Regelingsakte en familierechtelijke overeenkomst

Frank1
Topic Starter
Berichten: 12

Regelingsakte en familierechtelijke overeenkomst

#1 , 03 jun 2006 10:59

Hoi allemaal,

ik heb een vraag aangaande het respecteren van de regelingsakte en familierechtelijke overeenkomst.

Mijn ex en ik zijn in onderling akkoord na 12 jaar uit elkaar gegaan.
Er is via een bemiddelaar een regelingsakte met afspraken opgesteld omtrent het co-ouderschap, fiscaliteit, schulden enz.............

Mijn ex echter weigert deze na te leven hoewel deze regeling gehomologeerd werd door de rechtbank.
M.a.w., de scheiding werd uitgesproken aan de hand van deze afspraken.

Mijn ex dient me 100 euro / maand te betalen aangaande een lening.
Dit tot en met 08/2008.
Zij heeft echter reeds de maand mei niet betaald vermoedelijk zal zij ook de volgende betalingen weigeren.
Ook wat de fiscaliteit betreft leeft zij de gemaakte afspraken niet na.
Tot en met 31/12/2005 dienen de belastingen elk voor de helft gedragen en of ontvangen te worden.
De aangifte 2005 dient dus ook gezamenlijk ingevuld te worden.
zij wil nu de belastingen ieder voor zijn deel berekend zien en heeft deze vraag reeds aan de belastingsdienst gesteld.
Wij zijn gescheiden sinds 03/01/2006 dus de tijd daarvoor leefden we nog onder 1 dak.

Blijkbaar is het moeilijk om mijn ex op haar plichten te wijzen, sterker nog, haar haar plichten laten na te komen.

Kan iemand me hier helpen want ik zit bij momenten echt met mijn handen in het haar.

Groetjes,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#2 , 03 jun 2006 12:00

Beste,

Vooreerst is het zo dat noch de beschikking van de rechtbank van eerste aanleg noch de regelingsakte tegenwerpgelijk zijn aan derden.

Dit betreft immers een overeenkomst tussen partijen.

Wanneer tegenpartij deze overeenkomst flagrant met de voeten betreed, meen ik dat de zaak dient overgelegd te worden aan de wijsheid der rechtbank.

Raadpleeg terzake een advocaat uit uw buurt.

Frank1
Topic Starter
Berichten: 12

#3 , 03 jun 2006 12:02

Beste,

Vooreerst is het zo dat noch de beschikking van de rechtbank van eerste aanleg noch de regelingsakte tegenwerpgelijk zijn aan derden.

Dit betreft immers een overeenkomst tussen partijen.

Wanneer tegenpartij deze overeenkomst flagrant met de voeten betreed, meen ik dat de zaak dient overgelegd te worden aan de wijsheid der rechtbank.
Ik heb nu een verzoek tot minnelijke schikking ingediend bij het vredegerecht.
Maar dit gaat meer over de afspraken inzake het co-ouderschap en de geldden op de kinderrekening die zonder overleg telkens maar afgehaald worden en ga zo maar door.

Is er een mogelijkheid om een uitvoerbaarheid te bekomen via het vredegerecht ?

Groetjes,

Reclame

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#4 , 03 jun 2006 12:40

Is er een mogelijkheid om een uitvoerbaarheid te bekomen via het vredegerecht ?

Beste,

Uw raadsman heeft blijkbaar een verzoekschrift neergelegd op grond van art. 732 Ger. W. (*).

Wanneer tegenpartij ter zitting niet komt opdagen gebeurd er helemaal niets.

(*) Art. 732 Ger. W.
Indien een van hen het, zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.

Frank1
Topic Starter
Berichten: 12

#5 , 03 jun 2006 13:20

Is er een mogelijkheid om een uitvoerbaarheid te bekomen via het vredegerecht ?

Beste,

Uw raadsman heeft blijkbaar een verzoekschrift neergelegd op grond van art. 732 Ger. W. (*).

Wanneer tegenpartij ter zitting niet komt opdagen gebeurd er helemaal niets.

(*) Art. 732 Ger. W.
Indien een van hen het, zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.
En kan men als particulier dan evt. een deurwaarder aanstellen ?
Ik heb nl. het gevoel dat ik vrijwel machteloos sta tegen de fratsen van mijn ex.
Zij dient toch het uitgesproken vonnis inzake de echtscheiding te volgen, of vergis ik me hier ?

Groetjes,

Anke
Berichten: 365
Contacteer: Website

#6 , 03 jun 2006 14:16

Ik meen dat u thans de procedure dewelke ingeleid is voor de vrederechter dient af te wachten.

Wanneer dit mocht uitdraaien op een fiasco, kan in samenspraak met uw raadsman bekeken worden welke rechtsmiddelen opportuun zijn ten einde het vonnis te doen uitvoeren.

Frank1
Topic Starter
Berichten: 12

#7 , 03 jun 2006 15:08

Ik meen dat u thans de procedure dewelke ingeleid is voor de vrederechter dient af te wachten.

Wanneer dit mocht uitdraaien op een fiasco, kan in samenspraak met uw raadsman bekeken worden welke rechtsmiddelen opportuun zijn ten einde het vonnis te doen uitvoeren.
Alvast bedankt voor de info.

Groetjes,

Terug naar “Echtscheiding”