Feitelijk samenwonend - uit elkaar

quetz
Topic Starter

Feitelijk samenwonend - uit elkaar

#1 , 03 mar 2009 17:06

Ik woon sinds acht jaar feitelijk samen met mijn vriendin (niet wettelijk). We hebben samen een kindje van 2 jaar en drie maanden. Zowat 14 dagen geleden (13 februari) kwam ze thuis en zei ze me dat ze geen gevoelens meer voor me had en dat ze van me wegging. Ik heb dan ontdekt dat er een derde persoon in het spel is waar ze verliefd op is. Drie dagen geleden kwam ze dan thuis en zei ze mij dat ze een ander huis gehuurd had vanaf 16 maart. Kan zij zomaar in een ander huis gaan wonen met mijn dochter? Heb ik daar iets over te zeggen? En wat met de huur van onze huidige woning? We hebben samen dat huurcontract getekend en plots is dat een grote som voor mij alleen als mijn vriendin vertrekt.

alvast bedankt voor jullie reacties,

Q.
Laatst gewijzigd door quetz op 04 mar 2009 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 mar 2009 18:13

Dat zij met haar dochter ergens anders gaat wonen is haar zaak.
Als u daar niet mee akkoord bent kan u naar de vrederechter stappen om tijdelijke maatregelen af te dwingen.
Als ouders hebben jullie beiden rechten en plichten over uw beider kind.

Wat de huur betreft - indien beide personen hebben getekend dienen beide personen ook de huur te betalen tgo de eigenaar.
De eigenaar zal beide personen moeten aanspreken.

Dus u dient uw helft te betalen en zij haar helft van de bedragen die vermeld worden in het contract.

Zaak verandert wanneer er andere afspraken zijn opgenomen in het contract en dat men net zoals gehuwden gezamelijk verantwoordelijk is en waar het dus volstaat dat men de volledige schuld bij een partij gaat halen.

quetz
Topic Starter

#3 , 04 mar 2009 17:18

Moet ik niet eerder naar de jeugdrechtbank ipv de vrederechter? Tenslotte gaat het over de huisvesting van een minderjarig kind.

Q.

Reclame

j.demoor

#4 , 05 mar 2009 10:46

Ik ga ervan uit dat u uw dochter erkend hebt,wat inhoudt dat uw rechten en deze van de moeder gelijk zijn.

Komt u daarover niet tot een minnelijke regeling dan geldt : “Art.387bis. In alle gevallen, en onverminderd de bevoegdheid van de voorzitter van de rechtbank van eerste aanleg...kan de jeugdrechtbank in het belang van het kind, op verzoek van beide ouders of van één van hen...alle beschikkingen met betrekking tot het ouderlijk gezag opleggen of wijzigen...”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

Dit verzoek aan de jeugdrechter gebeurt bij verzoekschrift op tegenspraak. Kopieer daartoe de tekst van art.1034ter Gerechtelijk Wetboek en gebruik deze als invulformulier.

Het enkele verlaten van de huurwoning maakt geen einde aan de huurovereenkomst van uw vriendin.

“Art.1202.Hoofdelijkheid wordt niet vermoed; zij moet uitdrukkelijk bedongen zijn.”(B.W.).

Onderzoek zorgvuldig in uw huurovereenkomst of daarin hoofdelijkheid bedongen werd.

Is hoofdelijkheid bedongen dan geldt :“Art.1251.Indeplaatsstelling geschiedt van rechtswege :...3° Ten voordele van hem die, met andere of voor anderen tot betaling van een schuld gehouden zijnde, er belang bij had deze te voldoen...”(B.W.).

U kan dan wat u meer dan de helft van de huur betaalde verhalen op uw vriendin.

Is in uw huurovereenkomst geen hoofdelijkheid bedongen,betaal dan slechts de halve huur.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Echtscheiding”