Moeder houdt kinderen bij, homologatie is lopende

chemizt
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Moeder houdt kinderen bij, homologatie is lopende

#1 , 27 mar 2022 20:05

Zoals het onderwerp zegt... Ik ben 6 maanden uit elkaar met mijn vriendin en er zijn 2 kinderen.

Er bestaat een ondertekende ouderschapsovereenkomst opgemaakt door een erkend bemiddelaar waarin we 50/50 co-ouderschap overeenkomen. Zij heeft steeds aangedrongen dat zij deze zou laten bekrachtigen en dat ik niks mocht doen achter haar rug, en zoals je al kan raden heeft zij dit nooit gedaan.

Nu weigert ze al 5 weken de kinderen te laten wisselen, omdat er o.a. "een spook in mijn huis zit". Ondertussen heb ik mijn advokaat uiteraard zelf opgedragen een verzoekschrift tot homologatie van de overeenkomst ter griffie neer te leggen. Dat is ook gebeurd.

Wat is jullie advies voor volgende stappen?
Hoe lang zal het ongeveer duren voor de homologatie rond is?
Komt het vonnis gewoon in de brievenbus? (gezien het een erkend bemiddelaar was)

Mijn plan is om dag 1 de politie in te schakelen met vonnis in de hand, en haar dan te pakken op de volledige 5+ weken. Zij kijkt immers toch niet in haar brievenbus dus ze weet op dat moment van niks. Wat is de kans dat dit verf pakt?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 27 mar 2022 20:34

telkens ze de kinderen weigert mee te geven PV laten opstellen en de politie ter plaatste vragen

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 27 mar 2022 21:05

Gezien overeenkomst nog niet gehomologeerd is (enkel van kracht tussen de partijen) zal politie geen PV om die reden kunnen opstellen.
Beide ouders hebben idd. dezelfde rechten maar uitvoering is dus geblokkeerd.
Wat uiteraard wel kan is dat u elke maal dat volgens overeenkomst ex partner kinderen moet bezorgen bij u daar alvast telkens een melding van kunt laten maken.
Zo bouwt u een dossier op.

Gezien we van hieruit niet alle zaken weten ... parentale ontvoering is een andere piste. Uw advocaat kan u daarover wel juistere info ( en strategie) geven.

Als dat 'spook in huis' via opgenomen telefoongesprek - tekstbericht of mail is meegegeven kan uw advocaat daar ook wel iets mee.

Het niet tekenen van een onderlinge overeenkomst is niet strafrechtelijk afdwingbaar maar wil niet zeggen dat u voor de jeugdkamer van de familierechtbank geen punt zal hebben,

Verwacht van de politie geen 'actie' dat zij kinderen gaan ophalen. Daar zijn meerdere omzendbrieven inzake toepassing art 391 bis en 428 strafwetboek

Vermoedelijk zal op het ogenblik zelf alleen telefonisch contact genomen worden met de andere ouder en wat vragen gesteld die dan uiteraard in PV zullen geacteerd worden en andere ouder zal voor een Salduz bis cat 3 verhoor uitgenodigd worden.

wat algemene info https://www.belgium.be/nl/familie/koppe ... lijk_gezag
En kijk eens op BE site naar omgangsrecht

https://scheiden-via-bemiddeling.be/wet ... ijk-gezag/

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”