Voorschot op erfenis en scheiden

Furby
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Voorschot op erfenis en scheiden

#1 , 22 apr 2022 11:29

Wat gebeurt er met een voorschot op erfenis dat ik gegeven heb aan mijn zoon bij scheiding?
Het voorschot heb ik gestort op hun gemeenschappelijke rekening zonder vermelding.
Gaat alles integraal naar terug mijn zoon of kan ik het voorschot terug eisen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 22 apr 2022 13:05

Als u het op hun gemeenschappelijke rekening hebt gestort zonder vermelding van gift aan X, gaat het gewoon in de gemeenschap en wordt het bij scheiding in twee verdeeld. U had het aan uw zoon moeten schenken (liefst op een aparte rekeing) maar zéker mét een duidelijke vermelding (gift aan X...)

Furby
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 apr 2022 18:44

Dank je wel Eylis voor jouw advies.
Kan ik mijn voorschot terugvragen aan beiden op basis van.....?
Of zijn er andere mogelijkheden om mijn ex-schoondochter dit geld terug te laten geven?
Mvg

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 23 apr 2022 19:41

Vragen staat altijd vrij. Als het de bedoeling is dat u de gift op een administratief duidelijke manier enkel aan uw zoon wil schenken, denk ik dat je dat inderdaad aan je zoon moet vragen en uitleggen waarom. Vraag hem om het terug te storten met de duidelijke vermelding van "terugstorting vroegtijdige schenking uit de erfenis moeder X". Best eens met een notaris overleggen op welke manier u de schenking zo voordelig en correct mogelijk kan schenken aan uw zoon.

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 23 apr 2022 20:53

Gegeven blijft gegeven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Thomas_A
Berichten: 2319
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 apr 2022 04:28

Is er nu al sprake van een scheiding of bedenk je dit enkel als theoretische mogelijkheid?

Als dit nu op een rekening staat die nog steeds door beide partners mag gebruikt worden, kan je zoon dit steeds terugstorten zodat je de schenking op een ander manier kan doen.

Het is anders als ze middenin een echtscheidingsprocedure zitten. Dan wordt het weghalen van grote sommen van de rekeningen niet echt gewaardeerd, als de verdeling voor de rechtbank moet komen.

Furby
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 apr 2022 09:40

Bedankt voor jullie reactie,
De scheiding is nog niet uitgesproken en ik vrees ook dat op hun gemeenschappelijke rekening niet voldoende staat om het voorschot terug te betalen. :(

Terug naar “Echtscheiding”