Ex koopt een laptop voor dochter op naam van bedrijf van partner.

Kopers
Topic Starter
Berichten: 45

Ex koopt een laptop voor dochter op naam van bedrijf van partner.

#1 , 25 nov 2021 19:59

Hallo,

Mijn dochter heeft een nieuwe laptop nodig voor school.
De normale gang van zaken is dat we ieder voor 50% bijdragen in de kosten.

Nu krijg ik het factuur voor ogen en zie dat de laptop op naam van ex haar partner staat met als factuuradres de zaak van laatstgenoemde met het verzoek 50% van het aankoopbedrag over te schrijven naar ex.

Klopt dit? Ik heb het gevoel dat ik geen poot ga hebben om op te staan als deze laptop ineens zou verdwijnen...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 25 nov 2021 20:06

En daarbij kan dat bedrijf de som (dus ook uw betaald deel) van haar belastingen aftrekken.

Kopers
Topic Starter
Berichten: 45

#3 , 25 nov 2021 20:15

En daarbij kan dat bedrijf de som (dus ook uw betaald deel) van haar belastingen aftrekken.
Dat dacht ik dus ook, uiteindelijk betaal ik volle pot, trekken zij ook mijn deel terug en is de laptop van hun en niet van mij.

Dat zie ik dan juist?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 25 nov 2021 20:35

U kan zeker vragen dat de laptop privé aangekocht/gefactureerd wordt, zodat het duidelijk is dat de laptop niet van de zaak is.

Kopers
Topic Starter
Berichten: 45

#5 , 25 nov 2021 20:37

U kan zeker vragen dat de laptop privé aangekocht/gefactureerd wordt, zodat het duidelijk is dat de laptop niet van de zaak is.
Ok, maar de laptop is er al.
De partner van mijn ex is boekhouder.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 25 nov 2021 21:43

U kan zeker vragen dat de laptop privé aangekocht/gefactureerd wordt, zodat het duidelijk is dat de laptop niet van de zaak is.
Ok, maar de laptop is er al.
De partner van mijn ex is boekhouder.
Creditnota en nieuwe, correcte factuur eisen.

Kopers
Topic Starter
Berichten: 45

#7 , 25 nov 2021 21:49

Dank u wel.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 25 nov 2021 22:58

Laat even weten dat er ongetwijfeld een vergissing gebeurd is, en dat ze een factuur van Bedrijf Zus & Zo doorgestuurd heeft, die u uiteraard niet hoeft te betalen, ipv factuur voor een laptop voor dochter ...

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 nov 2021 09:04

Je zou ook kunnen laten weten, dat als er geen regeling komt, je info zal vragen aan uw belastingdienst.

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 26 nov 2021 11:56

Uiteraard een kopie van de factuur die u nu hebt gekregen maken.
U hebt met die firma niets te maken en dus ook niet wat zij met hun laptop doen.

jef007
Berichten: 1679

#11 , 26 nov 2021 12:10

schoolvoorbeeld van kleine fiscale fraude:
bedrijf recupereert 100 % van de betaalde BTW en zet het volledige aankoopbedrag in de kosten van het bedrijf.
Het bedrijf van uw ex betaalt deze laptop. Ex betaalt zelf niets.
dus inderdaad correct factuur eisen of anders dreigen dat je naar de BTW controleur stapt.

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 26 nov 2021 13:15

De kopie die u neemt / bijhoud geeft u de mogelijkheden om indien nodig op een correcte wijze te reageren.

Kopers
Topic Starter
Berichten: 45

#13 , 26 nov 2021 13:58

Dat belooft weer, ik hou mijn hart alweer vast.

LYNX XX
Berichten: 2496
Juridisch actief: Nee

#14 , 27 nov 2021 10:25

Zeker een kopie van die bewuste factuur houden.
Bewijs van de betaling van uw ex vragen ( zal die niet hebben gezien bedrijf heeft aangekocht en de factuur zal moeten betalen ).
Ex heeft voor de fiscus bewijzen nodig : factuur op ex naam ( of de uwe ) en betalingsbewijs door ex.

Zeker de gegeven reacties volgen.

Desnoods BTW administratie en fiscus inlichten.

Franciscus
Berichten: 38583

#15 , 27 nov 2021 19:25

Die laptop heeft trouwens ook geen consumentengarantie gezien door een bedrijf gekocht.
Dus men kan daar na 2 maanden niet over gaan klagen want geen bescherming en meestal dus alleen fabrieksgarantie.

Terug naar “Echtscheiding”