Alimentatie - Welke factoren tellen mee?

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Alimentatie - Welke factoren tellen mee?

#1 , 08 jan 2022 20:04

Beste

Ik heb 4 kinderen, waarvan 1 zoon uit een vorig huwelijk.
Tot oktober '21 bleef hij week om week (gelijke verdeeldheid) zowel bij mij als bij zijn mama.

Zijn domicilie staat bij mij alsook ontvang ik het kindergeld.
Ik betaal zijn mama een onderhoudsbijdrage.

Nu heeft hij (+15 jaar) ervoor gekozen om meer bij zijn mama te verblijven.
Een nieuwe verblijfsregeling ligt nog niet vast, maar het zal geen gelijke verdeeldheid meer zijn.
Domicilie gaat naar zijn mama, ook het kindergeld zal zijn mama ontvangen.

Nu is er wel nog discussie over de alimentatie.
Er zal een vergoeding worden berekend op basis van onze inkomens en de verblijfsregeling, maar welke andere factoren tellen nog mee?

Met welke factoren zal de rechter rekening houden?
Wordt er enkel naar de inkomsten gekeken?
Wordt er rekening gehouden met de hypotheek? (zowel ik als de mama hebben een hypotheek, al is mijn hypotheek wel een flink stuk hoger)
Wordt er rekening gehouden met andere uitgaven / kosten? Zoja, welke.
Wordt er rekening gehouden dat ik ook nog mijn 4 andere kinderen moet kunnen onderhouden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Advo-Recht.be
Berichten: 4
Juridisch actief: Ja
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

#2 , 28 jan 2022 15:37

Beste,

De begroting van deze maandelijkse onderhoudsbijdrage heeft reeds het voorwerp uitgemaakt van veel debat en discussie. Om die reden hebben de Nederlandstalige familierechters, onder invloed van Voorzitter van het Hof van Beroep te Antwerpen Rob Hobin, een tool ontwikkeld om de begroting van de maandelijkse onderhoudsbijdrage te vergemakkelijken en vooral te uniformiseren. Deze tool kan men terugvinden onder volgende link:

https://alimentatie.rechtbanken-tribuna ... troduction

Voor het bepalen van de maandelijkse onderhoudsbijdrage houdt men rekening met volgende parameters:

De inkomsten van beide ouders (niet het inkomen van het nieuw samengesteld gezin, maar van elke ouder individueel);
De leefsituatie van beide ouders (alleenstaand of samenwonend);
Het groeipakket;
De verblijfsregeling.
Het is belangrijk om te weten dat de tool geldt als simulatie en in standaard-situaties. De rechter is ook niet gebonden door de uitkomst van de tool. In de praktijk wordt deze echter wel wijdverspreid gebruikt, zodat het gebruik van de tool veelal een indicatie geeft voor het uiteindelijke resultaat.

De schulden in hoofde van de ene of andere ouder, worden niet mee in aanmerking genomen. De onderhoudsplicht ten aanzien van kinderen primeert namelijk op de schulden die men heeft ten opzichte van derden.

Bij de bepaling van de onderhoudsbijdrage, zal er ook steeds worden voorzien in de mogelijkheid tot jaarlijkse indexatie aan de index der consumptieprijzen.

In elk debat over de onderhoudsbijdrage komt het erop aan de invulling van de gebruikte parameters goed te motiveren.

Ook dienen de bijzondere omstandigheden voor elk kind in aanmerking te worden genomen. Een kind met een bijzondere problematiek kost evident meer dan een kind zonder deze problematiek, wat zijn impact heeft op de begroting van de onderhoudsbijdrage. Aan de andere kant, zal de verhoging van het groeipakket (in de vorm van een zorgtoeslag) hier ook reeds aan tegemoet komen.

Het blijft dus belangrijk om opnieuw rekening te houden met de concrete situatie van ieder kind (en diens ouders), om zo een regeling op maat te bekomen. Lees onze volledige blog op: https://advo-recht.be/kennisbank/famili ... berekenen/

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 jan 2022 10:00

Beste.

Deze methode hebben we inderdaad ook reeds gevonden. Maar deze is inderdaad vrij ‘standaard’. Er wordt in deze berekening voorbeeld geen rekening gehouden dat er ook nog andere kinderen zijn (samen met de nieuwe partner).

Ook zijn de stukken die de ik heb aangeleverd (loonfiches laatste jaar, 3 belastingsbrieven, …) niet evenredig met wat de mama heeft aangeleverd. Geen loonfiche. Enkel 1 belastingsbrief (net van een jaar waar ze beduidend minder inkomsten had - wegens moederschapsrust).

Heel wat onduidelijkheden dus.

Reclame

eylis
Berichten: 8842

#4 , 29 jan 2022 11:07

Neen, in een alimentatieberekening wordt géén rekening gehouden met het feit of er in het ene gezin nog andere kinderen met een andere ouder zijn. Dat wordt dus daarom niet vernoemd in de standaard formuleberekening.

Franciscus
Berichten: 38607

#5 , 30 jan 2022 20:20

Die andere zaken daarvan kan u vragen die ook voor te leggen omdat zo de rechter een meer genuanceerdere kijk heeft.
Het niet voorleggen aan de rechter als dat gevraagd is geweest is geen goede zet daarentegen.

bide1520
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#6 , 04 feb 2022 10:38

Dus als ik het goed begrijp:

- alimentatie wordt berekend op basis van beide inkomens
- er wordt geen rekening gehouden met schulden (hypotheek)
- de verblijfsregeling (momenteel 1/13 - wat in mijn situatie wordt bepaald door mijn zoon) zal vermoed ik behouden blijven. Een rechter zal dit hoogstwaarschijnlijk niet meer 'afdwingen', mijn zoon in ondertussen 16.
- wordt de tool gebruikt om een 'simulatie' / 'inschatting' te verkrijgen, maar hoeft de rechter zich hier niet aan te houden.
- wordt geen rekening gehouden met de andere kinderen in mijn gezin

In mijn situatie wil dit zeggen:

Volgens de methode Hobin is de totale kost voor mijn zoon zo'n 750€ per maand.
Als ik dit doortrek voor al mijn kinderen, sorry, maar dan kom ik er niet ... :shock:
Dit is toch absurd?

Volgens de methode is de alimentatie die mijn ex vraagt op zich wel 'correct', maar hierdoor haal ik het financieel niet en zijn mijn andere kinderen de dupe. Er bestaat toch nog wel zoiets al financiële draagkracht?

Volgende clausule:

De schulden in hoofde van de ene of andere ouder, worden niet mee in aanmerking genomen. De onderhoudsplicht ten aanzien van kinderen primeert namelijk op de schulden die men heeft ten opzichte van derden.

Onderhoudsplicht ten aanzien van kinderen primeert ... het gaat hier niet over 1 kind, ik heb nog kinderen.
Ook aan hen heb ik die plicht. :?

Houdt er rechter hier rekening mee? Of kijkt die enkel naar de situatie: ik, mijn ex, mijn zoon?

Ik ben in bemiddeling héél meewerkend geweest, toegegeven aan verblijfsregeling, toegegeven aan alimentatie, maar dan tot een bedrag dat voor mij haalbaar is (+- 60% van de gevraagde alimentatie).

Terug naar “Echtscheiding”