Erfenis/schenking bij scheiding

Janneke21
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis/schenking bij scheiding

#1 , 24 apr 2022 13:04

Hallo

Ik ben momenteel verwikkeld in een echtscheiding.

Hetgeen waarover ik me zorgen maak, is dat mijn ex-echtgenoot een erfenis heeft ontvangen. Deze werd op de gemeenschappelijke rekening gestort en deze gelden werden voor gemeenschappelijke aankopen gebruikt. We waren gehuwd onder het wettelijke stelsel en hadden bij het toekennen van de schenking 3 kinderen.

Echter, hij eist het volledige bedrag van me terug. Op deze manier zou hij me bij wijze van spreken in de schulden kunnen zetten.

Is het zo dat hij het volledige bedrag kan terugeisen, ook al is het grotendeels gespendeerd of ben ik slechts een gedeeltelijke (max 50%) vergoeding verschuldigd?

Dient hij enkel het bewijs te leveren van de erfenis/schenking of moet hij ook bewijzen waar deze gelden naartoe zijn?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 24 apr 2022 13:24

Als je getrouwd was onder het wettelijk stelsel en de schenking werd op een gemeenschappelijke rekening gestort en t was een gewone bankgift (pacte adjoint of uitwisseling aangetekende brieven) dan ging de schenking op in het gemeenschappelijke vermogen. Als ex niet inbindt weet uw advocaat raad.

Reactie onder voorbehoud.

nicky54
Berichten: 218

#3 , 24 apr 2022 15:31

Hof van Cassatie : Arrest van 21 januari 2011 :

Storting van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening vallen, behoudens tegenbewijs, in het gemeenschappelijk vermogen : hieruit volgt dat het gemeenschappelijk vermogen vergoeding is verschuldigd, telkens als eigen gelden erin zijn terechtgekomen, ongeacht dat niet bewezen is dat het gemeenschappelijk vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden.

Reclame

Janneke21
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 25 apr 2022 13:27

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Het artikel van het Hof van Cassatie had ik inderdaad ook teruggevonden, maar ik weet niet hoe ik dit precies moet opvatten. Hij kan enerzijds bewijzen dat het erfenisgelden betreft, maar ze werden via zijn moeder/notaris onmiddellijk op onze gemeenschappelijke rekening gestort. Het werd niet eerst op een rekening op zijn naam gestort, waarbij hij het dan ingebracht heeft in de gemeenschap. Als het gemeenschappelijk vermogen dan een vergoeding verschuldigd is, hoeveel kan deze dan maximaal zijn? Het lijkt me toch onlogisch dat hij het volledige bedrag kan terugeisen als hij dit opgekocht heeft?

nicky54
Berichten: 218

#5 , 26 apr 2022 14:30

In Casu : Arrest van 21 januari 2011

BESLISSING VAN HET HOF

De appelrechters (Hof van Beroep te Gent) stellen vast dat :
- Op 15 september 1998 een bedrag van 19.822,50 euro werd overgeschreven van een rekening van de
overleden moeder van de eiseres naar een gemeenschappelijke rekening van de partijen;
- Op 21 oktober 1998 en op 23 oktober 1998 nogmaals 3.645,69 euro en 309,86 euro op dezelfde rekening
werd overgeschreven;
- Niet kan betwist worden dat deze gelden deel uitmaken van de nalatenschap van de moeder van de
eiseres

Zij oordelen dat de eiseres niet bewijst dat het gemeenschappelijke vermogen voordeel heeft gehaald uit deze overschrijvingen en het gemeenschappelijke vermogen bijgevolg geen vergoeding verschuldigd is aan het eigen vermogen van de eiseres.

De appelrechters die oordelen dat eigen gelden van de eiseres op een gemeenschappelijke rekening zijn gestort en de eiseres het recht op vergoeding ontzeggen, omdat zij niet bewijst dat het gemeenschappelijke vermogen voordeel heeft gehaald uit deze gelden, verantwoorden hun beslissing niet naar recht.

Het Hof vernietigt het bestreden arrest in zoverre het uitspraak doet over de door het gemeenschappelijke vermogen van partijen verschuldigde vergoeding aan het eigen vermogen van de eiseres ingevolge de stortingen van 15 september 1998 en van 21 en 23 oktober 1998.

De stortingen van eigen gelden op een gemeenschappelijke rekening geven aanleiding tot een vergoeding van de huwelijksgemeenschap aan het eigen vermogen van de stortende echtgenoot.
Om het recht op vergoeding te kunnen uitoefenen zal deze echtgenoot voldoen indien het eigen karakter van de gelden kan aangetoond worden.

Terug naar “Echtscheiding”