Eerst een vooral dank bij voorbaat om de tijd te nemen de situatie te willen lezen en voor eventueel advies/ insteek. Ik tracht zo volledig mogelijk te zijn.
Een poos geleden heeft mijn ex het minderjarig kind van mijn partner beschuldigd van grensoverschrijdend gedrag. Hij heeft hiervoor ons kind meerdere valse verklaringen laten afleggen bij de politie, zonder het bijzijn van een kinderpsycholoog. Het doel was mij en mijn partner te pesten, ons uit elkaar te drijven en alimentatie te kunnen vorderen van mij, aangezien mijn loon veel hoger is dan dat van hem. Onze kinderen zijn in co-ouderschap en we hebben een 50-50 verdeling wat de eis tot alimentatie absurd maakt. Dit werd ook direct verworpen door de rechtbank. Er werd nooit iets tegen mij gezegd of vermeld van grensoverschrijdend gedrag door mijn ex-partner. Het was per direct een dagvaarding. Dit alles in een vervolg omdat hij ziekelijk jaloers is, niet kan verkroppen dat ik toch van hem ben weggeraakt (al meer da 2 jaar geleden), intens gelukkig ben met mijn man en onze kinderen ook gelukkig zijn in ons nieuw samen gesteld gezin.
Wij hebben dit uiteraard eerst besproken met de kinderen (op een kind vriendelijke manier), hieruit bleek dat er niets van waar is en het verhaal verzonnen werd door hun vader. Dat zij verplicht moeten liegen omdat ik en mijn man zogezegd mijn ex-man zeer slecht behandelen en nog honderd andere verwijten waar helemaal reist van waar is (bewijzen zijn er!).
Mijn ex-man heeft een verleden van psychiatrische opname, zelfmoordpogingen, persoonlijkheid-en angststoornis , drug gebruik (waarvoor ook veroordeeld door de rechtbank), is zwaar manipulatief (wat we hebben trachten aan te tonen) en medicatie gebruik ; antidepressiva , angstremmers, slaap-en kalmeringspillen.
Met de dagvaarding van grensoverschrijdend gedrag , was de enige eis een alimentatie voor beide kinderen van 250 euro per kind en per maand. er werd niets geeist van een herziening van co-ouderschap, of onderzoek op dat moment door mijn ex.
De eis tot alimentatie werd per direct van tafel geveegd aangezien alle bijzondere kosten 50-50 zijn , mijn ex ook een goed loon heeft. en hij in het verleden al meermaals om geld en alimentatie vroeg, welke hij niet verkreeg van de rechter. De beschuldiging van grensoverschrijdend gedrag van het kind van mijn man, naar mijn dochter toe diende onderzocht te worden om vast te kunnen stellen of dit een trauma zou hebben achter gelaten bij mijn dochter indien het toch gebeurt zou zijn oordeelde de rechter. De rechtbank oordeelde ook dat dat mijn ex-man de kosten van het onderzoek zou moeten dragen, vermoedelijk omdat deze helemaal niet geloofwaardig over kwam, een psychisch verleden heeft en omdat er meerdere afwijkende verklaringen werden afgelegd van onze dochter in het bijzijn van haar vader.
Het gaat hier om grensoverschrijdend gedrag tussen 2 jonge minderjarige kinderen (welke nooit heeft plaats gevonden).
De gerechtspsycholoog heeft dit onderzocht en heeft in zijn verslag aangegeven dat er geen enkele aanwijzing is op trauma van mijn dochter, integendeel. Dat mijn dochter en de zoon van mijn man een leuke band hebben en ons nieuw samengesteld gezin van 6 in een goede harmonie samen leeft en mijn kinderen zelf aangeven zich goed thuis te voelen en blij zijn met het nieuwe samengestelde gezin. Zijn advies was dan ook dat de co-ouderschap regeling (die tijdelijk werd omgedraaid zodat het onderzoek zou kunnen plaats vinden) per direct terug in voege werd gebracht.
Mijn ex-man heeft per direct na ontvangst het verslag van de psycholoog betwist , waarop de psycholoog wederkerend heeft aangegeven dat zijn bevindingen en advies hetzelfde bleven voor de rechtbank.
De zitting die erop volgde was mijn ex-man niet aanwezig (zogezegd door covid besmetting , later bleek hij niet besmet te zijn), waardoor de rechter oordeelde dat het co-ouderschap in het oorspronkelijke -en eerder uitgesproken regeling per direct zou worden verder gezet. Er werd dan direct opnieuw een eis gesteld door de advocaat van mijn ex-man tot alimentatie waardoor er weer een nieuwe zitting moest komen omdat mijn ex-man op dat moment niet aanwezig was. Hij werd meteen ook door de rechter verplicht aanwezig te zijn op de volgende zitting.
Op de (dachten wij finale) zitting deelt advocaat van mijn ex-man mee dat nu mijn beide kinderen tezamen met hun vader opnieuw verklaringen hebben gaan afleggen bij de politie van ander grensoverschrijdend gedrag, direct na de uitspraak van die zitting ervoor plaats vond. Mijn zoon gaf eerder deze maand mee dat hij van school werd opgehaald door zijn vader en verplicht een verhaal moest gaan vertellen bij de politie (wat uiteraard niet rechtsgeldig is als hij dit enkel zegt).
Mijn beide kinderen moeten dus weer verplicht van hun vader valse verklaringen afleggen jegens het kind van mijn man. Onze advocaat heeft in de rechtbank aangeven dat dit stuk afgehandeld werd en dat hij telkens met nieuwe valse beschuldigingen aan komt draven. En gezien alle stukken die de rechtbank reeds ontvangen had ze de chronologische tijdlijn goed diende te gaan nakijken. Ook dat mijn beide kinderen hebben aangeven dat ze dat verhaal moesten vertellen van hun vader.
Beide kinderen zijn bang van hun vader en durven niet tegen vader ingaan. Tegen mij durven ze wel de waarheid te vertellen.
De rechter oordeelde dat het onderzocht moet worden of de kinderen hierop aansturen of de vader de kinderen hier op aanstuurt. Maar het onderzoek vind plaats in een week dat de kinderen bij hun vader verblijven. Wat betekent dat hij hun opnieuw zal manipuleren en verplichten te liegen en hetzelfde verhaaltje vol te houden.
Wat kan hier tegen gedaan worden? Het kan toch niet zijn dat hij mijn kinderen ongestraft kan traumatiseren , het kind van mijn man valselijk kan blijven beschuldigen en ons op deze manier blijft pesten en terroriseren ? Het is mij meer en meer duidelijk dat hij mijn kinderen hiermee traumatiseert. Ik en mijn man staan telkens versteld dat zo'n labiel persoon een onschuldig minderjarig kind valselijk kan blijven beschuldigen en dit blijft aanslepen. Hoe kunnen we dit laten ophouden ? Hoe kan hij gestopt worden ?
Is dit een vorm van psychische mishandeling naar mijn kinderen toe van mijn ex-man?
Kan mijn partner klacht indienen tegen hem , in naam van zijn kind wegens laster en eerroof naar zijn kind en is dit verstandig om te doen ?
Is het afleggen van valse verklaringen niet strafbaar ? Ook al worden deze door een kind afgelegd, maar onder dwang van de ouder?
Kan er geen onderzoek geeist worden naar zijn psychische toestand en verleden van mijn ex-man?
Kan er een psychologisch onderzoek geeist worden naar de bekwaambaarheid van mijn ex-man qua opvoeding? Naar de traumatisering welke deze teweeg brengt op de kinderen? Verleden van psychische labiliteit, medicatie gebruik voor zijn angsten , persoonlijkheidsstoornis en manipulaties?
Kan het drugsverleden in kaart worden gebracht en kunnen daar testen voor geeist worden?
Kunnen we een “val” zetten naar tegenpartij met als doel reactie krijgen over wat hij nu echt wilt? (buiten mijn en mijn vrouw uit elkaar en veel geld) - De vraag stellen naar de tegenpartij wat er nodig is , wat hij.nu precies wilt zodat de gerechtelijke procedure kan ophouden indien akkoord ? Kan dit gebruikt worden tegen hem en als hij niet hapt, kan dit dan gebruikt worden tegen mij ?
Ik en mijn man zijn ten eiden raad in heel dit psychologisch spel van mijn ex en manipulatie van de kinderen en gerecht. Alle hulp is meer dan welkom. Dat hij niet gaat ophouden is duidelijk. Daarom willen we echt een manier vinden om hem te doen laten stoppen en in een later stadium de voogdij op te eisen in belang van mijn 2 kinderen.
Mijn man denkt er zelfs over om met dit verhaal naar de pers te stappen omdat hij ten einde raad is. Niemand in onze omgeving begrijpt dat dit zomaar kan gebeuren en dat zulk persoon bezig kan blijven. De vraag is, is dat wel een goed idee?
Alvast bedankt