Teruggave belastingsgeld

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

Teruggave belastingsgeld

#1 , 10 feb 2022 13:17

Goedemiddag allen,

Mijn ex-man zijn reeds enkele maanden ( sinds juli 2021 ) uit elkaar, de EOT werd ingestuurd, we wachten enkel nog op het vonnis.
We hebben vrij snel tot goede afspraken kunnen komen, waaronder ook verdeling van de teruggave van het belastingsgeld ( aangifte 2021 - inkomsten 2020 )
Dit zou 50/50 gesplitst worden, hij wou echter de documenten van de FOD niet invullen waarbij je beiden je akkoord hiertoe geeft 'ik moest hem maar vertrouwen.
Hij zei dat hij mijn deel aan mij zou doorstorten, ik heb alle communicatie hieromtrent op sms en whatsapp berichten staan.
Ik wist dat dat problemen ging geven, daarom vroeg ik hem ook zo vaak om die docs van de FOD in te vullen.

Nu, het moment van de teruggave is gekomen, en uiteraard wilt hij mijn deel niet aan mij doorstorten. ( hij zei uit wrok, staat ook op whatsapp )
Ik had het ergens al verwacht dat dat ging gebeuren.

Maar:
We hebben een regeling getroffen ( niet via EOT want dat wilde hij niet ), dat ik hem maandelijks een fix bedrag zou storten doordat hij beide kinderen niet meer ten laste heeft, dus om dat financieel verschil te overbruggen.
Dat staat wel op papier.

Ik heb dit gebruikt als "leverage" en gezegd dat hij dat maandelijks bedrag maar moet afhouden van het bedrag dat hij aan mij moet storten.

Hij zegt dat ik geen poot heb om op te staan, want dat van hem staat op papier en dat van mij niet.
Kan goed zijn, ik heb geen idee of sms/whatsapp enige juridische waarde heeft, maar heeft dat papier van hem wel enige waarde?

Kan ik voet bij stuk blijven houden en niet storten zolang hij moeilijk blijft doen?
Of ben ik effectief gebonden? In dat geval stort ik uiteraard direct volgens afspraak dat maandelijks bedrag, ook al is het met tegenzin.

Verneem graag jullie advies in deze :)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Evi (Odos)
Berichten: 362
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#2 , 10 feb 2022 15:15

De EOT werd ingestuurd lees ik. Maar even verder: hij wilde geen EOT.
Er is een papier met afspraken, maar niet over alles. En dat papier is dan geen EOT?

Op welke basis wachten jullie dan op een vonnis? Een scheiding met onderlinge toestemming kan enkel wanneer er een akkoord is over alle aspecten.
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

#3 , 10 feb 2022 15:30

Er is een EOT, alle documenten werden reeds aan de rechtbank overgedragen.
Hij wilde enkel niet dat die specifieke regeling ( dus dat ik maandelijks aan hem stort voor zijn financieel "nadeel" ) op de EOT vermeld werd, omdat ik dat dan zou kunnen ingeven bij de belastingen en een teruggave zou kunnen krijgen en dat "gunde" hij mij niet.
Dus hij heeft een apart documentje opgemaakt hiervoor.
De verstandhouding werd naarmate de maanden verstreken hoe langer hoe grimmiger, met als resultaat dat hij dus nu dat belastingsgeld weigert terug te storten ( uit wrok zoals hij het zelf verwoord ), en ik dus nu dat maandelijks bedrag niet wil storten als "leverage" zodat ik alsnog mijn deel kan verkrijgen.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38739

#4 , 10 feb 2022 17:29

Bij mijn weten krijgt iedere partner van Fod Financiën een document inzake te verdelen tegoed en dienen ook beide dat document dat naar elk van hen gestuurd wordt te tekenen en terug te sturen.

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

#5 , 10 feb 2022 17:33

Dat klopt inderdaad, ik heb mijn deel ingevuld, maar mijn ex-partner weigerde dat in te vullen.
Helaas niet zo'n waterdicht systeem als de verstandhouding al wat minder is.
Hij zei dat ik er maar op moest vertrouwen dat hij dat aan mij ging doorstorten, wat hij dus weigert te doen helaas.
Ik heb wel de afspraak omtrent de verdeling van het belastingsgeld op sms berichten en whatsapp staan, ook waarin hij erkent dat hij dit niet meer wilt doorstorten uit wrok.

wanton
Berichten: 9914
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 10 feb 2022 18:16

U kan bij eenvoudig bericht, gesplitste afrekening vragen aan FOD Financiën, waarbij iedere partner zijn deel rechtstreeks krijgt.
Eens uitbetaald is het natuurlijk niet meer mogelijk. Vertrouwen is niet altijd de juiste aanpak.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

#7 , 10 feb 2022 19:46

Bedankt voor jullie antwoorden, dit hou ik zeker in het achterhoofd.

Mijn andere vraag was of ik hetgeen wel op papier ( niet op EOT ) werd afgesproken, dus het maandelijks bedrag x dat ik aan hem zou storten, mag achterhouden zolang hij mijn geld niet heeft teruggestort?

Franciscus
Berichten: 38739

#8 , 10 feb 2022 21:39

Hebt u dan geen document gekregen dan van fod Financiën ? Als u op het ogenblik van het versturen van de afrekening ieder op een ander adres woont krijgt u dat automatisch ( wij toch).
Ieder moest voor zich zo'n document invullen. Dus niet samen.

FengShui
Topic Starter
Berichten: 20

#9 , 11 feb 2022 07:24

Ja dat hebben we gekregen, we moesten dat ieders apart invullen om voor een 50/50 regeling te gaan, maar dat wilde hij dus niet invullen. Ik heb enkel op sms en whatsapp staan dat hij voor een 50/50 regeling wou gaan maar ‘ik moest hem erop vertrouwen’ dat hij mijn deel aan mij zou doorstorten. Ik voelde toen al nattigheid, daarom ben ik blijven aandringen, maar de FOD stort 50/50 terug als beiden dat papier terugsturen.
Dus hij moet mij nog een bom geld maar weigert dit nu uit wrok.
Daarom wil ik het bedrag dat ik maandelijks aan hem moet achterhouden tot ik aan dat bedrag zit.

Mijn vraag is dus of ik dat mag achterhouden of niet, want die regeling staat op papier (niet op de EOT) en dat van teruggave belastingsgeld enkel op whatsapp?

Terug naar “Echtscheiding”