14 jaar

FCDEK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

14 jaar

#1 , 21 mar 2022 15:17

Mijn dochter is momenteel zo goed als altijd (op 7u na per week) bij mij.
In het kader van een verlengd verblijf bij haar moeder om uiteindelijk tot 50/50 regeling te komen.
Heeft ze volgend voorstel (mijn ex werkt in ploegensysteem en start haar werkdag om 5u00)
Onze dochter is net 14 gewonnen en kan dus niet anders dan alleen thuis te zijn vanaf 4u30,
Daarenboven moet zij om 6u30 met fiets richting bus enz om om 8u15 in school te kunnen zijn.
Ons vroeger huis (waar ex nog woont) staat helemaal 'te lande' en is een alleenstaand huis.
Kortom ik heb bij bovenstaande 2 zaken geen goed gevoel.
En naar veiligheid toe en naar verantwoordelijkheid toe, er zou maar iets moeten gebeuren enz.
Onze dochter staat er ook niet bepaald voor te springen, om alleen te zijn ('s nachts), 's morgensvroeg,
Zelfs niet als het straks in een vakantie is.
Het is nu wel niet 'pikkedonker' meer om 6u30, maar in de wintermaanden natuurlijk wel.
Daarenboven is de route die ze 's morgens alleen moet fietsen, nu ook niet bepaald uitnodigend,
(slechte of geen straatverlichting, auto's die op de binnenwegen vlammen, straten waar amper iemand/verkeer is)
Haar moeder oefent toch enige druk uit, in de zin van: het kan niet anders, het moet nu éénmaal zo.
Ze geeft ook aan dat er kinderpsychologen zijn die dit (misschien schetst ze niet het gehele plaatje) niet afkeuren en dat onze dochter haar angsten moet overwinnen.
Maar ik denk dat er minstens evenveel andere meningen / studies zijn die dat veel te vroeg vinden.
En dat ook afhangt van kind tot kind denk ik.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2523
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 mar 2022 16:04

Off record/topic
Ik ga geen juridisch of ander advies of studies geven hierover.

Ik kan alleen vaststellen dat er in deze maatschappij toch nog een verantwoordelijke vader rondloopt. Hopelijk nemen er veel hier een voorbeeld aan. T O P

LeenW
Berichten: 12841

#3 , 21 mar 2022 16:06

Misschien nog even concretiseren wat uw juridische vraag is?

Reclame

FCDEK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mar 2022 16:38

BVB of ik een uitgebreider verblijf bij de familiale rechtbank kan tegenhouden gezien de omstandigheden / regeling dat de moeder voor haar dochter voorziet?

Franciscus
Berichten: 38603

#5 , 21 mar 2022 19:18

Kan toch in de week dat ex partner vroege heeft bij u vertrekken.
Bijkomende vraag: Hoe had dochter naar school gegaan als u daar nog samen had gewoond?

Quid de duizenden andere kinderen al of niet van één-ouder gezinnen of twee -ouder gezinnen die nu ook met de fiets in een landelijke omgeving of stedelijke omgeving meerdere km fietsen naar school???

Het is niet omdat een 14-jarige nu wat negatieve info geeft dat het ook zo negatief is.


Mijn kleindochter zal na volgens schooljaar ook 8 km per fiets langs landwegen en kanaal en op fietspad naar de nabijgelegen stad moeten rijden in het donker en in de regen.

Dat was vroeger toch ook zo. In mijn school kwamen enkele honderden jongeren met de fiets naar school van de nabijgelegen gemeenten.

FCDEK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 mar 2022 10:00

Het zou inderdaad beter uitkomen, als ex de vroegen heeft, dat onze dochter dan bij mij is.
Maar haar moeder wil onze dochter niet in de week dat ze de 'laten' heeft.

Los van het feit dat ze met de fiets alleen de baan op moet langs landelijke wegen, vind ik (en ook onze dochter) het niet kunnen dat zij alleen is 's nachts vanaf 4u30.

Toen we samenwoonden bracht ik onze dochter telkens naar school (woon-werkverkeer) + ook in de voorbije 15 maanden, wanneer onze dochter zo goed als steeds enkel en alleen bij mij was.

Ik ging vroeger ook zelf met de bus en de fiets naar school. Maar goed als jongen toen is dat toch anders, en wij waren zelden alleen die de dagelijkse trip moesten maken. En al zeker niet alleen thuis 's nachts.

Het gaat er juridisch in principe over, kan de moeder haar dochter verplichten haar angsten (voor bvb donker) nu al te moeten ondergaan, wanneer ze er niet klaar voor is. En ja, ik ben daar ook niet klaar voor. Wel om een uitgebreider verblijf bij de moeder te laten doorgaan, maar niet in deze omstandigheden.

Franciscus
Berichten: 38603

#7 , 22 mar 2022 11:38

Als jullie er niet uitkomen kan u altijd:
Bemiddelaar tussen jullie?
Hebben jullie nu beide een advocaat?
http://www.juridat.be/bemiddeling/
http://www.vlaanderen.be/nl/gezin-welzi ... -scheiden/
Bij familierechtbank de bemiddelingskamer vragen als vorige stappen niet kunnen voor een van de partijen.

PS mijn zus reed op haar 11de naar eerste middelbaar met de fiets en ook door kleine wegeltjes winter of zomer.

Wie heeft er psychologen bij betrokken?

Opgelet wij kennen niet het hele plaatje dus kan zijn dat we niet altijd de correcte vragen kunnen stellen.

Wat jongeren betreft kan er ook altijd eens met een www.jac.be in uw omgeving contact worden opgenomen voor info.

FCDEK
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 22 mar 2022 14:44

Bedankt voor je reactie en de vermelde linken,

Geen bemiddelaar, enkel beide onze advocaat,

Wij hebben vorig jaar een belevingsonderzoek aangevraagd, dat resulteerde nu in de mogelijkheid om het verblijf bij de moeder uit te breiden,

Sterk van je zus vroeger om deze weg af te leggen met de fiets, zeker als ze dat alleen moest ondernemen en nog sterker indien ze vanaf 4u30 's nachts ook alleen thuis was,

Terug naar “Echtscheiding”