Mijn zoon van 13 wil niet meer naar zijn mama

jillali007
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Mijn zoon van 13 wil niet meer naar zijn mama

#1 , 13 mar 2022 11:54

Ik heb een zoon van 13j in co-ouderschap (week/week). Sinds geruime tijd wil hij niet meer naar zijn mama. Ik heb ondertussen een verzoekschrift ingediend om hem 1 keer per week naar zijn mama te laten gaan. Reden dat hij niet meer wilt gaan; hij wordt geslagen en kan niet tegen de verbale uitspattingen van zijn moeder (kleineren en uitschelden). Wat betreft slagen en verwondingen, die zaak is geseponeerd omdat hij dit niet kon bewijzen. (al vraag ik mij af hoe een kind van 13j kan bewijzen dat hij wordt geslagen als hij bij de ouder verblijft die hem slaagt...) In ieder geval, hij wordt gehoord binnen enkele weken... Ondertussen zit hij al ruim 8 maanden bij mij omdat hij ABSOLUUT niet naar ziijn mama wilt gaan. Ik heb ook een vaderhart en kan hem dus ook niet naar het hol van de leeuw sturen... Mijn vraag is; hoe groot is de kans dat er naar zijn wensen wordt gehandeld? Wat kunnen we nog aanhalen als argumenten? Iemand iets gelijkaardigs meegemaakt?

Ik weet dat er niet zomaar wordt afgeweken van een verblijfsregeling maar wat wordt gezien als een grondige reden vraag ik mij af?
Hij voelt zich gewoon beter bij mij (en neen het is niet dat ik hem brainwash want in een ideale situatie heeft hij een goede band met zowel mama als met papa)

Dank voor jullie adviezen

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 13 mar 2022 12:34

U meldt dat de zoon niet kon bewijzen voor de rechtbank dat hij geslagen wordt. Dat is een vreemde bewering. Minderkarige kinderen moeten zich niet verantwoorden voor de rechtbank of bewijzen dat ze bvb mishandeld worden. In eerste instantie is het een volwassene die klacht moet neerleggen bij de politie en dan stelt het parket een onderzoek in om na te gaan of dit inderdaad gebeurt. Anderzijds een vraag: weet u zeker dat uw zoon geslagen of uitgescholden wordt. Niet vergeten dat een kind onbewust conflicten gekleurd kan weergeven. (cfr. ontwikkeling van de prefrontale cortex in de hersenen) Zijn er getuigen die deze behandeling eventueel kunnen bevetigen?

Franciscus
Berichten: 38603

#3 , 13 mar 2022 15:44

Hebt u al eens met ex gepraat over het ontstane probleem.
Stuur haar daarna ook een Aangetekend Schrijven om zo het bewijs te creëren dat u alles in het werk hebt gesteld om een minnelijke oplossing te vinden.

Mocht dat nog niet gebeurd zijn.

Reclame

jillali007
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mar 2022 10:34

U meldt dat de zoon niet kon bewijzen voor de rechtbank dat hij geslagen wordt. Dat is een vreemde bewering. Minderkarige kinderen moeten zich niet verantwoorden voor de rechtbank of bewijzen dat ze bvb mishandeld worden. In eerste instantie is het een volwassene die klacht moet neerleggen bij de politie en dan stelt het parket een onderzoek in om na te gaan of dit inderdaad gebeurt. Anderzijds een vraag: weet u zeker dat uw zoon geslagen of uitgescholden wordt. Niet vergeten dat een kind onbewust conflicten gekleurd kan weergeven. (cfr. ontwikkeling van de prefrontale cortex in de hersenen) Zijn er getuigen die deze behandeling eventueel kunnen bevetigen?
Ik heb idd zelf een klacht neergelegd. Maar het parket heeft deze geseponeerd wegens gebrek aan bewijs. Ik weet zeker dat mijn zoon af en toe aan pak rammel krijgt. (de reden dat ik dat zeker weet is omdat ik met zn moeder geleefd heb). De enige die dit kon bevestigen was de jongere zus van 11 jaar (trouwens ook op gesprek geweest bij jeugdbrigade voor deze zaak)

jillali007
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mar 2022 10:37

Hebt u al eens met ex gepraat over het ontstane probleem.
Stuur haar daarna ook een Aangetekend Schrijven om zo het bewijs te creëren dat u alles in het werk hebt gesteld om een minnelijke oplossing te vinden.

Mocht dat nog niet gebeurd zijn.
Het probleem is dat ik een conflictgeschiedenis heb met de moeder en dat er geen enkele vorm van volwassen communicatie mogelijk is. Wat zou ik in het aangetekend schrijven dan vermelden? Er is een sociale onderzoek geweest ook dat bevestigd dat zij weigert om via een tussenpersoon te communiceren waar ik voor open stond... Koppijn!!!

Franciscus
Berichten: 38603

#6 , 30 mar 2022 11:18

Dan nog kan u een AS sturen . Kwestie van het verzamelen van bewijzen. Stuur steeds een AS met Antwoord / Reponse kaart + vermelding dat u ook het bericht via gewone brief stuurt en in gewone brief dat er een AS onderweg is.
Indien u de AS niet terugkrijgt deze uiteraard niet openen maar zo naar RB meenemen.
Uw zaak komt sowieso voor de jeugdkamer van de familierechtbank.

Terug naar “Echtscheiding”