Doorverwijzing familierechtbank

Dontjudgeme
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

Doorverwijzing familierechtbank

#1 , 04 mar 2022 20:55

Beste,

Mijn pluskind dient binnenkort voor rechtbank van Brussel te komen wat betreft keuze van middelbare school. Echter woont de mama in Mechelen en de papa op 1 km van Mechelen hetgeen zijn eigen familierechtbank heeft. Hoe kan een Brusselse rechter een school kiezen gelegen buiten zijn territoriale bevoegdheid? De gevraagde scholen liggen immers allen in het Mechelse arrondissement.
Kan een doorverwijzing gevraagd worden naar de familierechtbank van Mechelen? Dit is in het belang van het kind daar een Mechelse rechter meer inzicht heeft in de lokale geografie ( verkeer, reistijden, mogelijkheden openbaar vervoer ) dan een Brusselse rechter die mogelijks nog nooit in Mechelen is geweest.
Hoe dient zo een doorverwijzing gevraagd te worden?

Bedankt om dit te bekijken.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8840

#2 , 05 mar 2022 09:50

De beide partijen kunnen de transportmogelijkheden mbt de school toelichten. Deze info is publiek beschikbaar, dus iedereen kan dat natrekken. Ook een rechter kan dat (online) meteen checken. De rechter die uw zaak zou behandelen in de Mechelse familiebank is daarom niet bepaald op de hoogte van het openbaar vervoer in de streek. Er zijn niet zoveel rechters die het openbaar vervoer gebruiken.

Thomas_A
Berichten: 2320
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 mar 2022 10:31

Wat is de reden dat het dossier bij de rechtbank in Brussel zit? Gaat het om een lopende zaak van toen één der partijen nog wel in Brussel woonde? Normaal blijft het dossier dan bij dezelfde familierechtbank.

Een rechter heeft geen beperkte territoriale bevoegdheid voor zijn kanton of arrondissement.

Reclame

Dontjudgeme
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 mar 2022 10:58

Maar klopt het dat je een doorverwijzing kan vragen naar een andere familierechtbank waar het kind is gedomicilieerd cfr. 725bis, 628 en 629 bis?

'Indien het belang van het kind het vereist, beslist de familierechtbank het dossier door te verwijzen naar de familierechtbank van een ander arrondissement.'

De zaak is 7 jaar geleden via blijvende saisine daar geopend omdat de gezinswoning, weliswaar op 1km van de grens met Mechelse arrondissement, ligt in Brusselse arrondissement.
Het lijkt toch niet logisch dat een rechtbank in Brussel bijvoorbeeld een school zou moeten kiezen aan de zee als de ouders en de kinderen naar daar verhuisd zijn. Er moeten toch gevallen zijn waarbij een familiedossier kan worden doorverwezen, zoals in wetboek ook staat.

Vele routeplanners kennen de lokale traffiek niet helemaal, files, drukke momenten, slechte parkeermogelijkheden, dat zijn zaken die je enkel weet als je van de buurt bent. Volgens Waze ben ik op 20 minuten tijdens de spits in Brussel. De realiteit is eerder een uur. U begrijpt de problematiek van een rechter die oordeelt over plaatsen die niet in zijn territoriale bevoegdheid lig

LeenW
Berichten: 12836

#5 , 05 mar 2022 11:25

Ik dacht dat bij akkoord van beide ouders er een verandering van rechtbank mogelijk was.

Hoe dan ook, territoriale bevoegdheid heeft hier geen enkel belang. Een rechter zal steeds rekening houden met de argumenten die u hem presenteert.

Dontjudgeme
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 05 mar 2022 13:00

Beste, ik denk wel dat mijn ex daar ook voorstander van is. Alleen al voor de praktische kant wegens grote verkeersdrukte in Brussel.
Bent u daar zeker van? Hoe moet dat dan gevraagd worden? Op de inleidingszitting?

LeenW
Berichten: 12836

#7 , 05 mar 2022 14:35

Beste, ik denk wel dat mijn ex daar ook voorstander van is. Alleen al voor de praktische kant wegens grote verkeersdrukte in Brussel.
Bent u daar zeker van? Hoe moet dat dan gevraagd worden? Op de inleidingszitting?
https://justitie.belgium.be/nl/themas_e ... _rechtbank

eylis
Berichten: 8840

#8 , 05 mar 2022 15:04

Ik begrijp de familiesituatie niet goed. U meldt dat u de plusmama bent (dus de partner van één van de ouders van het kind) En later heeft u het over uw ex (mbt de relocatie v/d rechtbank) uw ex heeft toch geen belang in deze situatie?

Dontjudgeme
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 05 mar 2022 15:19

Beste Leen,
De website waar u naar verwijst vermeldt niet of doorverwijzing mogelijk is als beide partijen akkoord zijn. Er staat wel vermeld dat sinds 1 september 2018 echtgenoten niet vrij meer kunnen kiezen. Maar over een doorverwijzing bij gemeenschappelijk akkoord van een reeds geopend familiedossier staat er niks vermeld. Kan u hier meer informatie over geven?
Het betreft de ex van mijn partner. Ik ben plusmama.

mbbs1024
Berichten: 474

#10 , 05 mar 2022 21:10

Misschien eens bellen met de griffie en om uitleg vragen.

Terug naar “Echtscheiding”