Ex-partner wil meerderjarige zoon uit huis zetten

NotP
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

Ex-partner wil meerderjarige zoon uit huis zetten

#1 , 12 mar 2022 18:19

Hallo iedereen

Jaren geleden ben ik gescheiden van mijn partner. We hebben 1 zoon.

De EOT bepaalde dat ik de zoon 1x per week opving en ook 1 weekend om de 14 dagen.

Na wat strubbelingen en discussies over de jaren heen wou mijn ex onze zoon bij zich nemen.
Er werd via een advocaat een bijkomstige overeenkomst opgesteld. De zoon zou daar zijn domicilie hebben en zou nog maar 1 keer per week bij mij komen. Er zijn ook afspraken gemaakt voor het betalen van alimentatie en bepaalde uitzonderlijke kosten (schoolkosten kledij, op kot gaan en latere studies, ...).

Aangezien de zoon blijven zitten is en nu 19 is, gaat hij dus nog naar de middelbare school.

Maar door gebeurtenissen wil mijn ex nu de zoon buitengooien. Er zou een woning gehuurd worden waar hij naartoe kan.

Mijn ex wil echter dat ik ook opdraai voor alle kosten die gemaakt zullen worden (borg, huur, nutsvoorzieningen, polis, ...).
Ik zie dit helemaal niet zitten en heb daar ook niet om gevraagd.

Heb ik enig recht om dit te weigeren en me vast te houden aan mijn overeenkomst? Maakt het een verschil dat de zoon nog naar school gaat? Of dat hij al meerderjarig is?

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8842

#2 , 12 mar 2022 18:45

Voor een meerderjarig kind dat zijn secundair onderwijs nog moet afmaken is er geen verplichting voor de ouders om een externe woning, voeding en andere te bekostigen. Dat zou bijvoorbeeld enkel het geval zijn als de ouders naar het buitenland trekken en het kind in België blijft om af te studeren. Laat aan de andere ouder weten dat er geen wettelijke verplichting is in deze situatie. Is het probleem het gedrag van het kind? Overleg met de vader verder of een internaatsverblijf geen optie kan zijn. Daar wordt de jongere tevens goed opgevolgd voor zijn studie.

Franciscus
Berichten: 38602

#3 , 12 mar 2022 18:48

Kan hij nooit zonder tussenkomst van een rechtbank ..gezien meerderjarig zal het qua adres de vrederechter zijn en voor de rest van wat hij vraagt de familierechtbank.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”