Tijdelijke scheidingsovereenkomst

Joerga
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Tijdelijke scheidingsovereenkomst

#1 , 16 apr 2022 05:15

Na 21 jaar huwlijk,2 kinderen en een huis verder zijn we uitgekeken op elkaar.
Hij zou iets gaan huren en ik zou in het huis blijven wonen met de 2 kinderen. zoon werkend en 21 jaar dochter studeren en 18 jaar.
Er is door hem een en ander voorstel gedaan en graag wil ik weten of dit allemaal kan en wettelijk is.

Er wordt overeengekomen dat ik het vruchtgebruik van de woning mag blijven benutten gedurende twee jaar na ondertekening van het document. Bij scheiding wordt de woning in onverdeeldheid gezet. Alle normale lasten en kosten van de woning, inclusief de hypotheeklening zijn ten koste van mezelf. In geval van exceptionele kosten wordt er samen in overleg besproken. ikzelf zorg voor het huis als een goede huisvader. Alle vaste kosten zijn ten laste van de vruchtgebruiker. De kosten van de schuldsaldo verzekering worden afzonderlijk door beide partijen gedragen.
In geval van scheiding of uiterlijk na twee jaar na ondertekening van dit document wordt de woning verkocht of kiest ik ervoor om hm uit te kopen tegen de op dat moment geldende waarde van de woning. Deze waarde wordt bepaald door een onafhankelijke schatter. De opbrengst van de woning wordt in evenredigheid verdeeld (elk 50%) tussen beide partijen.
Er wordt overeengekomen dat ingeval van overlijden van mij, haar zoon 27 jaar geen enkel aanspraak kan maken op deel van de erfenis van de woning.
Indien één van de beide overlijd behoudt de andere partner de volle eigendom van de woning.
Zo betaal ik de hypotheeklening met een maandelijks last van 478,62 € in ruil voor het vruchtgebruik van de woning. In geval van renteherziening komt de meer kost van de lening ten hare lasten.
Autolening en fiets lening met een maandelijkse bedrag van 475,36€ wordt betaald door hem in ruil voor de volledige eigendom van de auto.
Gemeenschappelijke rekening
• Er word 1 afzonderlijke rekening behouden bij de bank.
o Deze rekening wordt gebruikt voor alle school en medische kosten van de dochter
o Elk uitgave op deze rekening dient gestaafd te kunnen worden en beide partijen behouden een bankkaart tot deze rekening.
Verdere inboedel, Vespa en stockwaarde naaiatelier (in bijberoep).
• Er wordt afgesproken dat ik de volledige inboedel mag houden, met uitzondering van de persoonlijke spullen van hem en enkele meubelstukken, samen met de Vespa en de stock van het naaiatelier voor een bedrag van xxxx€.
• Dit bedrag wordt afgehouden van de verkoop van de woning

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 356
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 16 apr 2022 15:08

Ik zou een en ander anders formulieren, maar ik zie niets dat niet zo in de overeenkomst kan afgesproken worden.
Laat zeker nog mee opnemen dat jij hem, omdat jij alleen de hypotheek aflost, geen woonstvergoeding schuldig bent.
Weet ook dat er rechtbanken zijn die een notariële akte vragen wanneer de woning in onverdeeldheid blijft. Wil je dat echt niet, omschrijf dan waarom niet (zonder garantie dat het zo aanvaard wordt).
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

Franciscus
Berichten: 38607

#3 , 16 apr 2022 19:39

Best dan een erkende schatter voor erfenissen ... dan ben je zeker dat er daarna geen verdere problemen kunnen komen. Schatter door beide aan te stellen en zijn beslissing is voor beide geldend.
Kunt ook nog vermelden dat deze overeenkomst geldend is als basis indien uiteindelijk gescheiden wordt.
En laat het eventueel ineens opstellen door een notaris dan zitten jullie ineens juridisch ook goed.

Voor de rest zie bij @Odos

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”