteren om te weten te komen hoeveel iemand verdient, is dus niet de juiste manier.
De enige manier is de belastingaangifte lijkt mij.

tantetrien
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#3 , 26 apr 2022 21:34

Het gaat hier wel degelijk om een besloten vennootschap, dus er wordt wel een jaarrekening neergelegd (ik kan deze opzoeken via de NBB).

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2326
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 apr 2022 04:30

Als de andere ouder alleen eigenaar is van een BV, is het uitkeren via gewone bezoldiging dikwijls de minst financieel interessante manier om geld uit de vennootschap te halen.

In die zin zou het best kunnen dat het uitgekeerde bedrag als bezoldigingen op de jaarrekening vrij laag lijkt.

tantetrien
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 apr 2022 08:50

Dankjewel, dan weet ik voldoende voor nu (dat ik het via de jaarrekening niet te weten kom :D)!

basejumper
Berichten: 4631
Locatie: Diest

#6 , 27 apr 2022 21:39

Op post 62 resultatenrekening staan de lonen. Maar in veel neergelegde balansen zijn de lonen verdoezeld omdat niet elke buur (of ex) moet weten wat je verdient
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

polk
Berichten: 437

#7 , 28 apr 2022 12:01

Op post 62 resultatenrekening staan de lonen. Maar in veel neergelegde balansen zijn de lonen verdoezeld omdat niet elke buur (of ex) moet weten wat je verdient
De lonen van het personeel staan op rekening 62. De lonen van de bedrijfsleiding wordt typisch geboekt op rekening 618, en kan je dus niet zomaar uit de balans afleiden. Dat is gewoon de indeling volgens het MAR, en heeft niks met verdoezelen te maken.

Terug naar “Echtscheiding”