onderhoudsplicht

dibris1
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

onderhoudsplicht

#1 , 20 jan 2022 10:58

Ik betaal al vele jaren onderhoudsgeld voor mijn zoon volgens het vonnis . Nu is mijn zoon verhuisd en woont niet meer bij zijn ma maar bij zijn oma .
Mijn ex weigert haar onderhoudsplicht na te komen ... ze heeft al maanden niets betaald. Ik veronderstel dat ze evenveel als ik moet betalen voor haar zoon zoals in het vonnis beschreven is ...

Welke stappen moet ik ondernemen en ik dat zelf doen of is het mijn zoon die dat moet doen ...

Alvast bedankt voor de info

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus

#2 , 20 jan 2022 13:37

Hoe oud is de zoon?
Heeft deze werk of studeert die nog?
Is er een attest van de school ?
Is er kindergeld dat betaald wordt?

Wat staat er juist in het vonnis?
Wat zegt de oma / uw zoon tegen u?

dibris1
Topic Starter

#3 , 01 feb 2022 09:50

Mijn zoon is 21jaar en gaat nog naar school en ontvangt nog kindergeld.
Ik mail je anders gerust eens het vonnis door .

Mijn zoon zegt dat ze niet betaald en de oma bevestigd dat ook en dat ze het al verschillende keer gevraagd heeft maar ze neemt geen actie en zo blijf ik ondertussen al een zevental maanden alleen het onderhoudsplicht nakomen . Nu we hebben beiden onderhoudsplicht maar enkel ikzelf betaal ...

Reclame

Franciscus

#4 , 01 feb 2022 17:42

Betaald u alles of enkel uw gedeelte?
U kan in laatste geval zeker samen met zoon moeder voor rechtbank dagen.
Strafrechtelijk ook voor niet nakomen onderhoudsverplichting ( familieverlating SWB 391 bis)

dibris1
Topic Starter

#5 , 02 feb 2022 09:51

Ik betaal mijn deel en hij ontvangt ook kindergeld , in het vonnis staat er enkel dat beide onderhoudsplicht moeten naleven ...
Dus ik veronderstel dat ze hetzelfde moet bijdragen zoals ik al jaren doe.

Al naar notaris gebeld , naar familierechtbank gebeld en verschillende verhalen .
Ik ga eens te rade bij een advocaat anders , zijn wel extra kosten maar wil dat de wet nageleefd word ... en het onderhoudsplicht nagekomen word ...

Franciscus

#6 , 02 feb 2022 10:40

Begint met haar samen met uw zoon in gebreke te stellen via een Aangetekend Schrijven met een Antwoord / Reponsekaart.
Kijk hoe ze reageert.
In principe kan u zoals ik heb geschreven samen met zoon ook aangifte doen wegens familieverlating.
Dan zal ze door politie uitgenodigd worden om een verklaring af te leggen.
Wel alle nodige stukken vonnis - uw betalingsbewijzen - rekeninguittreksel van zoon waarop duidelijk blijkt dat zij geen stortingen heeft gedaan zeker meenemen en ook alles in een gekopieerde vorm - Politie voegt die toe aan het PV.
Via een APO procedure zal politie die bundel bezorgen aan politiezone waar uw ex woont en na verhoor of weigering doorsturen naar parket.
Bevoegde rechtbank is volgens mij nog steeds familierechtbank.

Daarna kan u nog steeds een advocaat raadplegen.

Terug naar “Echtscheiding”